ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۸ اسفند ۱۳, پنجشنبه

پس از 8 ماه، سرانجام پرونده قضايي مهدي و فائزه هاشمي تشكيل شد

ا گذشت نزديك به بيست روز از حماسه ملي 22 بهمن و در حالي كه اعضاي فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس شوراي اسلامي، از طرح سوال از وزير دادگستري به دليل بي توجهي به موضوع محاكمه فرزندان هاشمي خبر داده بودند، حجت السلام جعفر شجوني دبير كل جامعه وعاظ تهران اعلام كرد كه وزير دادگستري در جمع اين تشكل از تشكيل پرونده هايي براي فرزندان هاشمي رفسنجاني در دستگاه قضايي خبر داده است.

به گزارش رجانيوز، شجوني با اشاره به درخواست رسيدگي به اتهامات مهدي و فائزه هاشمي كه از جمله سئوالات روحانيون حاضر در اين جلسه بود، گفت: پرونده براي دوتن از فرزندان آقاي هاشمي رفسنجاني تشكيل شده است.

اين در حالي است كه ماه گذشته نيز سيد ابراهيم رئيسي معاون اول قوه قضاييه، در نشستي سياسي در قم با اشاره به اتهامات برخي از فرزندان هاشمي رفسنجاني در حوادث پس از انتخابات، از ارسال پرونده آنها به دادسراي تهران خبر داده بود.

رئيسي با اشاره اراده قوه قضاییه برای برخورد با متخلفین گفته بود: "اراده دستگاه قضايي امروز بر اين امر استوار شده است كه به هيچ عنوان رسيدگي به اتهامات كساني كه منتسب به خواص هستند را كنار نخواهد گذاشت و پرونده فرزندان هاشمي نيز به دادسراي تهران ارجاع شده و در موعد مقرر در جريان قرار خواهد گرفت."

اما در همين حال چندي پيش هنگامي كه دادستان تهران از مهدي هاشمي خواست تا براي پاسخ به اتهامات وارده به وي به ايران بازگردد، هاشمي با انتشار نامه سرگشاده اي به جعفري دولت آبادي اعتراض كرد كه چرا از وي خواسته است به ايران بازگردد.

با گذشت بيش از 8 ماه از انتخابات رياست جمهوري دهم و حضور برخي از فرزندان هاشمي در ناآرامي هاي پس از انتخابات كه با انتشار گسترده تصاوير آنها در فضاي اينترنت و رسانه ملي همراه بود و در حالي كه مردم در اكثر گردهمايي هاي بزرگ خود و بخصوص در گردهمايي تاريخي 9 دي خواستار محاكمه فرزندان هاشمي رفسنجاني شده اند، مشخص نيست دستگاه قضايي به چه دليل و بر اثر فشار چه گروه هايي همچنان حاضر نيست اين متهمان بزرگ حوادث پس از انتخابات را به محكمه قضا بكشاند.

پشنهادهاي جمعى از محققين اقتصاد اسلامى به رئيس جمهور درباره‏ طرح هدفمندكردن يارانه‏ها

جمعى از محققين اقتصاد اسلامى در نامه اي به رئيس جمهور درباره‏ى طرح هدفمندكردن يارانه‏ها پيشنهادهايي رامطرح كردند كه در اين نامه آمده است:برخلاف نظر كسانى كه پرداخت نقدى يارانه به مردم در قالب اين طرح را «گدا پرورى» و «توهين به مردم» قلمداد كرده‏اند، ما عقيده داريم كه چنين پرداخت‏هايى در صدر اسلام وجود داشته و مورد تأييد معصومين(ع) قرار گرفته است كه از جمله‏ى آن، پرداخت ماليات‏هاى جمع شده از مردم، به قشرهاى اجتماعى در زمان رسول‏خدا(ص) مى‏باشد.

به گزارش رجانيوز، متن نامه محققين اقتصاد اسلامي به رييس جمهور به اين شرح است:

بسم‏اللَّه الرّحمن الرّحيم‏

با تقديم سلام و تحيت و آروزى توفيقات آن جناب در اجراى عدالت اقتصادى‏

اجراى طرح هدفمند كردن يارانه‏ها پس از كش و قوس‏هاى فراوان اكنون به مرحله‏ى حساسى رسيده است. در مورد اجراى اين طرح مهم، از ديدگاه شرعى و سياسى - اقتصادى ملاحظات و پيشنهادهايى به نظر رسيد كه چه بسا تذكر آن، براى شما و همكاران محترمتان مفيد افتد.

ديدگاه شرعى

برخلاف نظر كسانى كه پرداخت نقدى يارانه به مردم در قالب اين طرح را «گدا پرورى» و «توهين به مردم» قلمداد كرده‏اند، ما عقيده داريم كه چنين پرداخت‏هايى در صدر اسلام وجود داشته و مورد تأييد معصومين(ع) قرار گرفته است كه از جمله‏ى آن، پرداخت ماليات‏هاى جمع شده از مردم، به قشرهاى اجتماعى در زمان رسول‏خدا(ص) مى‏باشد، چنان كه جزيه‏هاى دريافتى را حضرت ميان مهاجرين نقسيم كرد و آن را «عطاى مهاجرين» ناميد. بعد از رسول خدا(ص)«عطاى بيت المال» كه نوعى مستمرى بود و منبع اصلى آن خمس غنايم، جزيه و خراج‏هاى گرد آمده در بيت‏المال بود، ميان مسلمانان تقسيم مى‏شد.

پرداخت يارانه نقدى به مردم در زمان كنونى، شبيه پرداختى «عطا» در صدر اسلام است، امّا در اين مورد چند نكته داراى اهميت است:

1 . در زمان رسول خدا(ص) عطاى بيت‏المال، به طور مساوى ميان مسلمانان تقسيم مى‏شد. خليفه‏ى دوم دفترهايى براى پرداخت عطا تأسيس كرد و نام مسلمانان را در آن نوشت و ميان آنان برحسب سابقه‏شان در اسلام، تفاوت نهاد. اين تفاوت‏ها در زمان خليفه‏ى بعدى به اوج رسيد و يكى از عوامل مهم ايجاد شكاف طبقاتى و از دست رفتن اتّحاد مسلمين شد و با تأثير عواملى ديگر كار به اغتشاشات اجتماعى رسيد و به قتل خليفه‏ى سوم منجر شد.

امام على(ع) پس از خلافت، اصرار داشت كه پرداخت عطا، ميان مسلمانان بايد مانند زمان رسول خدا(ص) به طور مساوى باشد.

نتيجه اين‏كه سنت و سيره رسول خدا(ص) و اميرمؤمنان (ع) رعايت تساوى در پرداخت عطاى بيت‏المال بوده‏است.

ناگفته نماند كه اگر قشر خاصى به علت فقر يا حوادث ديگر، نياز به كمك مالى داشت، اميرمؤمنان(ع) به طور جداگانه از اموال عمومى به آن‏ها پرداخت مى‏كرد، چنان كه در عهدنامه مالك اشتر به اين امر توصيه فرموده است.

بنابراين، آن‏چه اكنون با سيره پيامبر اكرم(ص) و امام على(ع) همخوانى بيش‏ترى دارد، پرداخت يارانه نقدى مساوى به مردم و رسيدگى به اقشار مستضعف از طريق تأمين اجتماعى و كمك‏هاى نقدى و غير نقدى جداگانه است.

2 . نكته ديگر اين‏كه يارانه‏ها جزو اموال عمومى است و بايد در تقسيم آن ميان مردم، دقت كرد و تنها با استناد به اطلاعات قابل اطمينان، يارانه‏هاى نقدى متفاوت را پرداخت و در شرايط فعلى، دست يابى به چنين اطلاعاتى به دليل نبود ابزار مناسب، مشكل است. استفاده از روش پرسشنامه در حالتى كه ظنّ قوى وجود دارد كه بسيارى از افراد به انگيزه‏هاى مختلف، اطلاعات نادرستى را در برگه‏ها وارد مى‏كنند، مجوز شرعى براى پرداخت كم‏تر يا بيش‏تر يارانه به آن‏ها را فراهم نمى‏آورد و هم‏چنان‏كه پرداخت خمس و زكات به مستحقان آن با اطلاعات غير واقعى جايز نيست، تفاوت گذاشتن در پرداخت يارانه‏ها هم جايز نيست. البته اصل پرداخت يارانه‏ى متفاوت به افراد، با توجه به اختيارات ولى فقيه و وجود مصلحت مى‏تواند صحيح باشد، ولى سهل‏انگارى در رساندن حقوق افراد به آن‏ها جايز نيست. پس تا ابزار لازم براى شناسايى افراد نيازمند در دست نباشد، بهتر است از پرداخت يارانه متفاوت خوددارى شود.

ديدگاه سياسى - اقتصادى

به نظر مى‏رسد دولت، دو هدف عمده را از اجراى طرح هدفمند كردن يارانه‏ها، دنبال مى‏كند:

الف . «پرداخت نقدى يارانه‏ها» كه باعث كارايى بيش‏تر اقتصاد و جلوگيرى از هدر رفتن منابع و رضايت‏مندى طبقات فقير مى‏شود.

ب . «كاستن از شكاف طبقاتى» با اختصاص سهم بيش‏ترى از يارانه‏ها به طبقات كم درآمد.

درباره‏ى دست‏يابى به اين اهداف ترديدها و ملاحظاتى وجود دارد:

يك . رسيدن به هر دو هدف فوق در وضعيت فعلى اقتصادى و سياسى كشور، مشكل است. پرداخت نقدى يارانه‏ها بدون تمهيدات و احتياطات لازم مى‏تواند عامل مهمى براى تورم باشد كه وقتى با نارضايتى اقشار ميانى و پايين جامعه از كيفيت خوشه‏بندى خانواده‏هاى مشمول طرح و محروميت بسيارى از آن‏ها همراه شود، زمينه‏ى سرخوردگى و اعتراض‏هاى مردمى فراهم مى‏شود كه در شرايط فعلى كشور به ضرر امنيت و وحدت ملى است.

دو . هدف دوم، يعنى كاهش شكاف طبقاتى از راه پرداخت يارانه‏هاى متفاوت، در صورتى قابل دسترسى است كه:

اولاً : اطلاعات گردآورى شده از مردم قابل اعتماد باشد؛

ثانياً : اين اطلاعات درست تحليل شود و معيار صحيحى براى تفاوت نهادن ميان خوشه‏هاى درآمدى و مقدار تفاوت در پرداخت‏ها به كار گرفته شود، يعنى به همه‏ى عوامل دخيل در توانايى مالى افراد وزن لازم داده شود؛

ثالثاً : ابزارهايى در اختيار باشد كه صاحبان درآمد بالا، آثار منفى طرح را كه متوجه آنان مى‏شود به گروه‏هاى كم درآمد جامعه منتقل نكنند، همچنين اجراى طرح خسارت‏هاى اجتماعى و اقتصاديى را باعث نشود كه جبران آن‏ها در نهايت به عهده مردم باشد. براى مثال اگر تورم لجام گسيخته اتفاق افتد خسارتى كه متوجه دهك‏هاى پايين جامعه مى‏شود، بسيار بيش‏تر از منافعى است كه از تفاوت يارانه‏هاى پرداختى خواهند برد.

آن چه از روش جمع‏آورى اطلاعات و سخنان مجريان طرح و شرايط اقتصادى فهميده مى‏شود اين است كه در مورد نكات فوق تضمينى، وجود ندارد.

سه . دولت نبايد به گونه‏اى وانمود كند كه همه اهداف اقتصادى‏اش در طرح هدفمند كردن يارانه‏ها خلاصه مى‏شود، زيرا مخالفان داخلى و خارجى سعى خواهند كرد كه دولت در اجراى اين طرح موفق نشود و با شكست طرح، تبليغات زيادى خواهند كرد كه دولت از جهت اقتصادى شكست خورده است. وقتى دولت اهداف بزرگ ديگرى در سازندگى كشور و تحقق عدالت اجتماعى دارد، لزومى ندارد كه بيش از حد، طرح هدفمند كردن يارانه‏ها مهم جلوه داده شود.

چهار . تجربه‏ى دولت‏هاى بعد از انقلاب نشان داده است كه فشارهاى اقتصادى، نقش ويژه‏اى در روى گردانى مردم از يك دولت و اقبال به مخالفان آن داشته است. اجراى شتابزده طرح هدفمند كردن يارانه‏ها بر طبقات متوسط و پايين جامعه بيش‏ترين تأثير منفى را خواهد گذاشت، در حالى كه دولت دهم با آراى همين قشرهاى اجتماعى برسركار آمده است، لذا دولت بايد حداكثر تدبير و احتياط را براى نگاه داشتن پشتوانه‏ى آراى عمومى خود به كار كاربرد.

پيشنهاد

به نظر مى‏رسد در شرايط كنونى بهترين گزينه اين است كه دولت طرح هدفمند كردن يارانه‏ها را دو مرحله‏اى اجرا كند:

در مرحله اول به همه كسانى كه پرسشنامه‏ها را پركرده يا تا فرصت معيّنى پر مى‏كنند، به طور مساوى يارانه نقدى پرداخت كند. اين كار گذشته از اين‏كه تبعات منفى به مراتب كم‏ترى دارد و براى شفاف شدن ابعاد و آثار طرح بسيار مفيد است و باعث كارايى بيش‏تر اقتصاد و افزايش قدرت انتخاب مردم و جلوگيرى از اسراف مى‏شود، تا حدودى هم دولت را به هدف دومش كه كاستن از شكاف در آمدى است نزديك مى‏كند، زيرا در وضعيت فعلى كه يارانه‏ها به طور غير مستقيم پرداخت مى‏شود، مثلاً اگر سه دهك بالاى جمعيت 70 درصد يارانه‏ى انرژى را به خود اختصاص مى‏دهند، سه دهك پايين بسيار كم‏تر از حق خود از يارانه انرژى بهره‏مند مى‏شوند؛ اما با پرداخت نقدى يارانه‏ها سه دهك بالا تنها 30 درصد يارانه دريافت خواهند كرد و 40 درصد اضافى به دهك‏هاى بايين اختصاص خواهد يافت، در نتيجه آن‏ها مساوى دهك‏هاى بالا يارانه خواهند گرفت و اين كار، دولت را به هدف توزيع عادلانه درآمدها نزديك‏تر مى‏كند.

افزون بر آن، بسيارى از افراد متمول معمولاً پرسش‏نامه را پر نمى‏كنند لهذا به طور قهرى سهم يارانه‏ى آنان به دهك‏هاى پايين‏تر مى‏رسد.

اگر دولت اصرار دارد كه هر دو هدف را با هم دنبال كند، پيشنهاد اين است كه به هر سه خوشه درآمدى يارانه تعلق گيرد و تفاوت بين آن‏ها بيش از 5 تا 7 درصد نباشد. در اين صورت حتى اگر مردم و كارشناسان اطمينان داشته باشند در اخذ اطلاعات از مردم اشتباه‏هايى صورت گرفته است، به دليل كم بودن تفاوت در پرداختى‏ها، قابل اغماض است و باعث سرخوردگى و اعتراض مردم نخواهد شد، هر چند بهتر است در مرحله اول يارانه‏ها مساوى پرداخت شود.

در مرحله دوم با كامل شدن اطلاعات و بررسى دقيق جوانب طرح و مشكلات اجرايى، زمينه‏آماده مى‏شود تا يارانه نقدى به نفع دهك‏هاى پايين و به صورت متفاوت پرداخت شود.

والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته

خشم سعودي ها از تشکیل خاورمیانه جدید به محوریت ایران

«مقامات ایرانی در دولت احمدی نژاد یک استراتژی هماهنگ نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک برای گسترش نفوذ ایران در آمرکای لاتین و افریقا دنبال می کنند. این اتحادهای جدید در صورتی که ایران استراتژی پایداری را برای گسترش نفوذ خود در کشورها و مناطق دیگر دنبال کند منافع امریکا در این کشورها و سطح وسیع تر منطقه را به چالش می طلبد»

به گزارش رجانيوز، این قسمتی از مقاله مشهور «میشل روبین» تحلیل گر برجسته غربی است که چندی قبل ضمن اشاره به قدرت و نفوذ رو به افزون جمهوی اسلامی ایران در حیات خلوت آمریکا، از اقدامات هوشمند ایران در عرصه سیاست خارجی پرده برداشت و در ادامه نیز با تشریح خلاصه ای از سیاست خارجی ایران در دولت احمدی نژاد، نقطه قوت آن را در ارتباط موثر و گسترده با حزب الله لبنان و حماس در فلسطین دانسته بود و همین را عامل عقب ماندن ایالات متحده در خاورمیانه از جمهوری اسلامی قلمداد کرده بود.

اما تحلیل فوق و دیگر تحلیل های مشابه در حالی از سوی تحلیل گران برجسته غربی بیان می شد که هنوز طرح «خاورمیانه اسلامی» از سوی رهبر معظم انقلاب که اخیرا در دیدار اخیر خود با سران مقاومت فلسطین مطرح شد، عنوان نشده بود. لذا در همین راستا وال استریت ژورنال، پرفروش ترین روزنامه اقتصادی جهان در مطلب مهمی که روز دوشنبه منتشر ساخت صراحتا از «تشکیل خاورمیانه جدید به محوریت ایران» خبر داد و در تحلیلی بسیار مشابه آنچه که روبین در گذشته اراده کرده بود، از ارتباط ایران با حزب الله و حماس به عنوان یکی از نقاط قوت سیاست خارجی ایران نام برد و مدعی شد ایران تواسنته به خوبی دکترین مونروئه را با حضور موثرش در آمریکای لاتین به چالش بکشد.

همزمان با تحلیل وال استریت ژورنال، رژیم صهیونیستی و هم چنین سعودی ها نیز نسبت به استقبال گسترده از رییس جمهور کشورمان توسط سران مقاومت واکنش نشان داده و روزنامه معاریو با بیان اینکه «در دمشق از احمدي‌نژاد مانند فاتح جنگ‌هاي بزرگ استقبال شد» نتوانست خشم خود را از دیپلماسی فعال و تاثیرگذار جمهوری اسلامی در منطقه پنهان کند. رسانه های سعودی نیز با تاکید بر اینکه «فلسطين در درجه‌ي اول يك موضوع عرب است و فارس‌ها نبايد در آن دخالت نمايند» عملا موضعی انفعالی و تکراری پیرامون تحولات اخیر در منطقه اتخاذ نمودند.

اما همه این موارد در حالی است که اگرچه از سوی رسانه های بیگانه سعی می شود تا قدرت جمهوری اسلامی را صرفا «نظامی» معرفی کنند، اما طی 4 سال گذشته بیش از هر دوره دیگری سیاست خارجی ایران بر مبنای نفوذ نرم و ایدئولوژیک در کشورهای مستضعف جهان ارزیابی می شود. نکته ای که رییس جمهور نیز همواره بر آن تاکید مضاعفی داشته و همزمان با آن نیز از رو به افول بودن قدرت آمریکا در جهان سخن به میان آورده است، از جمله سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهرماه 87 که در خاک این کشور از سیر نزولی قدرت آن صحبت کرد:

« امپراتوری آمریکا در جهان به پایان راه خود رسیده است و حاکمان بعدی باید دایره دخالت ها را به مرزهای خود محدود کنند»

اتمام حجت نوحِ زمان

مهران موزونی

آقایانِ بانیِ فتنه و منادیِ تقلب در انتخابات!

آنچنانکه شنیدید نوح زمانه (دامت تاییداته) در فرمایشات گهربارشان در نشست با اعضاي محترم خبرگان، کاملاً شفاف و بی پرده و برای آخرین بار، شما را دعوت به سوارشدنِ در کشتی نجات جمهوری اسلامی فرمودند. لذا ما ملت ایران به تبعیت از ناخدای الهی خویش، از شما می خواهیم تا در برابر قانون زانو زده و از محضر نوح اولیاء الله (نه نبی الله) و ملت بصیر، شریف و فهیمِ ایران زمین، طلب بخشش و عفو کنید، شاید که توبه شما پذیرفته شود.

آقایان!

اگر نوح نبی الله(ع) به فرزند گمراهش فرمود: ای فرزند بیا با ما باش و سوار کشتی شوتا نجات یابی، امروز نوح اولیاء الله به شما، فرزندانِ از کشتی خارج شده‌ی نظام می فرماید: سوار کشتی شوید تا نجات یابید، و پر مسلم است که لازمه‌ی این سوار شدن، ابراز ندامتِ علنی و توبه‌ی رسمی در محضر دادگاه عادله این نظام است.

اگرفرزند نوح نبی الله(ع) به اختیارخویش از کشتی خارج شد، شما نیز در برابر دیدگان مردم، به اختیار از کشتی چهارچوب نظام و قانون اساسی خارج شدید، آن‌هم با فتنه‌گری و بی‌قانونی‌های 9 ماهه گذشته.

شما ای کشتی نشستگانِ دیروز، و ای از کشتی بِدَر رفتگانِ امروز، اگر نوح نبی الله بيش از9قرن صبر و دعوت به حق كرد، امروز نوح اولیاء الله نیز 9 ماه تمام صبر علوی بخرج داد تا نیتِ زشتِ شما از رَحِمِ تهمتِ تقلبتان متولد شده و حقیقت بر همه ی وجدان‌های بیدار روشن شود که شد و الحق که چه مولود پلیدی را در ادعای خویش باردار بودید، حقا که رمز و راز این‌همه صبرِ حیرت انگیز را در کدهای سخنان حضرتش در نشست با خبرگان محترم ملت، دریافتیم.

داستان بسیار ساده بود:

شما آقایان، عاملِ دستِ دشمنان نظام و ایران شدید (خواسته یا ناخواسته فرقی نمی کند)، تا خلقی را گمراه سازید و طوفانی بر علیه آراي چهل میلیونی ملت روح الله(ره) برپا کنید که کردید و خون‌ها ریختید، حیثیت ها بردید و گربه رقصانی ها نمودید.

نوحِ زمان صبر کرد، به آرامش دعوت کرد، در خطبه علوی خویش در 29 خرداد به شما فرمود: ازاین راه بروید، از راه درست بروید.

شما چه کردید؟ از کشتی نظام بیرون جسته و کردید آنچه کردید.

شُدید مصداق آیه 24 سوره نوح: "و قد اضلو کثیرا و لاتزد الظالمین الا ضلالا" "و آن‌ها گروه بسیاری را گمراه کردند، خدایا ظالمان را جز به ضلالت میفزا "

اکنون این آخرین اتمام حجتی بود که نوح شما را به سوار شدن دعوت كرد.

دوستان سابق! چیزی به آغاز طوفان خداوندی نمانده، طوفانی که طومار گستاخانِ به ساحتِ ملت را درهم خواهد پیچید، با این تفاوت که از مردمان زمان نوح نبی الله(ع)، فقط اندکی ایمان آوردند لکن مردم کنونی در 9 دی و 22 بهمن (علی‌رغم کور رنگی شما نسبت به حقیقت) به جهان نشان دادند که همان کمتر از یک درصد آراي کروبی نیز در کنار ناخدای الهی خویش و در کشتی نجات جمهوری اسلامی هستند، "تا کور شود هر آنکه نتواند دید"

والله لایحب الظالمین