ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۸ تیر ۱۹, جمعه

دولت دهم ، كار آمد و ضد فساد

بزودی مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري توسط مقام معظم رهبري و سپس تحليف در مجلس برگزار مي‌شود و دكتر محمود احمدي‌نژاد رسماً كار خود را آغاز مي‌كند. اولويت‌هاي دولت دهم در عرصه‌هاي داخلي و خارجي و ضرورت‌هايي كه اين دولت متكي بر آراي مردم بايد مدنظر داشته باشد را در گفت‌و‌گو با كارشناسان سياسي مورد بحث و بررسي قرار داده‌ايم كه در ذيل مي‌آيد.


-- اولويت، مبارزه با تبعيض، فساد و رانت‌خواري است
دكتر مهدي كوچك‌زاده نماينده تهران و عضو كميسيون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با جوان تصريح كرد: با توجه به شعارهايي كه در تبليغات انتخاباتي داده شد و به واسطه آن مردم يك اقبال گسترده‌اي به شخص آقاي احمدي‌نژاد نشان دادند، اولويت‌هاي دولت دهم نيز بايد از دل همان شعارها بيرون بيايد كه اصلي‌ترين آن خدمتگزاري ضمن مبارزه با تبعيض، فساد و رانت‌خواري است. وي افزود: واقعاً دولت، برآمده از دل مردم و خدمتگزار آن است كه وقت خود را دربست براي مردم قرار دهد و دست تمام كساني كه موقعيت‌ها و پست‌هاي اجرايي را به عنوان طعمه مي‌نگرند، كوتاه كند. البته در دولت نهم در اين راستا تلاش بسياري شد ولي به واسطه اينكه تجربه اول رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد بود و موانع زيادي سد راه ايشان قرار داده شد كه بخش بسياري از آن الحمدلله در اين انتخابات برملا شد و در حقيقت به نوعي شفاف‌سازي صورت گرفت كه اميدواريم از اين به بعد كمتر شاهد كارشكني باشيم.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس در خصوص ضرورت ترميم كابينه گفت: خود آقاي احمدي‌نژاد در موارد متعددي در سخنراني‌ها مطرح كرده‌اند كه در دولت بعدي توصيه‌اي از كسي نخواهد پذيرفت، اين بدين معناست كه در دولت نهم بالاخره كابينه آن طوري كه مدنظر ايشان بود به طور صددر‌صد شكل نگرفته بود، لذا بايد تغييراتي در كابينه صورت گيرد، ضمن اينكه مبارزه با تبعيض،‌ فساد و رانت‌خواري بخش عمده آن بايد در قوه قضائيه به مرحله عمل در آيد و اگر اين قوه هماهنگي كافي نداشته باشد اميدي به نتيجه رسيدن اين قضيه در قوه اجرايي نيست.

-- هدفمند كردن يارانه‌ها در اولويت اول باشد
حجت‌‌الاسلام ميرتاج‌الديني، عضو هيأت رئيسه مجلس نيز با بيان اينكه در رويكردهاي كلان دولت نهم توسعه همراه با عدالت بايد رويكرد اصلي باشد، تصريح كرد: برنامه‌هاي اجرايي، رونق اقتصادي و توجه به كارايي اشتغالزايي و همچنين كاهش فاصله طبقاتي در بين اقشار جامعه بايد در اولويت‌هاي دولت آينده قرار گيرد. نماينده تبريز اضافه كرد: دولت بايد هفت محور اعلام طرح تحول اقتصادي خود را به پشتوانه آراي مردمي سرعت ببخشد و با جديت و نگاه جامع طرح تحول را پياده كند. مجلس هم از آن پشتيباني خواهد كرد كه در اين راستا هدفمندكردن يارانه‌ها در اولويت اول بايد باشد. وي در پايان تصريح كرد: افزايش شغل در جامعه، كاهش نرخ بيكاري، بالا بردن قيمت خريد مردم، رونق اقتصادي، جلوگيري از رانت و ويژه‌خواري، مبارزه با مفاسد اداري و اقتصادي به صورت حساب شده و با برنامه بايد در اولويت‌هاي دولت دهم قرار گيرد، چرا كه مردم به كساني رأي داده‌اند كه خواهان تحقق چنين برنامه‌هاي بوده و هستند.

-- رئيس جمهور در انتخاب سعه‌صدر داشته باشد
دكتر امير محبيان، دبير كل حزب نوانديشان ايران اسلامي نيز در گفت‌وگو با جوان تصريح داشت: دولت دهم در حوزه داخلي با توجه به مسائلي كه پيش آمده بايد در وهله اول به يك اعتمادسازي دست بزند و از موضع بالا و بزرگمنشانه با منتقدان خود تعامل مثبتي برقرار كند. وي افزود: از سوي ديگر احمدي‌نژاد بايد اين پيام را به مردم بدهد كه رئيس‌جمهور 70 ميليون نفر است و نه فقط رئيس‌جمهور كساني كه به او رأي داده‌اند. نكته ديگري كه اهميت دارد، اين است كه رئيس‌جمهور به نيكي مي‌داند رأيي كه به ايشان داده شده براي پيگيري برنامه‌هايي است كه انجام داده كه بايد با قدرت ادامه پيدا كند. بحث عدالت را به صورت گسترده‌تر در سطح كشور عملياتي و پياده كند. همچنين سفرهاي استاني كه اثرات بسيار زيادي داشته بايد ادامه داشته باشد.
محبيان گفت:‌در عرصه سياست خارجي به نظر مي‌رسد برخي كشورها كه در وقايع تهران دچار بدفهمي شدند و موضع‌گيري‌هايي انجام دادند، ضمن اينكه ايران بايد از موضع ديپلماتيك خودش دفاع كند بايد به نحوي اين پيام را به آنها انتقال دهد كه مسائل مربوط به ايران متعلق به خود اين كشور است و افراد ديگر حق دخالت ندارند و در عين حال تلاش كند پاره‌اي از مسائل كه به خاطر بدفهمي غربي‌ها پيش آمده به مرور زمان اين بدفهمي برطرف شود و به روابط عادي برگردد. وي درباره ترميم كابينه نيز گفت: دست رئيس‌جمهور براي اينكه نيروهاي همراه، همفكر با خود را انتخاب كند، باز است اما نكته‌اي كه مطرح است، اينكه انتخاب هر فرد مي‌تواند يك پيام داشته باشد. دولت اگر از موضع وسيع‌تر و باسعه صدر به انتخاب اعضاي كابينه نگاه كند، مي‌تواند از سطح بيشتري از نيروهاي متخصص بهره بگيرد. هر متخصصي كه قصد خدمت دارد بايد احساس كند كه دولت به او خوشامد مي‌گويد، نه اينكه حتما در سطح وزير باشد بلكه در سطوح ديگر از آنها بهره بگيرد. وي گفت: فراموش نبايد كرد، مردم ضمن رأي به كليات برنامه‌هاي ايشان در دور دوم خواهان كارآمدي بيشتر هستند و اميدواريم پس از پايان چهار سال شاهد تصويري همراه با سعه صدر، تحمل، كارايي، مردم‌گرايي از دولت در اذهان باشيم.

‌-- تحول در حوزه اداري و اقتصادي مدنظر باشد
دكتر لطف‌الله فروزنده، قائم مقام جمعيت ايثارگران نيز با بيان اينكه اصولاً انتخابي كه مردم داشتند گفتمان اصولگرايي بود كه چند شاخصه محرز داشت كه يكي از آنها دفاع جانانه از منافع ملي در صحنه‌هاي بين‌المللي مثل مباحث هسته‌اي و... است. وي گفت: ضمن اينكه ما همكاري گسترده و مشتركي با منطقه و كشورهاي مستقل داريم، ضرورت دارد دولت دهم عين دولت نهم با قوت و قدرت در صحنه بين‌المللي حضور پيدا كند و از منافع ملي دفاع كند. فروزنده تصريح كرد: در بخش دوم همه مردم روحيه عدالت و پيشرفت را پسنديدند و مردم دوست دارند دولتي داشته باشند، پرتلاش، خدمتگزار، خدوم، با رويكرد عدالت و رسيدگي به بخش‌هاي مختلف جامعه. وي گفت:‌يكي از ضرورياتي كه دولت دهم بايد توجه كند تا بتواند اهدافش را مطلوب‌تر پيش ببرد، تحول ساختاري در حوزه اداري و اقتصادي است كه بسياري از مشكلات ما خصوصاً بحث تورم و بيكاري بدون يك جراحي ساختاري در اقتصاد قابل حل شدن نيست. فروزنده تصريح كرد: رئيس‌جمهور پس از 4 سال شناخت كافي نسبت به اعضاي كابينه خود دارد و مجلس نيز ارزيابي خود را دارد. اگر تعامل خوبي بين دولت و مجلس در اين خصوص انجام شود، سطح توانمندي كابينه افزايش پيدا خواهد كرد و طبيعي است كه بخش‌هايي نيز با جابه‌جايي همراه باشند.

//منبع : جوان