ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۸ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ با قدرت جداكنندگي 5 در حال ساخت است


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، «علي اكبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان ظهر امروز سه‌شنبه در اولين نشست مطبوعاتي خود در محل سازمان انرژي اتمي، به تشريح اولويت‌هاي اين سازمان پرداخت و ضمن تبريك هفته دفاع مقدس، گفت: ملتي كه خداباور باشد هيچ هراسي به دل راه نمي‌دهد و در مقابل هر ظلم، ستم و تعدي استوار و پايدار از خود دفاع مي‌كند.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي از سازمان پدافند غيرعامل و نيز كميته دائمي پدافند غيرعامل، به خصوص در قبال اقدامات وسيعي كه در حفاظت از نيروي انساني و تاسيسات حساس سازمان انرژي اتمي به عمل آورد، تشكر كرد و گفت: در زمان مقتضي برخي از اين اقدامات را براي مردم عزيز و بزرگوار ايران بازگو خواهم كرد.
وي با بيان اينكه سازمان انرژي اتمي در پيشبرد علوم و فناوري در كشور پيشتاز است، گفت: اين سازمان توسط همكاران عزيزي كه در اين سازمان كار مي‌كنند، قله‌هاي افتخار را در زمينه علوم و فناوري هسته‌اي فتح كرد و باعث سربلندي ملت بزرگوار ايران در جهان شدند، جايگاهي كه ايران امروز در بين كشورهاي جهان برخوردار است متعلق به دستاوردهاي بزرگ مهندسين، علما و دانشمندان عزيز ما در سازمان انرژي اتمي است، البته اين عزيزان در كنار دانشگاهها‌ و مراكز تحقيقاتي، مجموعه صنعت كشور و نيز سربازان گمنام كه در خدمت اين دستاورد بزرگ بودند، فعاليت‌ كردند.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين از روساي قبل سازمان متبوعش از جمله دكتر سحابي، دكتر امراللهي و مهندس آقازاده قدرداني كرد و افزود: من وارث زحمات اين عزيزان هستم و از اين برهه به عنوان برهه تثبيت دستاوردها نام مي‌برم.
وي خاطرنشان كرد: فعاليت‌هاي فراواني در عرصه‌هاي گوناگون صنعت هسته‌اي انجام شده و اكنون ما نياز داريم كه اين فناوري را تثبيت كنيم و يك پايداري به فعاليت‌هاي هسته‌اي خود ببخشيم به گونه‌اي كه تداوم فعاليت‌ها مصون از هرگونه گزندي و افت و خيزي سياسي و اقتصادي باشد، چرا كه اين دستاورد متعلق به مردم است و حفظ اين ميراث وظيفه همگان مي‌باشد.
صالحي در ادامه به اولين اولويت سازمان انرژي اتمي پرداخت و گفت: بر اساس قانوني كه از طرف مجلس و دولت تكليف شده، قصد داريم تا در آينده‌اي نه چندان دور نسبت به احداث نيروگاههاي جديد اقدام كنيم و در اين خصوص نيز مذاكراتي انجام شده ولي چون هنوز در مقدمات اين مذاكرات هستيم بنده قولي در اين زمينه نمي‌دهم، اما به جد به دنبال تامين اين خواسته و تكليف هستيم.
وي در خصوص نيروگاه بوشهر نيز با بيان اينكه اين نيروگاه مراحل آزمايشي متعدد خود را پشت سر مي‌گذارد، گفت: يك مرحله آزمايشي بسيار حساسي را درباره نيروگاه بوشهر پيش رو داريم كه اميدواريم اين مرحله را به خوبي پشت سر گذاريم، اين مرحله‌اي است كه برخي از تجهيزات نيروگاه تحت فشار 250 اتمسفر امتحان و تست خواهند شد كه شايد يك ماه به طول بيانجامد و اگر از اين مرحله به سلامت عبور كنيم مراحل بعدي مراحل ساده‌تري خواهد بود.
رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص اينكه چه زماني راه‌اندازي نيروگاه بوشهر تحقق خواهد يافت، نيز تاكيد كرد: از نظر ما هرگاه سوخت در مخزن اصلي نيروگاه وارد شود عملا اين نيروگاه راه‌اندازي شده است، اما اميدوارم وقتي اين امر تحقق يافت، آن را اعلام كنم، چرا كه مي‌خواهيم نسبت به اعتماد مردم به خودمان حرفي نزنيم كه بعدا موجبات سلب اعتماد شود.
صالحي ابراز اميدواري كرد كه از اين به بعد با فعلي ماضي صحبت كند و بگويد كه نيروگاه راه‌اندازي شده است.
وي گفت كه كارها در نيروگاه اتمي بوشهر به خوبي پيش مي‌رود و همكاري ما با روس‌ها بسيار خوب است و ما راضي هستيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي در اين زمينه به گفتگوي تلفني خود با كرينكو رئيس روس اتم اشاره كرد و افزود: در آخرين تماسي كه با آقاي كرينكو داشتم، گفتگوهاي خوبي صورت گرفت و قول‌هاي خوبي داده شد، بنابراين من يقين دارم كه اين نيروگاه نمادي از همكاري بين دو ملت بزرگ ايران و روسيه باشد و يقينا در عرصه‌هاي بعدي و در نيروگاهها‌ي بعدي ما همچنان از كمك‌هاي روسيه بهره‌مند خواهيم شد.
وي يادآور شد كه روسيه يكبار ديگر هم براي ورود ايران به صنعت حدود چهل و اندي سال پيش اولين كشوري بود كه صنعت دوب آهن را به ايران عرضه كرد و اين بار در ورود ما به تكنولوژي‌هاي حساس دست تقدير اينگونه مقدر كرده كه روس‌ها باشند و ما اين را در خاطر ملتمان ثبت خواهيم كرد.
وي در عين حال ابراز اميدواري كرد كه همكاري ايران و روسيه در عرصه‌هاي ديگر هم ادامه يابد.
صالحي اولويت بعدي سازمان انرژي اتمي را به كارگيري نتايج كاربردي فناوري هسته‌اي در عرصه‌هاي كشاورزي، صنعت و پزشكي نام برد و گفت: راديوداروهايي كه الان در سطح كشور مصرف مي‌شود تامين كننده اصلي‌اش راكتور تحقيقاتي تهران است و براي ادامه كار راكتور قطعا ما به سوخت با غناي 20 درصد نيازمنديم كه در اين خصوص تماس‌هاي لازم از طرق مختلف با كشورهاي دارنده امكانات تامين سوخت با اين مشخصات را برقرار كرديم و تا به امروز پاسخ‌هاي اوليه دريافت شده و در حال حاضر پيگير اقدامات بعدي مي‌باشيم كه در زمان مقتضي اطلاع رساني لازم خواهد شد.
وي گفت: در بخش به كار گرفتن نتايج فناوري هسته‌اي در صنعت و كشاورزي نيز اقداماتي در شرف انجام است و ما اميدواريم وارد عرصه تجاري سازي نتايج اين فناوري شويم كه اميدواريم به لطف خداوند و ياري او بتوانيم در سالهاي آينده نتايج اين حركت آغاز شده را به عيان ببينيم.
معاون رئيس جمهور در مورد اولويت ديگر سازمان انرژي اتمي ديگر گفت: مطلب ديگر ورود به عرصه‌هاي ديگر است از جمله شتاب دهنده‌هاي مختلف و نيز ورود به عرصه فيوژن يا گداخت هسته‌اي كه الان در پژوهشگاه سازمان انرژي اتمي اقداماتي در اين زمينه انجام گرفته ولي ما در صدد هستيم كه در بحث گداخت هسته‌اي توسعه قابل توجهي دهيم.
وي اضافه كرد: در اين خصوص بحث نظام ايمني مطرح است كه بعد از ورود به اين عرصه حساس هسته‌اي نياز به يك نظام ايمني هسته‌اي مستقل داريم كه ناظر بر فعاليت‌هاي ايمن و اطمينان بخش هسته‌اي باشد اينگونه نباشد كه سازمان هم مجري باشد و هم ناظر، چرا كه ناظر مي‌بايست يك ناظر بي‌طرف باشد كه نسبت به ايمني و اطمينان بخشي فعاليت‌هاي هسته‌اي به طور جد نظارت كامل و فراگيري داشته باشد. ما از طريق مجلس شوراي اسلامي و نيز دولت در خصوص اقدام به طرح لايحه براي اقدامات قانوني اقدام خواهيم كرد و در صدد هستيم يك قانون فراگير انرژي كشور تنظيم كنيم كه مقدماتش انجام شده و قانون تهيه شده و اميدواريم در آينده‌اي نه چندان دور آن را به دولت و مجلس ارائه دهيم كه وضع انرژي اتمي كشور در همه ابعاد آن همانطور كه در پيش نويس اين قانون ديديم، تكليف ما در اين خصوص در ابعاد مختلف اداري، تشكيلاتي مالي و فني و علمي روشن شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه سازمان انرژي اتمي در تثبيت فناوري هسته‌اي ترتيبات اولويت‌داري را در نظر دارد، افزود: ما قصد داريم تا بر تحقيق و توسعه تمركز كنيم تا توليدات خود را بهتر كنيم.
وي گفت‌: مهندسين ما نسل‌هاي جديدي از سانتريفيوژ را مي‌سازند، زنجيره‌هاي 10 تايي و بزرگتر تست مي‌شود كه اميدواريم اخبار مسرت بخشي را در آينده در اين زمينه اعلام كنيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي توضيح داد كه سانتريفيوژ‌هاي كنوني قدرت جداكنندگي 2/1 دارند، ولي سانتريفيوژي كه در حال حاضر توليد مي‌شوند قدرت جداكنندگي‌شان 5 است كه ما اميدواريم اين رقم را به 10 پيش ببريم.
وي در عين حال تاكيد كرد كه رقم 10 قابل دسترسي است و مقدمات آن نيز فراهم شده است.

دست متجاوز در هر نقطه از دنيا را پيش از هر اقدامي از بازو قطع مي‌كنيم


به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس‌، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور صبح امروز در مراسم رژه نيروهاي مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس كه در مرقد مطهر بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) برگزار شد، با تبريك هفته دفاع مقدس به ملت بزرگ و تمدن‌ساز ايران و نيروهاي مسلح، ياد و خاطره امام راحل و شهداي انقلاب و دفاع مقدس را گرامي داشت و گفت: بدون ترديد دفاع مقدس گرچه همراه با تلخي‌ها و مرارت‌ها و از دست دادن بهترين فرزندان ملت بود، اما يك تجديد حيات افتخارآفرين براي ملت ما و گشايش راه جديدي به سوي نجات و روشنايي در برابر بشريت بود.
وي افزود: دفاع مقدس ملت ايران تجلي سنت‌هاي الهي و ارزش‌هاي والاي انساني و جلوه‌اي از حضور يكپارچه ملتي مومن و موحد بود كه براي دفاع از هستي و سرزمين و فرهنگ خود به پا خاست.
احمدي‌نژاد دفاع مقدس را بازيابي هويتي ايماني و آرماني ملت ايران دانست و ادامه داد: در دفاع مقدس فشارهاي سنگين جبهه استكبار و مقاومت جانانه ملت ايران تبديل به بستري شد تا هويت حقيقي اين ملت كه سرشار از شجاعت، وفاداري، ايثارگري و عشق به آرمان‌هاي الهي است، احيا شود و در خدمت كمال و پيشرفت ايران قرار گيرد.
وي دفاع مقدس را تحقق وعده الهي ناميد و اظهار داشت: ملت ما در دفاع مقدس نشان داد كه اگر براي خدا و در راه خدا قيام كنيم و بايستيم، نزول ياري خدا حتمي است و اين درس بزرگي براي بشريت امروز و ملت‌هاي مظلوم و دردمند است.
رئيس‌جمهور دفاع مقدس را مصداقي از تجلي عزت يك ملت مومن دانست و افزود: چشيدن طعم عزت آنچنان ارزشمند است كه آزادگان جهان حاضرند جان و مال و هستي خود را فداي آن كنند و در همين راستا دفاع مقدس ما تبديل به نمادي از ذلت شيطانيان، خودپرستان و دنياپرستان شد. يعني كساني كه با ظلم و تجاوز و تعدي به حقوق ديگران مي‌خواهند جيب‌هاي گشاد خود را پر كنند.
وي با بيان اينكه دفاع مقدس نمادي از مظلوميت ملت ايران بود، گفت: فاسدترين عنصر سياسي منطقه يعني صدام كه سرشار از جنايت بود با تشويق و تجهيز چند دولت و قدرت بزرگ و به اميد سد كردن راه انقلاب اسلامي به سرزمين مقدس ما حمله كرد و زشت‌ترين شيوه‌ها عليه ملت ما به كار گرفته شد. اما بوق‌هاي استكبار ملت ما را متجاوز و ضد حقوق بشر معرفي مي‌كردند و براي جنايات صدام هورا مي‌كشيدند؛ و همان كساني كه روزي صدام را تجهيز و عليه ما به تهاجم وادار كردند و تلاش مي‌كردند خاك ما به اشغال صدام درآيد روزي براي منافع خود و به ظاهر براي دفع شر صدام به عراق حمله كردند و جناياتي مرتكب شدند كه روي صدام را سفيد كرد.
احمدي‌نژاد دفاع مقدس را نماد مظلوميت يك ملت پاك و آزاده دانست كه پرده از چهره كريه استكبار جهاني دريد و گفت: در دفاع مقدس ما پرده از چهره كساني كنار زده شد كه با يك دست جنايت كرده و با دست ديگر شعار آزادي، دموكراسي و حقوق بشر مي‌دهند.
رئيس‌جمهور دفاع مقدس را نماد ايثار ملتي كه با دست خالي در برابر همه سلاح‌ها ايستاد و غلبه ايمان بر سلاح و دل‌هاي كينه‌ورز شيطاني و نمادي از كينه‌ورزي بي‌پايان مستكبران عليه ملت‌ها دانست و گفت: اگرچه خود اين حمله تلخ بود اما ميوه‌هاي دفاع مقدس شيرين بود چرا كه مجاهدت فرزندان اين ملت در آن ايران و انديشه آرماني آن را بيمه كرد و صف‌بندي جديدي از سياست و فرهنگ را در جهان شكل داد.
وي با اشاره به رويارويي صف موحدان در برابر صف شيطان‌پرستان و آدم‌كشان حرفه‌اي افزود: دفاع مقدس ايران را بيمه كرد و هيچ قدرتي جرات نخواهد كرد كه انديشه تجاوز به سرزمين نور يعني ايران عزيز و منافع اين ملت را در سر بپروراند.
وي ادامه داد: به فضل الهي و با پيگيري فرهنگ ايثار و شهادت كه در دفاع مقدس نهادينه شد،‌امروز ملت ايران زنده‌تر و آرماني‌تر در وسط ميدان‌هاي اصلي انقلاب ايستاده و جوانه‌هاي نيروهاي مسلحي شكوفا شد كه با عشق به آرمان‌هاي الهي انقلاب و دلبسته به ملت و در خط ولايت در حال حركت هستند.
رئيس شورايعالي امنيت ملي ارتش، سپاه، نيروي انتظامي و بسيج را نيروهاي برخاسته از دل انقلاب، شجاع، ايثارگر و هجمه‌كننده به سياهي‌ها دانست و تصريح كرد: نيروهاي مسلح پشتيبان ملت و انقلاب هستند و ملت نيز با همه وجود دلبسته و پشتيبان نيروهاي مسلح است چرا كه ملت ايران براي بشريت پيام و راه حل انساني دارد و خواهان امنيت پايدار و صلح و برادري و همزيستي انساني براي همه ملت‌ها است.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه راهبرد اصلي و توان نظامي نيروهاي مسلح ما دفاعي و بازدارنده است، اظهار داشت: ملت ايران هيچ گاه چشمداشتي به سرزمين و حقوق ديگران نداشته است اما امروز هم ملت ايران مانند دوران دفاع مقدس در دفاع از حقوق و سرزمين خود مقتدر است و با تكيه بر اقتدار ذاتي نيروهاي مسلح خود در برابر همه دشمنان مي‌ايستد.
وي افزود: امروز هيچ قدرتي در دنيا جرات انديشيدن به تعدي عليه ملت ايران را ندارد اما يك بار ديگر تاكيد مي‌كنم كه هر دستي در هر نقطه‌اي از دنيا بخواهد عليه ملت ايران ماشه‌اي را بچكاند، قبل از اين اقدام توسط نيروهاي مسلح مقتدرانه از بازو قطع خواهد شد.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه ملت ايران از همه ارزش‌ها، آرمان‌ها و حقوق و سرزمين خود دفاع مي‌كند، تصريح كرد: ما اهل منطق و گفتگو و دوستي مبتني بر عدالت هستيم و به آنها نيز توصيه مي‌كنيم روش، ‌انديشه و جهت‌گيري خود را به نفع ارزش‌ها متحول كنند.
احمدي‌نژاد گفت: امروز قابل قبول نيست كساني از هزاران كيلومتر دورتر به منطقه ما لشكركشي كنند و دست به اشغال، كشتار،‌تهديد و ناامني بزنند و بخواهند بين ملت‌ها اختلاف بياندازند؛ آنها سالانه چندين ميليارد دلار در منطقه ما سلاح مي‌فروشند و قابل قبول نيست كه همزمان بخواهند شعار برپايي امنيت داده و ديگران را متهم به ايجاد ناامني كنند.
وي افزود: آنها بايد رفتار خود را عوض كنند و بدانند كه ملت‌هاي منطقه مي‌توانند امنيت خود را برپا كنند پس بايد دست از توهين به استقلال و شخصيت ملت‌هاي منطقه بردارند.
رئيس‌جمهوري اسلامي ايران خطاب به اشغالگران و دولت‌هاي مستكبر گفت: توصيه مي‌كنيم به سرزمين خود برگرديد و اعتبارات سنگين نظامي را صرف رفع مشكل مردم خود بكنيد چرا كه منطقه ما براي درازمدت حضور بيگانگان را تحمل نمي‌كند و بيگانگان نمي‌توانند در كشورهاي منطقه پايگاه ثابت در اختيار بگيرند و اين را شما در عراق و افغانستان ديديد.
وي اين ويژگي را از ويژگي‌هاي منطقه اسلامي و منطقه خاورميانه دانست و خطاب به مستكبران ادامه داد: از روزي كه شما آمديد امنيت را بر هم زده و هر روز عده زيادي كشته و آواره مي‌شوند و حتي ادعاي مبارزه با مواد مخدر داشتيد اما تحت سلطه شما توليد و توزيع مواد مخدر چند برابر شد؛ روش شما اشتباه، ضدانساني و توهين به ملت‌هاي منطقه است و بايد روش خود را اصلاح كنيد.
احمدي‌نژاد با تشكر از نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: رمز پيروزي ما آمادگي، توكل به خدا، ابتكار عمل، چالاكي و شجاعت است و قطعا ملت و نيروهاي مسلحي كه تحت فرامين رهبري عزيز و هوشمند براي دفاع از آرمان‌ها قيام كرده، همواره پيروز و سرافراز خواهند بود.