ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۹۰ فروردین ۱۴, یکشنبه

چگونگي تحقق «جهاد اقتصادي» از نگاه كارشناسان

سال 1389 با تمام فراز و نشيب هاي خود در حوزه هاي مختلف به ويژه در حوزه اقتصادي به پايان رسيد و به سال 1390 خورشيدي گام نهاديم. رهبرمعظم انقلاب اسلامي در پيام نوروزي خود به مناسبت حلول سال 1390، ضمن تبريك به آحاد ملت ايران، بنا به سنتي ديرين، اين بار سال جديد را به نام «جهاد اقتصادي» نامگذاري كردند و همه دستگاههاي مسئول و مردم را به حركت همه جانبه در اين زمينه فراخواندند.
سال گذشته كه توسط رهبرفرزانه انقلاب اسلامي، «سال همت مضاعف و كار مضاعف» نامگذاري شده بود، عليرغم آنكه از منظر اقتصادي، سالي سخت و پرزحمت براي مجريان و دست اندركاران اقتصادي ايران بود، اما در اين سال، اقتصاد ايران با عبور از يكي از اصلي ترين موانع پيشرفت اقتصادي خود، يعني هدفمند كردن يارانه ها، عملاً در مسير جديدي از تحول اقتصادي قرار گرفت.
سال 1390 نيز از جهاتي به دليل نقش برجسته در صفحه تقويم اقتصادي ايران و تحقق سند چشم انداز، نقشي راهبردي در پيشرفت و خيز بلند اقتصادي كشورمان دارد. به همين دليل حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) اين بار در پيام نوروزي خود به ملت ايران، سال 1390 را سال «جهاد اقتصادي» نامگذاري كردند.
سال 1390، ورود به سومين سال از دهه اي است كه توسط رهبرانقلاب به عنوان دهه «پيشرفت و عدالت» نامگذاري و هدفگذاري شده است كه بيش از هر چيز ديگري، ضرورت جهاد اقتصادي را نشان مي دهد. در اين خصوص تعدادي از اساتيد دانشگاه و كارشناسان اقتصادي در گفتگو با كيهان از لزوم توجه دقيق به پيام نوروزي رهبرمعظم انقلاب در نامگذاري سال 1390 به نام «جهاد اقتصادي» و تدوين برنامه هاي مشخص براي عملياتي شدن آن سخن گفتند.
دكتر «داوود احمديان»، استاديار دانشگاه CalState Northridge آمريكا، نامگذاري سال 1390 به نام «جهاد اقتصادي» از سوي مقام معظم رهبري را اقدامي هوشمندانه و داراي پيامي روشن براي كارگزاران نظام جمهوري اسلامي دانست و گفت: طي چند سال اخير، حضرت آيت الله خامنه اي از مضامين اقتصادي براي نامگذاري سال ها استفاده كرده اند كه با بررسي وضعيت اقتصادي ايران، در مي يابيم كه اين نامگذاري ها امري صرفاً نمايشي و يا توصيه اخلاقي نيست.
اين كارشناس اقتصادي افزود: براساس گزارش جديدي كه تيم تحقيقاتي «جامعه سلطنتي انگلستان» در قالب پروژه «دانش، شبكه ها و ملت ها»، انجام داده است و در آن رشد علمي و انتشار مقالات علمي جهان بين سال هاي 1993 تا 2003 و رشد علمي جهان در سال 2004 تا 2008 با هم مقايسه شده است، جمهوري اسلامي ايران، بيشترين و سريعترين رشد علمي را در جهان داشته است، به طوري كه تعداد مقالات و نوشته هاي علمي منتشر شده توسط دانشمندان ايراني از سال 1996 تا سال 2008، 18 برابر شده است كه بسيار قابل تامل است. از سوي ديگر، براساس برآورد اداره اطلاعات اقتصادي آمريكا، هم اكنون كشورمان با GDP بالغ بر 870 ميليارد دلاري، براساس قدرت خريد به عنوان شانزدهمين اقتصاد بزرگ دنيا شناخته مي شود كه اين حركت رو به رشد همچنان ادامه دارد.
اين استاد دانشگاه
Cal State Northridge گفت: اقتصاد ايران اين قابليت را دارد كه همانند ساير عرصه هاي فن آوري نظير انرژي صلح آميز هسته اي با علوم فضايي و بيولوژيك با سرلوحه قرار دادن فرامين حضرت آيت الله خامنه اي مبني بر جهاد اقتصادي، در تمامي شاخص هاي اقتصادي كلان و خرد جامعه، نظير افزايش درآمد سرانه، كاهش ضريب جيني و فاصله طبقاتي، از ميان بردن فقر، تبعيض و نابرابري، بهبود رفاه اقتصادي و اجتماعي، جايگاه برتري را چه در منطقه و چه در عرصه جهاني كسب كند.
احمديان خاطر نشان كرد: چند روز پيش اخباري منتشر شد كه براساس آن مجلس شوراي اسلامي در نظر دارد موضوع جهاد اقتصادي را در دستور كار خود قرار دهد و دراين باره دستگاه قانونگذاري با طرحي دو فوريتي، ابعاد جهاد اقتصادي را به صورت قانون به دستگاه مجريه ابلاغ كند، كه به نظر من اين قضيه بسيار راهگشاست و مي تواند اثرات و بركات بسيار مثبتي براي اقتصاد ايران داشته باشد، به شرط آنكه همانند اصلاح الگوي مصرف در كشور جنبه نمايشي پيدا نكند و صرفاً به برپايي همايش هاي بي مصرف و پرهزينه محدود نشود كه اتفاقاً رهبري نيز از وقوع اين مساله در سالهاي گذشته گلايه كردند.
همچنين عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) نيز يكي از استراتژي هايي كه در سال پيش رو يعني سال 09 بايد سرلوحه باشد را جهاد در شناسايي موانع اقتصادي كشور خواند و گفت: مفهوم جهاد اقتصادي و خصوصاً كلمه جهاد يك تعبير استعاره گونه و داراي معاني و دلالت هاي خاصي است. كلمه جهاد معمولا به نوعي تلاش مقدس اطلاق مي شود و يكي از كلماتي است كه در گفتمان ديني ما معنا پيدا مي كند و هميشه صبغه تقدس را در درون خودش دارد. به زعم بنده، رهبر انقلاب ابعاد دنيوي را با ابعاد مقدس اسلامي درهم آميخته و همگون مي بينند. براي همين هم كار كردن براي مسائل اقتصادي، پيشرفت و آباداني و عمران كشور را با مسئله مقدسي به اسم جهاد تلفيق مي كنند.
عادل پيغامي افزود: در گفتمان ديني ما، كلمه جهاد در كنار كلماتي مانند، هجرت، ايمان، عبادت و... پازل گفتماني دين را تكميل مي كند. در برخي موارد، مفاهيم ديني به ما اشاره مي كنند كه بايد مانع را دور بزنيد، مثل كلمه هجرت. ولي كلمه جهاد هميشه برخورد با مانع و رفع مانع را مورد توجه دارد. اين در معناي جهاد حالت تاكيد و تصريح دارد.
در همين راستا يكي از استراتژي هايي كه در سال پيش رو يعني سال 09 بايد سرلوحه كارمان باشد اين است كه بايد جهاد عظيمي در شناسايي موانع اقتصادي كشور صورت دهيم. موارد و موانعي دست و پاگير است كه معمولا در نگاه نهادي، برخي از مقررات، آيين نامه ها يا تركيب هاي نهادي و يا به تعبير دانشگاهي برخي از مواد يا تفاسير قانوني كه امروزه در بدنه اجرايي ما وجود دارد، معمولا به شكل مانع عمل مي كنند.
اين كارشناس اقتصادي خاطرنشان كرد: ما به يك جهاد فراگير در تمامي عرصه هاي اقتصادي جهت آسيب شناسي و مانع شناسي نيازمنديم تا بتوان براي رفع اين موانع حركت كرد. جهاد كردن به رفع موانع پيشرفت برمي گردد؛ برخي از اين موانع داخلي اند و بخشي از آن هم موانع خارجي هستند كه بايد در عرصه اقتصاد بين الملل هم شناسايي شوند.
وي گفت: ما بايد دقيقاً رصد كنيم كه تحولات جهاني در اثر چيست و به چه مسيري سوق پيدا مي كند؟ بايد افق 02 سال آينده اقتصاد دنيا را و همچنين مزيت هاي نسبي كشور خودمان را رصد كنيم و بشناسيم. سريعاً بايد خودمان را براي دهه هاي آينده به كمك رصد و ديده باني كه صورت مي دهيم، ارتقا دهيم و به مسائلي كه از طريق علم توليد ثروت مي كنند، بيشتر توجه كنيم. تأكيداتي كه رهبر معظم انقلاب در طول اين چند سال نيز داشتند، همه و همه ناظر به اين مسئله بوده است.
رئيس پژوهشكده امور اقتصادي نيز با اشاره به نامگذاري امسال به عنوان سال جهاد اقتصادي از سوي مقام معظم رهبري، سال 09 را به لحاظ آماده بودن زيرساختهاي مختلف، سال پيشرفت اقتصادي و قرار گرفتن در آستانه جهش تاريخي براي اقتصاد ايران دانست و گفت: اين نامگذاري از هر دو بعد ملاحظات داخلي و ملاحظات خارجي كشور داراي اهميت اساسي است. از بعد داخلي، واقعيت هايي كه مستلزم دگرگوني بنيادين در مباني و زيرساختهاي قانوني، نرم افزاري و سخت افزاري پيشرفت اقتصادي كشور از قبيل قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44، تمركززدايي، آمايش سرزمين و برنامه تحول اقتصادي كشور در ابعاد مختلف و محورهاي هفتگانه پيشرفت اقتصادي كشور مي باشد، ايران را در آستانه يك جهش تاريخي قرار داده است.
بيژن صفوي افزود: مسئولين كشور در سايه منويات مقام معظم رهبري در سال همت مضاعف و كار مضاعف برنامه ريزي هاي وسيعي در تسهيل مسير اجراي سياست هاي مورد نياز تحولات يادشده به عمل آوردند و يكي از مهمترين محورهاي تحول اقتصادي كشور را كه هدفمند كردن يارانه ها مي باشد، به قانون تبديل كرده و با مشاركت و همكاري مردم به نحو مطلوب و با موفقيت اجرا نمودند.
اين كارشناس اقتصادي افزود: مسير اجرايي ساير ابعاد تحول اقتصادي كشور، در سال 0139 با شدت و حساسيت مضاعفي بايستي تداوم يابد. از بعد خارجي، با عنايت به دشمني امپرياليسم و نگراني استكبار و ايادي آن از پيشرفت كشورمان، كه به عنوان الگوي بيداري و آزادگي بشريت از يك سو و محوريت آن در منطقه و جهان كه مانع اصلي سيطره استكبار بر منابع ساير كشورها به ويژه منطقه خاورميانه مي باشد، موجب شده كه دشمنان ملت ما به بهانه هاي مختلف اقدام به بسترسازي و زمينه سازي براي اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه كشورمان نموده و نهايت تلاش خود را بكار برده اند تا بر روند پيشرفت كشور ضربه بزنند.
وي با اشاره به اهميت راهبردي نامگذاري امسال به عنوان سال جهاد اقتصادي افزود: مقام معظم رهبري با تدبير، هوشياري و احاطه بر تمامي مسائل راهبردي كشور، به شايستگي سال جديد را سال جهاد اقتصادي نامگذاري نمودند. جهاد اقتصادي زيبنده ترين نامي است كه براي سال 0139 بايستي بكار برد، چرا كه مسائل راهبردي كشور در ابعاد داخلي و خارجي، از جمله امور يادشده، تلاش هايي فراتر از يك مجموعه تلاش و كار طبيعي را مي طلبد و واژه جهاد، كه ناظر بر بسيج تمام منابع كشور و جهد و كوشش مضاعف و مستمر و بهره گيري حداكثري از ظرفيتهاي سرشار انساني، طبيعي و مادي مي باشد، نكته كليدي اين نامگذاري است.رئيس پژوهشكده امور اقتصادي افزود: تحقق جهاد اقتصادي و منتفع شدن كشور از بركات آن، مستقيما متوجه همدلي و همراهي تنگاتنگ مردم و مسئولين كشور مي باشد و انشاء الله مردم و مسئولان كشور با حماسه سازي و رقم زدن يك جهاد همه جانبه اقتصادي، در راستاي فرمايشات و رهنمودهاي راهبردي مقام عظماي ولايت، همچون گذشته برگ زرين ديگري بر تاريخ اين مرز و بوم افزوده و ضمن خنثي سازي توطئه هاي دشمنان، روند پيشرفت اقتصادي كشور را در همه ابعاد، با سرعت بيشتر تداوم بخشيده و بدين ترتيب آهنگ پيشرفت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور را براي سالهاي آينده، پرشتاب تر و سهل تر خواهند كرد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نامگذاري سال 09 از سوي رهبر معظم انقلاب به نام سال جهاد اقتصادي گفت: با حركت جهادي در اقتصاد مي توان توطئه هاي دشمنان نظام اسلامي را بي اثر كرد.
جعفر قادري اظهار داشت: با توجه به اينكه دشمنان ايران در بخش هاي سياسي، نظامي و فرهنگي نتوانستند آسيبي به جمهوري اسلامي وارد كنند لذا تمركز خود را بر فشارهاي اقتصادي قرار داده و مي خواهند با ابزارهاي اقتصادي به زعم خود جلوي پيشرفت كشورمان را بگيرند.
وي افزود: در حقيقت آنچه اكنون مي تواند نظام ما را به قدرت اول منطقه تبديل كند موفقيت هاي اقتصادي است و اين توفيقات جز با حركت هاي جهادگونه در اقتصاد ميسر نيست كه البته اين اقدامات جهادي بايد با تلاش هاي علمي توام شود تا رشد صعودي در اقتصاد مضاعف گردد.
نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه يقيناً دشمنان ايران اسلامي با توجه به خصومت هميشگي خود اجازه آسان ورود به ايران در بازارهاي بين المللي و فعاليت هاي جهاني اقتصاد را نمي دهند گفت: براي ورود به اين بازارها و فعاليت هاي جهاني بايد جهادي عمل كرد تا دشمنان مجبور به عقب نشيني شوند. ضمن اينكه با جهاد اقتصادي مي توانيم پاسخ نيازهاي اقتصادي مردم در داخل كشور اعم از كاهش نرخ بيكاري، كاهش نرخ تورم، افزايش رونق كسب و كار و... را شاهد باشيم.
همچنين با توجه به تحولات مردمي در خاورميانه و الگوپذيري ملت ها از جمهوري اسلامي ايران ضروري است كه كشورمان از لحاظ اقتصادي نيز رشد صعودي داشته باشد تا مدل مناسبي براي پيروي ملت هاي منطقه از مسائل اقتصادي ايران فراهم نمايد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در پايان تاكيد كرد اگر اعتقاد به اين نكته داشته باشيم كه كار و فعاليت اقتصادي مناسب در شرايط امروز كشور كمتر از حركت هاي رزمندگان در دوران دفاع مقدس نبوده و نيست يقيناً مي توانيم به سرعت قله هاي بلند اقتصادي را در سطح منطقه فتح كنيم.

سال 1389 با تمام فراز و نشيب هاي خود در حوزه هاي مختلف به ويژه در حوزه اقتصادي به پايان رسيد و به سال 1390 خورشيدي گام نهاديم. رهبرمعظم انقلاب اسلامي در پيام نوروزي خود به مناسبت حلول سال 1390، ضمن تبريك به آحاد ملت ايران، بنا به سنتي ديرين، اين بار سال جديد را به نام «جهاد اقتصادي» نامگذاري كردند و همه دستگاههاي مسئول و مردم را به حركت همه جانبه در اين زمينه فراخواندند. سال گذشته كه توسط رهبرفرزانه انقلاب اسلامي، «سال همت مضاعف و كار مضاعف» نامگذاري شده بود، عليرغم آنكه از منظر اقتصادي، سالي سخت و پرزحمت براي مجريان و دست اندركاران اقتصادي ايران بود، اما در اين سال، اقتصاد ايران با عبور از يكي از اصلي ترين موانع پيشرفت اقتصادي خود، يعني هدفمند كردن يارانه ها، عملاً در مسير جديدي از تحول اقتصادي قرار گرفت. سال 1390 نيز از جهاتي به دليل نقش برجسته در صفحه تقويم اقتصادي ايران و تحقق سند چشم انداز، نقشي راهبردي در پيشرفت و خيز بلند اقتصادي كشورمان دارد. به همين دليل حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) اين بار در پيام نوروزي خود به ملت ايران، سال 1390 را سال «جهاد اقتصادي» نامگذاري كردند. سال 1390، ورود به سومين سال از دهه اي است كه توسط رهبرانقلاب به عنوان دهه «پيشرفت و عدالت» نامگذاري و هدفگذاري شده است كه بيش از هر چيز ديگري، ضرورت جهاد اقتصادي را نشان مي دهد. در اين خصوص تعدادي از اساتيد دانشگاه و كارشناسان اقتصادي در گفتگو با كيهان از لزوم توجه دقيق به پيام نوروزي رهبرمعظم انقلاب در نامگذاري سال 1390 به نام «جهاد اقتصادي» و تدوين برنامه هاي مشخص براي عملياتي شدن آن سخن گفتند. دكتر «داوود احمديان»، استاديار دانشگاه CalState Northridge آمريكا، نامگذاري سال 1390 به نام «جهاد اقتصادي» از سوي مقام معظم رهبري را اقدامي هوشمندانه و داراي پيامي روشن براي كارگزاران نظام جمهوري اسلامي دانست و گفت: طي چند سال اخير، حضرت آيت الله خامنه اي از مضامين اقتصادي براي نامگذاري سال ها استفاده كرده اند كه با بررسي وضعيت اقتصادي ايران، در مي يابيم كه اين نامگذاري ها امري صرفاً نمايشي و يا توصيه اخلاقي نيست. اين كارشناس اقتصادي افزود: براساس گزارش جديدي كه تيم تحقيقاتي «جامعه سلطنتي انگلستان» در قالب پروژه «دانش، شبكه ها و ملت ها»، انجام داده است و در آن رشد علمي و انتشار مقالات علمي جهان بين سال هاي 1993 تا 2003 و رشد علمي جهان در سال 2004 تا 2008 با هم مقايسه شده است، جمهوري اسلامي ايران، بيشترين و سريعترين رشد علمي را در جهان داشته است، به طوري كه تعداد مقالات و نوشته هاي علمي منتشر شده توسط دانشمندان ايراني از سال 1996 تا سال 2008، 18 برابر شده است كه بسيار قابل تامل است. از سوي ديگر، براساس برآورد اداره اطلاعات اقتصادي آمريكا، هم اكنون كشورمان با GDP بالغ بر 870 ميليارد دلاري، براساس قدرت خريد به عنوان شانزدهمين اقتصاد بزرگ دنيا شناخته مي شود كه اين حركت رو به رشد همچنان ادامه دارد. اين استاد دانشگاه Cal State Northridge