ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

يافته‌هاي علمي بايد توليد ثروت كند

ضرت آيت‌الله خامنه‌اي: فعالیت‌های حمایتی ويژه از نخبگان در سال‌های اخیر بسیار خوب و قابل تقدیر است
باید چرخه‌ای به وجود آوریم که در آن ایده‌های ذهنی نخبگان و نابغه‌ها به مراکز علمی تحویل شود تا پس از پرورش علمی این ایده‌ها، نخبگان فناوری و صنعتی با کار و تلاش جدی، آنها را به محصولات صنعتی و غیرصنعتی تبدیل کنند و دستگاه‌های ذیربط نیز زمینه تولید و تجاری کردن این محصولات را فراهم سازند
باید به گونه‌ای عمل کرد که پیچ و خم‌های رایج اداری، شیرینی ارائه خدمات را به کام نخبگان تلخ نکند

گروه سياسي حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بیش از هزار نفر از نخبگان جوان علمی، سرمایه‌گذاری در عرصه «علم و فناوری و نخبه‌پروری» را از اولویت‌های اساسی برنامه‌ریزی توسعه مطلوب خواندند و تشکیل چرخه کامل و به‌هم پیوسته انواع دانش‌های مورد نیاز کشور را امری ضروری و زمینه‌ساز تحرک و پیشرفت پایان‌ناپذیر در همه رشته‌های علمی دانستند.
در این دیدار که روز گذشته برگزار شد، ایشان در نگاهی راهبردی، علم را تکیه‌گاه اصلی روند اقتدار مادی و معنوی کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: جبران عقب‌ماندگی مزمن، تاریخی و تحمیلی کشور در زمینه‌های علمی، نیازمند تلاش جدی و دوندگی بی‌وقفه هر ایرانی باشرف و همه مسئولان، نخبگان، دانشجویان و استادان است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موفقیت‌های درخشان علمی در 10 سال اخیر را
نشان دهنده استعداد جوشان جوانان و باعث افزایش امیدواری به آینده دانستند و افزودند: باید امیدوارانه و بدون از دست دادن حتی یک لحظه، به توانایی‌های خود تکیه کنیم و با جدیت و صمیمیت، به روند علمی کشور شتاب دهیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با یادآوری افتخار ایرانیان به پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، نانو، فناوری زیست محیطی و دیگر عرصه‌ها، افزودند: برای تکمیل و تعمیم این پیشرفت‌ها به همه رشته‌ها، باید یک چرخه و منظومه علمی به هم پیوسته ایجاد کنیم.
ایشان تشکیل چرخه علمی از انواع دانش‌های مورد نیاز کشور را موجب هم‌افزایی علمی و شتاب متقابل رشته‌های مختلف علوم برشمردند و افزودند: پیشرفت‌های مقطعی، موردی و متکی به اشخاص و گروه‌ها را باید به همه رشته‌ها توسعه دهیم و جریانی عام و پایان‌ناپذیر از پیشرفت علم و فناوری را در همه عرصه‌ها به وجود آوریم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستیابی به این هدف بسیار مهم را نیازمند جهاد و مجاهدت بی‌وقفه علمی و توجه ویژه به نخبگان دانستند و افزودند: دانشگاه‌ها «محیط زیست، شناسایی و پرورش نخبگان و استعدادهای جوان» به شمار می‌آیند و بنیاد ملی نخبگان، رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان مرتبط با مراکز آموزش عالی از این منظر به دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.
مهم‌ترين راه حمايت از نخبگان
رهبر معظم انقلاب اسلامی فراهم آوردن زمینه و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز نخبگان را مهم‌ترین راه حمایت از آنان خواندند و خاطرنشان کردند: نخبگان به دنبال کار و تلاش و ژرف‌نگری و پیشرفت کشورند و باید زمینه مناسب حرکت را برای آنان فراهم کرد.
ایشان نقشه جامع علمی را ترسیم کننده بخش مهمی از نیازهای علمی کشور دانستند و با اشاره به ضرورت فعالیت نخبگان در مسیر تأمین این نیازها افزودند: فعالیت‌هایی که نشان دهنده جسارت، اهتمام، اعتماد به نفس و بلندپروازی نخبگان است، حقیقتاً مطلوب و جذاب است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار علاوه بر تأکید بر تشکیل چرخه به‌هم پیوسته علوم مورد نیاز کشور، ایده مهم دیگری را تحت عنوان ایجاد چرخه زنجیروار تبدیل فکر و اندیشه به محصولات تجاری مطرح کردند.
ایشان در همین بحث افزودند: باید چرخه‌ای به وجود آوریم که در آن ایده‌های ذهنی نخبگان و نابغه‌ها به مراکز علمی تحویل شود تا پس از پرورش علمی این ایده‌ها، نخبگان فناوری و صنعتی با کار و تلاش جدی، آنها را به محصولات صنعتی و غیرصنعتی تبدیل کنند و دستگاه‌های ذیربط نیز زمینه تولید و تجاری کردن این محصولات را فراهم سازند.
رهبر معظـــــم انقلاب اسلامی
تجاری سازی را مهم دانستند و خاطرنشان کردند: یافته‌های علمی و صنعتی باید بتوانند به شکل صحیح، تولید ثروت کنند و مسئولان دستگاه‌های ذیربط باید از آغاز پروژه‌های علمی- صنعتی به فکر تجاری‌سازی باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیشنهاد یکی از نخبگان را مبنی بر تشکیل نوع تازه‌ای از شرکت‌های فعال در عرصه علمی و فناوری مفید دانستند و دولت را به مدیریتی هوشمندانه در زمینه حمایت ویژه از این گونه شرکت‌ها توصیه کردند.
ایشان تشکیل حداقل یک پژوهشگاه در هر دانشگاه را کاری ضروری و زمینه‌ساز رشد علمی و فعالیت بیشتر نخبگان برشمردند و خاطرنشان کردند: استفاده از استادان بازنشسته در این پژوهشگاه‌ها می‌تواند حلقه وصل نسل جدید نخبگان و استادان قدیمی و مجرب دانشگاه‌ها باشد.
توجه به نخبگان در سال‌هاي اخير قابل تقدير بوده است
رهبر معظم انقلاب اسلامی فعالیت‌های حمایتی از نخبگان و توجه ویژه به مسئله «نخبگان» را در سال‌های اخیر بسیار خوب و قابل تقدیر ارزیابی کردند و با اشاره به تلاش بیشتر در این زمینه افزودند: باید به گونه‌ای عمل کرد که پیچ و خم‌های رایج اداری، شیرینی این خدمات را به کام نخبگان تلخ نکند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رصد و بررسی دائم نتایج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مقوله نخبگان را ضروری دانستند و افزودند: لازم است فعالیت‌ها و پیشرفت‌های علمی کشورهای همسایه و اسلامی را نیز دائماً رصد کرد و در برنامه‌ریز‌ی‌ها و فعالیت‌ها مورد توجه قرار داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنای تأکید جدی نظام اسلامی بر اهمیت علم را محاسبه دقیق و تشخیص عمیق خواندند و خاطرنشان کردند: تأکید مداوم بر اهمیت علم و پیشرفت علمی از سر تعارف و تشریفات و احساسات کاذب و موسمی نیست چرا که محاسبات دقیق نشان می‌دهد علم و دانش مبنای واقعی اقتدار مادی و معنوی هر کشور است و هر ملتی در این رقابت عقب بماند، مجبور به پیروی از دیگران است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف نظام اسلامی از پیشرفت علمی را مغایر با اهداف غربی‌ها خواندند و با اشاره به فجایع کشورهای غربی در مسیر پیشرفت علمی خود در مناطق مختلف جهان افزودند: هدف غرب از پیشرفت علمی، به دست آوردن ثروت بود و در این مسیر در برخورد با ملت‌ها در
شبه قاره هند، آفریقا، شرق آسیا و امریکای لاتین ذره‌ای اخلاق و ایمان و حقوق مردم را رعایت نکردند.
ایشان توسعه ستمگری، ایجاد شکاف طبقاتی و بی‌توجهی به حقوق اساسی ملت‌ها را از جمله نتایج هدفگذاری ناصحیح علم در غرب خواندند و افزودند: در اسلام، تزکیه قبل از علم قرار دارد چرا که اگر تزکیه و تربیت انسانی نباشد، علم به ابزاری برای خباثت و جنایت تبدیل می‌شود.
ایشان هدف اصلی جمهوری اسلامی را برای دستیابی به پیشرفت علم و فناوری، توسعه فضایل انسانی و دفاع حقیقی از حقوق انسان دانستند و تأکید کردند: ما علم را برای دستیابی به اقتدار حقیقی و برافراشتن پرچم عدالت و انسانیت در جهان دنبال می‌کنیم تا بتوانیم ضمن حمایت از مظلوم، در مقابل ظلم و جور ستمگران و سلطه‌جویان ایستادگی کنیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان افزودند: نخبگان علمی کشور، دانشجویان، استادان، مسئولان و آحاد ایرانیان، راه جدیدی را در عرصه هدفگذاری برای پیشرفت علمی می‌گشایند و با دستیابی به اقتدار علمی به عنوان مبنای اقتدار مادی و معنوی، پرچم پرافتخار ارزش‌های اسلامی را در جهان برمی‌افرازند.
سخنان و ديدگاه‌هاي نخبگان
در ابتدای این دیدار دکتر حسین میرزایی استادیار جامعه‌شناسی و برگزیده جشنواره خوارزمی و فارابی، آیت‌الله قره‌قانی فارغ‌التحصیل دکترای مهندسی مکانیک و رتبه اول المپیاد دانش‌آموزی در سال 81، سارا دادرس دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق دانشگاه تربیت مدرس و دانش آموخته رتبه اول در سال 89، دکتر حسینیان رتبه سوم المپیاد شیمی و عضو مرکز تحقیقات سرطان جهاد دانشگاهی، دکتر محمدرضا واعظی استادیار رشته مهندسی مواد و دانش‌آموخته رتبه اول در سال 89، محمدجواد حاجی احمدی برگزیده المپیاد شیمی در سال 87 و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق در دانشگاه صنعتی اصفهان و امیرمسعود فریدی‌زاد دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی و رتبه دوم المپیاد دانشجویی طراحی صنعتی به بیان دیدگاه‌ها و نظریات خود درخصوص مسائل علمی و دانشگاهی و همچنین بیان نتایج برخی کمیته‌های تخصصی هم‌اندیشی نخبگان جوان پرداختند. مهم‌ترین محورهای مطالبی که این نخبگان جوان بیان کردند، عبارت است از:
- ضرورت توجه بیشتر به علوم انسانی و محققان این رشته به منظور تولید نظریه‌های زیست بومی
- اهمیت تأسیس پایگاه جامع داده‌های اجتماعی و فرهنگی کشور برای رشته‌های علوم اجتماعی
- ایجاد فضای مناسب و بازتر در دانشگاه‌ها و زمینه‌سازی برای بیان دیدگاه‌های مختلف
- تناسب نداشتن تعداد اساتید و دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ضعف پژوهشی برخی اساتید
- استفاده از اساتید جوان و آشنا با علوم و پیشرفت‌های روز در دانشگاه‌ها
- هدایت پروژه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی به سمت بخش صنعت و نیازهای عملی و صنعتی
- لزوم تغییر نگاه سنتی به بانوان و استفاده علمی و غیرشعاری از توان مدیریت و علمی آنان در سطوح بالا
- ارائه تسهیلات به بانوان برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در داخل
- حمایت از تأسیس مرکز خاورمیانه‌ای سرطان در جهاد دانشگاهی
- ایجاد بسترهای لازم برای تحقیق در عرصه‌های جدید پزشکی در لیزر و ژنتیک
- توجه بیش از پیش به کیفیت مقالات و کارهای پژوهشی و هدایت آن به سوی تحقیقات کاربردی
- ترویج چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی
- لزوم نظارت جدی بر نحوه هزینه بودجه‌های تحقیقاتی
- اولویت دادن به اخلاق علمی در تدوین شاخص‌های پژوهش
- ضرورت وجود ارزیابی علمی دائمی برای اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی
- چالاک شدن ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تأثیرگذاری جدی‌تر
- اهمیت تدوین آئین‌نامه و چارچوب‌های کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها
- و عملی کردن وعده‌های داده شده و مصوبات دولت برای حمایت از نخبگان
گزارش معاون علمي و فناوري رئيس جمهور
در این دیدار دکتر سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان گزارشی از عملکرد یک ساله این بنیاد بیان کرد و با اشاره به قانونمندسازی حمایت‌های بنیاد از همه اقشار و اصناف نخبگان و استعدادهای برتر و تدوین و بازنگری آئین‌نامه‌های مرتبط گفت: بنیاد ملی نخبگان در سه بخش فرهنگی، حمایت و پشتیبانی و توسعه‌ای و ارتباطی از نخبگان حمایت مادی و معنوی می‌کند و با توسعه دفاتر استانی در 19 مرکز برای ایجاد فرصت برابر برای تمام نخبگان تلاش می‌کند.
دکتر سلطانخواه حمایت از شرکت‌ها و تعاونی‌های دانش‌بنیان، تجاری سازی فناوری و تکمیل حلقه‌های نوآوری را از دیگر اقدامات بنیاد ملی نخبگان برشمرد و افزود: برای شناسایی، هدایت و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان برتر در سراسر کشور طرح شهاب با همکاری آموزش و پرورش تدوین شده که مراحل اجرایی آن در حال طی شدن است

به گزارش خبرنگار آئين و انديشه فارس (توانا) آيت‌الله مصباح يزدي مدرس سطح عالي حوزه علميه قم در پيش همايش روز جهاني فلسفه با عنوان فلسفه و دين كه امروز در مدرسه عالي دارالشفاء قم برگزار شد در ابتدا به تعريف دو واژه دين و فلسفه پرداخت و گفت: بيش از نيمي از اختلافات در مسايل علمي انتزاعي به دليل مغالطه در اشتراك لفظي است بنابراين مراد از واژه دين و فلسفه حائز اهميت است تا بتوان از مغالطه جلوگيري كرد.
وي در تعريف فلسفه گفت: فلسفه تلاشي است كه فيلسوفان انجام مي‌دهند تا به حقايقي برسند كه گاهي به حقايقي مي‌رسند و گاهي نمي‌رسند!؟ و اين تلاش عقلاني هم در زمينه عمل و هم در زمينه نظر است.
آيت الله مصباح يزدي در مورد معيار فيلسوف بودن اظهار داشت: در اين امر دو معيار وجود دارد؛ يا اينكه فلسفه به مطلق علوم برهاني گفته مي‌شود كه در اين صورت رياضيدان، اخلاق‌دان و شيمي‌دان و ... همه فيلسوف هستند يا اينكه فلسفه به مطلق فلسفه اولي و متافيزيك گفته مي‌‌شود كه در اين صورت دايره فيلسوف بودن بسيار كوچك است.
اين فيلسوف معاصر در ادامه خاطرنشان كرد: در 2 قرن گذشته گرايش‌هاي تجربي فلسفي بسيار قدرتمند شد بنابراين آزمايش‌‌پذير بودن معيار علمي بودن قرار گرفت كه در آن زمان فلسفه در مقابل علم قرار گرفته و فلسفه به علوم ضعيف تبديل شده است چرا كه تجربه‌بردار نيست.
آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه آنچه امروز به فلسفه اطلاق مي‌شود هيچ‌كدام از اين سه اصطلاح نيست خاطرنشان كرد: امروزه بيشتر به فلسفه‌هاي مضاف، فلسفه گفته مي‌‌شود كه گاهي به روش عقلي و تحليلي گزاره‌هاي يك علم همچون روان‌شناسي را بررسي مي‌كند و گاه به بررسي موضوع آن علم، تاريخ، تاريخچه،روش و متد آن علم و ... پرداخته مي‌شود.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني در ادامه سخن خود به تعريف دين پرداخت و گفت: «دين» كاربردهاي متعدد و متفاوتي دارد هم در لغت و هم در اصطلاح، برخي در تعريف دين گفته‌اند كه «دين مجموعه‌اي از عقايد است كه همراه با وجود باورهاست» كه در اين تعريف اصطلاحي حتي اعتماد به وجود خدا و رستاخيز در تعريف دين گنجانده نشده است.
بنابراين بوديسم كه در آن خدا به معناي ابراهيمي وجود ندارد جزء دين قرار مي‌گيرد و حتي دين‌هايي كه معبودش انسان‌هاست همچون مكتب اگوست كنت در دايره دين قرار گرفته است.
وي در مورد رابطه دين و فلسفه در جهان اسلام اظهار كرد: از ديرباز در تاريخ دين و فلسفه كساني بوده‌اند كه بين دين و فلسفه تباين قائل شده‌اند و معتقدند بودند كه نمي‌شود هم فليسوف و هم ديندار بود و برخي از فقها فيلسوف‌ها را طرد كرده‌اند.
آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه اكثر طرد فلاسفه از سوي فقها به خاطر مغالطه اشتراك لفظي در بحث‌هاي فلسفه اولي و الهيات است است اظهار داشت: اينكه برخي فلاسفه مخالفت كرده‌اند نخست به خاطر آراي آنهاست كه بايد با روش آنها در حد پاسخگويي به آنها بود.
اين مفسر قرآن خاطرنشان كرد: دومين مخالفت به خاطر روش و متد فلسفه است كه گفته مي‌شود؛ روش فلاسفه در تبيين گزارهاي ديني صحيح نيست و آدمي را به حقيقت نمي‌رساند.
آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه همانگونه كه فقها در حكم دادن اختلاف نظر دارند فلاسفه هم اختلاف داشته و اين دليلي بر نفي فلسفه نيست گفت: براي طرد شبهاتي كه از خارج جهان اسلام وارد مي‌شود نيازمند فلسفه هستيم چرا كه با آنان نمي‌شود از قرآن شاهد و مثال آورد همانگونه كه بيشترين تلاش انبياء براي طرد شبهات توحيد بود و خود توحيد نياز به اثبات نداشته با فلسفه هم بايد به سمت پاسخگويي شبهات برويم.

چرا زوج موفقی نیستیم؟

شاید فکر کنیم که زندگی کردن نیازی به مهارت ندارد و همه ما ذاتا می‌دانیم چگونه زندگی کنیم، اما اگر این طور بود هیچ مشکلی را در زندگی زناشویی خود تجربه نمی‌کردیم در صورتی که هر کدام از ما در زندگی دچار مشکلات کوچک و بزرگی هستیم که نمی‌دانیم چگونه به وجود آمده‌اند و چگونه می‌توانیم آنها را برطرف کنیم. وقتی بدانیم مشکلات از کجا آغاز می‌شوند و چگونه ادامه می‌یابند و بزرگ می‌شوند، می‌توانیم جلوی آنها را بگیریم و وقتی بدانیم که یک زندگی بدون مشکل چه مزیت‌هایی دارد آن وقت قبل از هر چیز درصدد یادگیری مهارت‌های زندگی برمی‌آییم.
دکتر اصغر فروع‌الدین عدل، روان‌شناس و خانواده درمانگر، اهمیت داشتن جو مناسب خانوادگی را در ۳ نکته بیان می‌کند، اولین نکته بهداشت روانی زن و شوهر است، وقتی روابط زناشویی بهبود پیدا کند زن و شوهر هم از لحاظ روانی وضعیت مناسبی دارند، اما اگر این روابط خدشه‌دار شود، زن و شوهر نیز از آرامش درونی برخوردار نیستند و به اصطلاح در محل کار خود تمرکز لازم را ندارند.
دومین نکته سلامت روانی فرزندان در محیطی سالم و صمیمی است، وقتی بچه‌ها شاهد روابط خوب و صمیمی والدینشان هستند هم الگوبرداری‌های مناسب و هم فضای صمیمی را تجربه می‌کنند و احساس امنیتی که برای رشد لازم دارند را از خانواده می‌گیرند و در آینده نیز با همسران خود روابط مناسبی خواهند داشت.
عدل می‌گوید: سومین نکته این است که ما وقتی در زندگی زناشویی روابط خوبی با همسرمان داریم، می‌توانیم انرژی خود را ذخیره و صرف کارهای مثبت دیگر کنیم، زن و شوهر‌هایی که با هم تنش‌های زیادی دارند تمام وقتشان را صرف همین مسائل می‌کنند و انرژی برای کارهای دیگر مثل مطالعه یا پرداختن به علایق و رشد کردن ندارند.
اکنون که اهمیت داشتن یک خانواده صمیمی و دور از مشکل برایمان روشن شد، خوب است به دنبال ریشه مشکلات بگردیم و بفهمیم که از کجا نشات می‌گیرند.
دکتر عدل می‌گوید، ریشه بسیاری از مشکلات ما در زندگی زناشویی افکار غیرمنطقی است که بین زن و شوهر رواج دارد و این افکار رفتارهای غلط ما را در پی دارد که نهایتا بروز مشکلات زناشویی نتیجه آنهاست.
© افکار غیرمنطقی: دیواری بین زن و شوهر
دکتر عدل افکار غیر منطقی را این گونه برمی‌شمرد:
۱ ـ همه باید مرا تایید کنند و دوستم داشته باشند. مثلا همسرم بیشتر از این که به خودش فکر کند، باید به من فکر کند.
۲ ـ من باید فردی باکفایت و باهوش باشم و در همه جنبه‌های ازدواج به بهترین شکل عمل کنم. باید بدانیم که هیچ کس کامل نیست و اگر ما این گونه فکر کنیم به هر حال یک جا ممکن است در زندگی درست عمل نکنیم و آن وقت است که احساس بی‌کفایتی و این که همسر خوبی نیستیم ما را می‌آزارد.
۳ ـ کار اشتباه باید بشدت تنبیه شود و باید کارهای اشتباه همسرم را تلافی کنم. کسانی که این گونه فکر می‌کنند می‌خواهند همسرشان را آن طور که دوست دارند اصلاح کنند که هیچ گاه نیز نمی‌توانند، چراکه این روش نتیجه عکس می‌دهد.
۴ ـ هرگاه همسرم کاری را اشتباه انجام دهد او را سرزنش می‌کنم. سرزنش بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به زندگی مشترک وارد می‌آورد.
۵ ـ همسرم باید بداند که من چه می‌خواهم و خواسته‌هایم را به او نمی‌گویم. بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر خواسته‌هایشان را به همسرشان بگویند از ارزش آن کم می‌شود و دیگر فایده‌ای ندارد. باید خواسته‌ها را گفت بویژه مردها معمولا خواسته‌های زنان را نمی‌دانند.
۶ـ اگر همه چیز وفق مراد من پیش نرود، فاجعه است و آنچه می‌خواهم از همه چیز مهم‌تر است. با این باور هیچ گاه توقعاتمان برآورده نشده و رنجش‌ها روی هم انباشته می‌شود.
ریشه بسیاری از مشکلات ما در زندگی مشترک، افکار غیرمنطقی است که بین زن و شوهر رواج دارد
۷ ـ نکند زندگی زناشویی‌ام در خطر قرار گیرد و من و همسرم با شکست روبه‌رو شویم. ترسیدن از آینده می‌تواند آینده را خراب کند و وقتی راجع به مساله‌ای تفکرات منفی وجود داشته باشد ناخودآگاه درست پیش نخواهد رفت. لزومی ندارد که وقتی اتفاق بدی نیفتاده است ما از ترس آن اتفاق زندگی خود را تلخ کنیم.
عدل می‌گوید این تفکرات غیرمنطقی می‌تواند ضربه‌های سهمگینی به زندگی وارد کند، اما اگر بتوان آنان را با افکار منطقی جایگزین کرد هم خودمان راحت‌تر زندگی می‌کنیم و هم همسرمان.
© چگونه زندگی زناشویی خود را تباه کنیم
وقتی می‌دانید چه چیزهایی می‌تواند شما را مریض کند از آنها اجتناب می‌کنید مثلا می‌دانید که اگر در سرما لباس کافی نپوشید سرما می‌خورید. حال اگر بدانید که یک زندگی مشترک چگونه آسیب می‌بیند و به پایان می‌رسد می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید و نگذارید که زندگی زناشویی‌تان تباه شود. دکتر عدل می‌گوید اگر می‌خواهید زندگی زناشویی‌تان را تباه کنید، باید به موارد زیر عمل کنید.
۱ ـ به تنها چیزی که اهمیت می‌دهید خواسته‌های خودتان باشد و به خواسته‌های طرف مقابل خود فکر نکنید.
۲ ـ در هر موردی شما از همسرتان بیشتر می‌فهمید. در همه موارد خود را عقل کل بدانید و همسرتان را نادان فرض کنید.
۳ ـ فقط به احساسات خود اهمیت دهید و احساسات همسرتان را نبینید. مثلا ناراحتی شما خیلی مهم‌تر از ناراحتی همسرتان باشد.
۴ ـ در هر جمعی ایرادات همسر خود را بگویید. در جمع به همسرتان احترام نگذارید و دایم او را مورد تمسخر قرار دهید.
۵ ـ هرگز به اشتباهاتتان اقرار نکنید و معذرت نخواهید.
۶ ـ هر چیزی را حسابی بزرگ کنید و از هر اتفاق کوچکی فاجعه بیافرینید.
۷ ـ از همسرتان توقع هدایای گرانبها داشته باشید و ارزش هر چیز را با قیمت آن بسنجید.
۸ ـ هرگز از همسرتان تشکر نکنید و هر کاری که او انجام می‌دهد را پای وظیفه قرار دهید و کارهای خود را بزرگ ببینید.
۹ ـ دائما همسرتان را با دیگران مقایسه کنید و به او بگویید که دیگران از او بهترند.
۱۰ ـ فقط از خودتان حرف بزنید و اصلا از احوال همسرتان باخبر نشوید.
۱۱ ـ از هر جا ناراحتید سر همسرتان خالی کنید و دلیلش را هم به او نگویید.
۱۲ ـ خانواده همسرتان را مسخره کنید و از آنها ایراد بگیرید.
۱۳ ـ عشق‌ورزی نکنید و احساسات مثبت خود را به همسرتان منتقل نکنید.
۱۴ ـ هرگز به همسرتان نگویید دوستت دارم.
۱۵ ـ مرتب بکوشید همسرتان را تغییر دهید. از لباس پوشیدن و حرف زدن تا شخصیت و رفتارش را مورد انتقاد قرار دهید و بخواهید که تغییر کند و آن طور که شما دوست دارید باشد.
۱۶ ـ از همسرتان توقع داشته باشید که از نظر ظاهر، تیپ، اندام و… مثل هنرپیشه‌ها باشد.
۱۷ ـ همیشه با بدترین سر و وضع بگردید و تا می‌توانید نجوش و بداخلاق باشید.
۱۸ ـ دائما حسادت کنید و همسرتان را فقط برای خود بخواهید و او را از دوستان و خانواده و آشنایانش برانید.
۱۹ ـ با خانواده همسرتان وارد روابط مالی شوید.
۲۰ ـ وانمود کنید که از نظر ظاهر و تیپ گرفته تا اخلاق، رفتار، خانواده و… از همسرتان برتر هستید.
۲۱ ـ کاملا همسرتان را زیر سلطه خود بگیرید و نگذارید نفس بکشد.
۲۲ ـ سراغ علایق همسرتان نروید. هرچه همسرتان دوست دارد مورد انتقاد قرار دهید.
۲۳ ـ سر هر مساله کوچکی دعوا راه بیندازید و جر و بحث کنید.
عدل می‌افزاید، اگر دقت کنید خواهید دید که هر کدام از ما دچار یک یا چند مورد از این اشتباهات می‌شویم و وقتی با مشکلات روبه‌رو شدیم دنبال دلیل می‌گردیم در حالی که دلیلش خود ما بوده‌ایم.
حال اگر می‌خواهید زندگی زناشویی‌تان عاری از مشکلات شود به خودتان مراجعه کنید و افکار غیرمنطقی و رفتارهای غلط را در خود حذف کنید و آن گاه شاهد بهتر شدن زندگی باشید.

۱۳۸۹ مهر ۱۴, چهارشنبه

آقای قالیباف به خودت رحم کن

اگر سخنان آقای محمد باقر قالیباف چلانده شود چند کلمه را می توان به عنوان عصاره و شاه کلمه های سخنان ایشان معرفی کرد. کلماتی که در این چند ساله به انحای مختلف در سخنرانی های ایشان خود نمایی میکند.
کار جهادی، حقوق شهروندی، ولایتمداری و قانون گرایی بخشی از عباراتی­اند که ترجیع بند صحبتهای ایشان هستند و همین آخری که چندی است به عنوان چماقی برای کوبیدن بر سر دولت استفاده می­شود.
«توقع اين است هنگامي که قانوني تصويب مي‌شود همه ما در هر جايگاهي که هستيم در برابر قانون تسليم شويم .»
این جمله را جناب شهردار تهران در مراسم  کلنگ زنی دریاچه پارک چیتگر افاضه فرموده و ناگفته پیداست که شرح نزول این جمله مباحث پیرامون بودجه مترو و حاشیه های آن است.
ایشان در این مراسم و در قسمت دیگری فرموده اند: «دفاع مقدس یک قطعه از بهشت بود. در آن مقطع همه با هم مهربان بوده و کینه ،‌غیبت، دروغ و تهمت وجود نداشت و کسی دنبال این نبود که خود را نشان دهد و بگوید این کار را من انجام دادم و موضوعی را به نام خود ثبت کند»
در اینباره چند نکته به نظر می رسد:
ابتدا درباره دومی که مشخص تر است و آن اینکه واقعا الان شهرداری تا چه حد به دنبال خود نمایی است؟ آقای قالیباف به خودت رحم کن. چقدر تظاهر؟ مردم هنوز ماجراهای افتتاح تونل توحید را فراموش نکرده اند. آن آرم بزرگ شهرداری که سردر تونل توحید کوبانده ای برای این است که کسی نفهمد این تونل را شهرداری ساخته است؟ آن همه سر و صدایی که راه انداختی برای این بود که فقط خدا بداند شما با چه سختی هایی این تونل را ساختی؟ رسانه های زنجیره­ایت برای رضای خدا گوش فلک را کر کرده اند؟
اما اولی که همان بحث قانونگرایی است:
نخست اینکه آقای قالیباف و توابع در حالی با تمام وقاحت به اظهار نظر درباره بحث قانون بودجه مترو می پردازند که رهبری هیئتی را مسئول بررسی اختلاف دولت و مجلس نموده است.
جدای اینکه شهرداری وسط اختلاف دولت و مجلس چه نقشی دارد نکته جالب و دردناک این است که این آقایان مدعی ولایتمداری، جلوتر از رهبری و قبل از اعلام نظر هیئت مورد نظر ایشان به صادر نمودن حکم پرداخته و پیش پیش حق و ناحق را مشخص نموده اند.
این در حالی است که ولایتمداری یکی دیگر از عبارات پر تکرار در صحبتهای آقای قالیباف و حومه است. صحبتهایی که ایشان در قیبل از انتخابات انجام داده و انواع و اقسام هتاکی ها را به رییس جمهور انجام داده بودند هنوز فراموش نکرده ایم.
در ثانی آقای قالیباف خجالت نمی کشد که به این صراحت خواستار اجرای قانون می شود و تقاضا می کند که قانون مصوب مجلس را هر کسی و در هر مقامی پذیرا باشد؟ آخر بی حیایی هم حدی دارد. آقای خلبان شما چطور شرم نمیکنی که خودت را در جایگاه قانون گرا ترین فرد قرار میدهی و بقیه را به راحتی به بی قانونی متهم میکنی؟
مگر قانون استقلال شهرری مصوب مجلس نیست؟ مگر کمسیون اصل نود خواهان استقلال شهرری نشده است؟ مگر شورای نگهبان دخالت شورای شهر تهران و شهرداری تهران در امورات این شهر را غیر قانونی نمی داند؟
پس جناب مدعی قانونگرایی! چرا نمیگذاری این قانون اجرا شود؟ چرا با وقاحت تمام از اجرای قانون مصوب مجلس دم میزنی در حالی که رسانه های ریز و درشتت با تمام قوا سعی میکنند که تا با فضا سازی از اجرای این قانون جلوگیری کنند؟ چرا مدعی اجرای قانون هستی در حالی که با مستقل شدن شهرری مخالفت میکنی.
کاری ندارم که قانون بودجه مترو درست است یا نه. کاری ندارم که استقلال شهرری به صلاح مردم هست یا نه. فقط بحث بنده این است که اگر برای شما قانون مهم است چرا بین قوانین فرق می گذاری؟ آیا فقط قوانینی که به نفع شهرداری است باید اجرا شود. آیا بقیه قوانین قانون نیستند؟
آقای شهردار به خودت رحم کن. تو تا صد سال دیگر هم در این مملکت رییس جمهور نخواهی شد. پس لااقل به قالیباف فرمانده لشکر دفاع مقدس رحم کن. رحم کن به کسی که اگر شهید شده بود الان کتاب خاطراتش را مثل همت و خرازی می­خواندیم و اشک می ریختیم.
آقای سردار! ریاکاری و نفاق را کنار بگذار. لااقل انقدر از اخلاص دم نزن وقتی آرم شهرداری چشم فلک را کور و رسانه های شهرداری گوش فلک را کر کرده اند. لااقل انقدر از ولایتمداری دم نزن وقتی جلوتر از آقا حکم صادر می کنی. لااق دم از قانون گرایی نزن وقتی به هر طریقی شده قصد جلوگیری از اجرای قانون را داری و لااق دم از انقلاب نزن وقتی تمام حضورت در فتنه بعد از انتخبات در حد تعویض سطل زباله های سوخته و شکسته بود.
آقای قالیباف به خودت رحم کن. نويسنده : محمد رضا شهبازی

بني صدر وقتي گزارش جنگ را شنيداز ترس بي‌هوش شد!

اشاره: در سال 1359 در حالي كه تابستان سوزان خوزستان رخت سفر برمي‌بست به ناگاه هواپيماهاي رژيم بعث عراق در طرحي از پيش تعيين شده با حمله به برخي ازفرودگاه‌ها و پايگاههاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران مانند اهواز، دزفول ، آبادان ، كرمانشاه ، سنندج، اروميه، تبريز، مهاباد و دوشان تپه آغازگر جنگ تحميلي عليه ملت قهرمان ايران شد، جنگي كه با پايمردي مردان وزنان دلير و شجاع ايران به دفاع مقدس و حماسه‌اي بي‌بديل و ماندگار درتاريخ كشورمان تبديل شد.
آنچه در پي مي‌خوانيد ماحصل گفتگو با رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، سرلشكر بسيجي دكتر سيد حسن فيروز آبادي پيرامون دفاع مقدس ملت معظم ايران است. با تشكر ازدفتر ويژه رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح كه متن اين مصاحبه را در اختيار ما قرار دادند ، تقديم حضور خوانندگان عزيز مي‌شود؛
رژيم بعث عراق با چه هدفي جنگ عليه ايران اسلامي را آغاز كرد و كشورمان در آن سالها با توجه به توطئه‌هاي گوناگون در چه شرايطي قرار داشت؟
البته رژيم بعث عراق براساس طراحيهاي آن رژيم كه توسعه طلب شده بود و قصد دست اندازي به شمال خليج فارس از طريق خوزستان ايران يا از طريق استان كردستان را داشت. اما عراق در برابر ايران ضعيف تر از آن بود كه بتواند دنبال هوس‌هايش را بگيرد . وقتي انقلاب اسلامي پيروز شد و حركت اين ملت براي انقلاب اسلامي براي پايه ريزي يك كشور مستقل و آزاد با شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي شكل گرفت، قاعدتا آن كساني كه پيوند ذاتي با دستگاه فاسدشاهنشاهي داشتند كشور را ترك كردند يا از كارها بركنار شدند. بنابراين بدنه ارتش جمهوري اسلامي ايران كه براي ملت ايران باقي ماند و با پيام امام به ملت پيوست و حامي اسلام شد نياز به  يك باز سازي انقلابي و انسجام جديد داشت. از طرفي سپاه پاسداران در‌آن روزها به عنوان يك  نيروي انقلابي مردمي تشكيل شده بود، براي جلوگيري از مخالفان انقلاب در داخل و اقصي نقاط كشور كه جلوي اهداف انقلاب توسط بدخواهان گرفته نشود. بنابراين آمريكايي ها اطلاعاتي را براي رژيم صدام بردند كه الان فرصت مناسبي براي حمله است.
آمريكايي‌ها چرا اين كار را كردند؟ آمريكايي ها در آغاز انقلاب تصور كردند كه مي‌توانند دولت ليبرالي را روي كار بياورند و فضاي ارتباطي ايران را با آمريكا مانندگذشته حفظ كنند با اينكه در دولت موقت تلاش كردند آن را استحكام ببخشند ولي وقتي دولت وقت بركنار شد وجبهه‌ ملي با لايحه قصاص كه اصل قرآني است مخالفت كرد وطرد شد، آمريكايي ها تقريبا وابستگان اصليشان را در داخل كشور از دست دادند. آنها هم براي اينكه بتوانند از طريق رفرم‌هاي ليبراليستي انقلاب را متوقف كنند نااميدشدند. بنابراين آمريكايي ها دو استراتژي همراه  را براي  بر اندازي انقلاب دنبال كردند كه يكي كودتا بود وديگر تحريك رژيم توسعه طلب بعثي كافرعراق براي حمله به جمهوري اسلامي. عراق هم تا دندان مسلح بود. آمريكا و شوروي و فرانسه و ساير كشورها و كشورهاي عربي كه از انقلاب اسلامي  احساس خطر مي‌كردند هم به آنها قول همكاري دادند و نيز همه امكانات را در خدمتش گذاشتند و صدام حمله كرد به جمهوري اسلامي ايران.
شماه به فضاي كلي حاكم بر ارتش و سپاه پاسداران در آن دوران اشاره فرموديد، حال سئوال جدي اين است كه توانمندي‌هاي نظامي عراق در زمان حمله به ايران در چه سطحي بود؟
  ارتش عراق از نظر كلاسيك كاملا مجهز و آماده بود براي اينكه اهداف حزب بعث عراق را دنبال كند و اين كار را به كمك شوروي سابق انجام داده بود و ارتش خودش را تجهيز كرده بود و لشكرهاي تادندان مسلح مكانيزه و زرهي آماده كرده بود كه تمام لشكرهايش را به مرزهاي ايران فرستاد و در 31 شهريور فرمان حمله و تجاوز به خاك مقدس جمهوري اسلامي ايران را صادر كرد.
 درباره عملكرد بني صدر به عنوان فرمانده كل قوا ، در سالهاي آغازين جنگ در واگذاري مناطق عملياتي به عراق هم اگر امكان دارد  توضيحي بفرماييد.
 آقاي بني صدر يك انسان ليبرال غرب زده بود كه در فرانسه زندگي كرده بود . با فريب و نيرنگ همراه امام به ايران آمد و با سخنراني در مناطق محروم بين مردم جايي باز كرد و به رياست جمهوري رسيد . بني صدر 20 روز بعد از شروع جنگ به جبهه رفت در حالي كه مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي عزيز شب چهارم در جنوب حاضرشدند و لباس رزم پوشيدند و سلاح دست گرفتند و براي شناسايي خطوط دشمن به جبهه رفتند. اما آقاي بني صدر كه به زور فرماندهي كل قوا را از  امام گرفته بود ، بعد از 20 روز رفت جبهه و وقتي در اتاق گزارش فرماندهان نشست  و فرماندهي منطقه گزارش نظامي‌اش را ارائه كرد ، بني صدر افتاد و بي‌هوش شد. يعني يك آدمي بود كه شخصيت مناسبي براي يك روحيه انقلابي و رياست جمهوري يك نظام انقلابي و يك ملت با شور و شوق اسلامي و حسيني نداشت و اين اولين آزمايشش بود كه در روز بيستم جنگ در اتاق گزارش افتاد و غش كرد. بني صدر البته درافكارش همان طور كه عرض كردم غربزده بود و ريشه‌هاي
ملي گرايي داشت وبهره‌اي از اسلام و فرهنگ اسلام ناب و راه امام نداشت . بنابراين وقتي فرماندهي كل قوا را گرفت، گفت كه من به روش تخصصي مي‌خواهم عمل بكنم. سپاه و بسيج را كنار گذاشت و حتي جنگهاي نامنظم را كه مرحوم شهيد چمران فرمانده آن بود ، كنار گذاشت و فقط گفت كه من ارتش را فرماندهي مي‌كنم. البته از لحاظ تخصص نظامي هم صفر بود به خاطر اينكه نه تجربه‌اي داشت و نه چيزي ياد گرفته بود. مي‌رفت در شوراي دفاع شركت مي‌كرد، مي‌رفت در دزفول‌جايي بود براي گزارش فرماندهان حضور پيدا مي‌كرد  تصميمات عجيب و غريب مي‌گرفت و اين حرف كه ما زمين مي‌دهيم كه زمان بخريم، توجيه او بود براي دفاع از جايگاه سياسي خودش. ملت سئوال مي‌كرد كه جناب عالي كه فرمانده كل قوا هستيد، نيروهاي مسلح تحت امر شما هستند، چرا هيچ حركتي در جبهه‌ها نيست چرا دشمن دست بالا دارد؟
 ايشان مي‌گفتند ما زمين مي‌دهيم كه زمان بخريم، رفت و يك كار خنده‌دار كرد، او رفت در قرار گاه دزفول و دستور داد تمام نيروي زرهي ارتش بيايد در يك دشت هموار حركت كند به سمت عراق و از آن طرف بالگردهاي عراقي آمدند اين تانك ها را زدند و جسد همه آنها روي زمين باقي ماند. اين سئوال مطرح شد كه اين چه دستوري است كه صادر شده و اين دستور چگونه اجرا شده؟ به هر حال بني صدر نمره‌اش در  فرماندهي كل و در اداره نيروي‌هاي مسلح منفي است ونمره صفر هم حتي ندارد.
 با توجه به اينكه روايت‌هاي مختلفي از جنگ بيان مي‌شود بفرماييد كه فصل الخطاب  در اين دوره چه مي‌باشد و با توجه به محققين و دانشجويان براي دسترسي به آثار جنگ و گنجينه معارف دفاع مقدس با مشكل مواجه هستند، جناب عالي به عنوان رياست ستاد كل نيروي هاي مسلح بفرماييد بايد به كجا مراجعه كنند تا به آساني بتوانند به منابع جنگ دسترسي داشته باشند؟
 راجع به فصل الخطاب ، ببينيد ، از نگاه امام و رهبري انقلاب اسلامي جنگ يك دانشگاه بزرگ بود براي ملت ما ، اخبار فرهنگ اسلام ناب و پيام هاي امام روي اخبار جنگ به تمام دنيا و به گوش مستضعفان جهان وجوانان در جهان مي‌رسيد و آثار خودش را مي‌گذاشت و اين رشد و پيشرفتي كه امروز در سراسر جهان در فرهنگ انقلاب مي‌بينيم ناشي از آن است.
 بنابراين امام راضي نبودند كه جنگ متوقف شود قبل از اينكه صدام تنبيه شود و درسي از جمهوري اسلامي به متجاوزان داده بشود كه بشريت از آن بهره ببرد. اما شرايط تحميلي دنيا به جمهوري اسلامي ايران در محاصره‌هاي اقتصادي، در جنگ رواني، در محاصره سياست هاي
خارجي و بين المللي و در فروش تسليحات و قطعات و مهمات و مصرف شدن امكانات نظامي ارتش و سپاه در جنگ طولاني هشت ساله شرايطي را ايجاد كرده بود كه فرماندهي جنگ در آن روز با تهيه گزارشي از فرمانده سپاه و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، رفت به محضر امام و گزارشي را به عرض رساند كه ما در اين شرايط  بايستي بتوانيم آنچه را كه نيروهاي مسلح مي‌خواهند تامين بكنيم و از آن طرف هم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مي‌گويد كه ما اعتبارات آن را نداريم. بنابراين ما بايد قطعنامه 598 را بپذيريم ، البته در همان جلسه فرماند هان ارتش كه حضور داشتند ايستادند و صحبت كردند و گفتند كه ما هشت سال  مقاومت كرديم  بازهم مي‌ايستيم و مقاومت مي‌كنيم و  امام با وجودي اينكه   از نظر بسته شدن درب جهاد ميل باطني ايشان نبود چرا كه در واقع آن دانشگاه بزرگ پرورش انسانيت واخلاق الهي بسته مي‌شد، ولي به خاطر شرايط ظاهري كشور يعني وضعيت اقتصادي و سياسي كشور و درخواست فرماندهي جنگ در آن زمان قطعنامه را پذيرفتند و به جنگ پايان دادند.
يك اشاره كوتاه به اين منابع تحقيقاتي در مورد جنگ بكنيد؛
 بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس  بنيادي است كه توسط مقام معظم رهبري بنيان گذاشته شده است كه بتوانند به صورت يك سازمان و دستگاه متمركز ، اسناد و مدارك ، چه آن چيزهايي كه از خارج تهيه مي‌شود مثلا از داخل عراق و ساير كشورها به دست ما مي‌رسد، چه از داخل نيروهاي مسلح و چه از مراكزي كه در آنجاها شوراي دفاع و پشتيباني جنگ بوده است ، اينها همه را در اين بنياد ،تمركز داده‌اند و اين بنياد ،هم مركز اسناد دارد، هم كتابخانه دارد و هم يك پژوهشكده دارد كه اساتيدي كه در زمان جنگ فرماندهان جبهه‌هاي مختلف بودند در آنجا حقايق جنگ را بيان مي‌كنند. بنابراين ، بهترين محل تماس، اول بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس و در مرحله دوم سازمان عقيدتي سياسي نيروهاست.

رشد9/2درصدي ازدواج دركشور

بخش اجتماعي: براساس اعلام رسمي سازمان ثبت احوال كشوردر5 ماهه اول سال جاري ازدواج درکشورنسبت به مدت مشابه خود درسال گذشته رشد9/2 درصدي داشته‌است. به گزارش خبرنگارما، درپنج ماهه اول
 سال جاري درهرشبانه‌روزبه طورمتوسط تعداد 2هزارو747 واقعه ازدواج به ثبت رسيده است. همچنين درهرساعت به طورمتوسط تعداد114 واقعه ازدواج به ثبت رسيده است. براساس اين گزارش، درپنج ماهه اول سال1389 تعداد54 هزارو651 واقعه طلاق به ثبت رسيده است. اين رقم نسبت به مدت مشابه خود درسال گذشته 8/6 درصد رشد داشته است. درپنج ماهه اول سال جاري درهرشبانه روزبه طور متوسط تعداد354 واقعه طلاق  ودرهرساعت به طورمتوسط تعداد15 واقعه طلاق به ثبت رسيده است. ازكل طلاق ثبت شده، 46هزارو637 هزارواقعه طلاق شهري و8 هزارو14 مورد طلاق روستايي رخ داده است. برآورد جمعيت كشورتا نيمه سال89،
73 ميليون و808 هزارو753 نفراست. ازاين تعداد
 50 ميليون و 474هزارو475 جمعيت شهري و22 ميليون و334 هزارو278 نفرجمعيت روستايي هستند. بنا براين گزارش، درپنج ماه اول سال1389 تعداد566 هزارو697 واقعه ولادت دركشوربه ثبت رسيده است. درهرشبانه‌روزبه طورمتوسط تعداد3هزارو649 واقعه ولادت به ثبت رسيده است وبه طورمتوسط دراين مدت درهرساعت152 واقعه ولادت به ثبت رسيده است. همچنين درپنج ماهه اول سال جاري تعداد172 هزارو263 واقعه فوت به ثبت رسيده است. درنيمه نخست سال نسبت به مدت مشابه درسال گذشته فوت رشد7 درصدي داشته است

شنود 15هزار نوار ساعت از مكالمات سري ارتش رژيم بعث توسط سپاه پاسداران

به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، در اين گزارش كه از بخش اخبار 20:30 پخش شد، علي‌اصغر زارعي نماينده مردم تهران و از نخبگان سپاه پاسداران در جنگ تحميلي، با اشاره به يكي از سامانه‌هاي مكالمات سري مهم ارتش رژيم بعث در جنگ تحميلي، اظهار داشت: اين رمزكننده محصول شركت راكال انگلستان بود كه ارتباطات استراتژيك ارتش عراق را پشتيباني مي‌كرد.
زارعي با بيان اينكه 23 كشور عضو ناتو نيز به اين سيستم مجهز بودند، خاطرنشان كرد: اين رمزكننده داراي هزار ميليارد حالت كليد است كه ما را بعد از عمليات بيـت‌المقدس با مشكل جدي مواجه كرده بود.
وي ادامه داد: اما دوستان ما پي بردند كه تعداد كليد‌هاي اين رمزكننده در شرايط خاصي به 64 حالت مي‌رسد و پس از تست اين دستگاه فهميديم كه ارتش عراق با اين سيستم تنها صحبت نمي‌كرد، بلكه مكالمات سري و فوري و به عبارتي نامه‌نگاري‌هايش را از طريق اين رمزكننده انجام مي‌داد.
زارعي با بيان اينكه با دستيابي به اين موفقيت، توانستيم 15 هزار نوار ساعت مكالمه سري ارتش عراق را رمزشكني كرده و در اختيار بگيريم،‌ گفت: پس از اين رمزشكني كه كار پژوهشي آن در سنگرها صورت مي‌گرفت، آن صداهاي موهوم اوليه، بسيار شفاف شد.
نماينده مردم تهران تأكيد كرد: در حقيقت اين موضوع يادآوري مي‌كند كه سرنوشت رمزكننده‌اي كه از خارج كشور گرفته شود و تمام امنيت كشور به آن بسته شود همان بلايي در پي خواهد داشت كه ارتش صدام با آن مواجه شد.
در ادامه اين گزارش، سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه نيز خاطرنشان كرد:‌ در عمليات بدر كه نيروهاي ما به عمق دشمن نفوذ كرده بودند، اين سامانه به دست رزمندگان اسلام افتاد كه به سرعت نظام علمي كشور و سپاه پاسداران با كمك دانشگاهها و بچه‌هاي حزب‌الله توانستند رمزهاي اين سامانه را بشكنند.
جعفري ادامه داد: در پي دستيابي به اين توانمندي، تمام مكالمات سري ارتش عراق كه از طريق اين سازمان انجام مي‌شد، به راحتي به دست ما مي‌رسيد.
وي تأكيد كرد: عراقي‌ها توان علمي ما را نمي‌شناختند و اگر از ابتدا با اين توان آشنا بودند هيچگاه وارد جنگ با جمهوري اسلامي ايران نمي‌شدند.
زارعي در ادامه افزود: اين تجربه و توانمندي به ما مي‌گويد كه بايد تحريم‌ها را به فرصت تبديل كنيم و همان اقداماتي را مدنظر قرار دهيم كه در جنگ تحميلي صورت گرفت.
وي اين توانمندي‌ها را مديون اعتمادبه‌نفسي دانست كه حضرت امام (ره)‌ در دل رزمندگان به وجود آورد و باعث شد تا شعار "ما مي‌توانيم " در جبهه‌هاي جنگ بروز و ظهور داشته باشد