ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۹ تیر ۲۹, سه‌شنبه

ايده‌هاي ايران براي حل بحران افغانستان

به گزارش خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان طي سخناني در كنفرانس بين‌المللي كابل كه صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور وزراي خارجه و نمايندگان 70 كشور و سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي برگزار شد، ايده‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران در افغانستان را مطرح كرد.
وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت: افغانستان عضو مهم منطقه ماست كه شرايط داخلي آن تاثير عميقي بر امنيت و ثبات منطقه مي‌گذارد.
وي در بخش ديگري عنوان كرد كه بعد از 9 سال حضور نيروهاي خارجي در افغانستان وضعيت امنيت، موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مسئله آوارگان، فقر، بازسازي زيرساختهاي اين كشور و بومي شدن سياست و امنيت در افغانستان از جمله چالشهايي است كه بايد براي آنها پاسخ مناسب يافت.
وزير امور خارجه در بخش ديگري با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از افغانيزه كردن امور و فرايند دولت سازي همواره حمايت مي‌كند، تصريح كرد كه ايران اعتقاد دارد اين مهم با حمايت جامعه بين‌المللي به سرانجام خواهد رسيد.
متكي همچنين تروريسم را يك چالش جهاني برشمرد كه مبارزه با آن نيازمند مشاركت تمامي اعضاي جامعه بين‌المللي و اتخاذ يك رهيافت جامع مي‌باشد.
مشروح سخنان وزير امور خارجه كشورمان در كنفرانس بين‌المللي كابل به شرح زير مي‌باشد.

آقاي رئيس
عاليجنابان، خانم‌ها و آقايان
ابتدا مايلم مراتب تشكر خود را از دولت محترم افغانستان و همچنين سازمان ملل متحد براي برگزاري اين اجلاس ابراز كنم. بسيار خوشوقت هستيم كه اجلاس افغانستان براي اولين بار در اين سطح در كابل برگزار مي‌شود و ما اين اقدام را گام مهمي در راستاي سياست بومي كردن امور و سپردن كارها به دولت و ملت افغانستان مي‌دانيم و از اين جهت اين تحول مثبت را به دولت و ملت افغانستان تبريك مي‌گويم. اميدوارم اين كنفرانس بتواند با تكيه بر واقعيّات سياسي، امنيتي و اقتصادي افغانستان و منطقه راهكارهاي مناسبي براي برون رفت از مشكلات جاري و پيچيده موجود ارائه نمايد.

حضار محترم،
قواي خارجي با هدف برقراري ثبات و امنيت و بازسازي وارد افغانستان شدند. در حالي كه بعد از 9 سال حضور نيروهاي خارجي در افغانستان وضعيت امنيت، موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مسئله آوارگان، فقر، بازسازي زيرساختهاي اين كشور و بومي شدن سياست و امنيت در افغانستان همچنان چالشهايي است كه بايد براي آنها پاسخ مناسب بيابيم.
با وجود افزايش نيروهاي خارجي، وضعيت امنيتي وخيم‌تر شده و دورنماي مثبتي جهت بهبود آن در آينده نزديك نيز ديده نمي‌شود. بر اساس آمارهاي اعلام شده وضعيت ناامني به نسبت سال قبل به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. بنابر اين مشخص است كه افزايش نيروها و عمليات نظامي خارجي نه تنها كمكي به حل مسئله نكرده بلكه بر دامنه خشونت‌ها افزوده شده است و اين نشان مي‌دهد كه حضور و افزايش شمار نيروها يكي از عوامل گسترش نا امني و خشونت و نارضايتي افكار عمومي از عملكرد آنان است.

* راه‌حل مسئله افغانستان در برخورد نظامي نيست

پيشنهاد مشخص من اين است كه بايستي به آسيب شناسي و نقد تحولات 9 ساله گذشته بپردازيم و ميزان پيشرفت و عقبگرد دقيقاً مشخص شود و به تصحيح، تجديد نظر و اصلاح سياست‌ها بپردازيم. اكنون ديگر همه به اين باور ما رسيده‌اند كه راه حل مسئله افغانستان را نبايد در برخورد نظامي جستجو كرد. رفتار در افغانستان بايد مبتني بر واقعيات موجود در اين كشور و ساختارهاي اجتماعي و تجربه‌هاي تاريخي باشد. بايستي به مردم و دولت افغانستان اطمينان كرد و امور را به آنان سپرد و از نسخه‌هاي تجويزي و وارداتي پرهيز كرد و پذيرفت كه امنيت و توسعه لازم و ملزوم يكديگرند.

* ايران از افغانيزه كردن امور و فرآيند دولت سازي در افغانستان حمايت مي‌كند

ايران از افغانيزه كردن امور و فرايند دولت سازي همواره حمايت كرده و اعتقاد دارد اين مهم با حمايت جامعه بين‌المللي به سرانجام خواهد رسيد.
تروريسم يك چالش جهاني است و مبارزه با آن نيازمند مشاركت تمامي اعضاء جامعه بين‌المللي و اتخاذ يك رهيافت جامع مي‌باشد. تروريسم مرزي ميان فقير و غني و مقصر و بي‌گناه نمي‌شناسد و مي‌تواند تمام عناصر جهاني را، صرف نظر از موقعيت و توانايي‌هاي آنان در عرصه‌هاي مختلف مورد تهديد قرار دهد. ‌افراط گرايي، تروريسم و خشونت با هيچ نوع فرهنگ، مذهب يا مليتي ارتباط ندارد. تجربه اثبات كرده است كه براي مبارزه با اين دو پديده مذموم فقط مقابله نظامي راه حل مسئله نيست تجربه مثبت جمهوري اسلامي ايران در برخورد با اشرار و تروريستها بدون آسيب رساندن به افراد بي گناه و شهروندان عادي گواه اين مسئله است. به اعتقاد ما براي ريشه‌كن كردن واقعي تروريسم لازم است عزم و اراده جدي جهاني براي مقابله با آنها وجود داشته باشد و از برخورد ابزاري، گزينشي و استاندارهاي دو گانه در مبارزه با تروريسم خودداري شود. ريشه‌هاي افراط گرايي و تروريسم كه معمولا فقر و محروميت، فشارها، نابرابريها در عرصه روابط بين الملل مي‌باشد دقيقا شناسايي شود. چگونگي تامين منابع مالي تروريستها در خارج از افغانستان نيز بايد مشخص شود و در مبارزه با تروريسم حقوق شهروندان رعايت و از آسيب رساندن به غير نظاميان اجتناب شود.

* مبارزه با توليد و قاچاق مواد مخدر نيازمند عزم جهاني است

پذيرفتني نيست كه بعد از حضور دهها هزار نيروي نظامي خارجي توليد و قاچاق مواد مخدر به ميزان چهل برابر افزايش يافته باشد. بسيار مايه تاسف است كه توليد خشخاش از 200 تن در سال 2001 به 7 هزار تن در حال حاضر رسيده است. اين آمارها نشان مي‌دهد كه ما بايد بشدت نگران باشيم كه درآمدهاي حاصل از قاچاق مواد مخدر براي اقدامات تروريستي و توليد ناامني مصرف مي‌شود. همچنين اين آمارها نشان مي‌دهد كه سلامت اجتماعي افغانستان، منطقه و كل جهان به شدت در معرض تهديد است. معتقديم براي مبارزه با اين چالش عزم و اراده جدي جامعه جهاني لازم است.بي‌گمان همكاريهاي منطقه‌اي بويژه بوسيله همسايگان افغانستان در كنترل مرزهاي مشترك ضروري است و همكاري و حمايت جامعه بين‌المللي را مي‌طلبد.
30 سال است كه جمهوري اسلامي ايران پذيراي 3 ميليون تبعه افغاني بوده است كه روند ورود اتباع افغاني به سوي ايران و ديگر كشورها همچنان ادامه دارد و سير صعودي يافته است.اين خود گواهي ديگر بر وجود ناامني و شرايط نامطلوب اقتصادي و عدم موفقيت اهداف اعلام شده در افغانستان است. ما نان خود را با برادران افغاني قسمت كرده‌ايم و اين در شرايطي بوده كه ايران 8 سال جنگ تحميلي را سپري كرده و سالهاست كه تحت تحريم‌هاي مغرضانه خارجي قرار دارد. آوارگان افغانستاني چه در ايران و چه در ديگر كشورها بخشي از حل مسئله افغانستان هستند و جامعه بين‌المللي بايد در اين زمينه به كشورهاي منطقه كه بيشترين پذيراي مهاجرت گروهي از افغانستان هستند كمك كند.

* راهكارهاي ايران براي حل بحران افغانستان

حضار محترم؛
آنچه شرح آن رفت گوشه‌اي از واقعيات است اما در كنار اين واقعيات ملموس ما دستاوردهاي قابل توجه نيز داشته‌ايم. به اعتقاد جمهوري اسلامي ايران هرگونه راهكاري براي حل مسائل افغانستان بايد متضمن اصول زير باشد:
1- قانون اساسي افغانستان بزرگترين دستاورد اين كشور است. به اعتقاد ما اين قانون بايد محور و اساس جهت‌گيريها و اقدامات در افغانستان باشد. همچنين روند دولت سازي و تقويت نهادهاي مدني ايجاد شده نيز مورد حمايت قرار گرفته و دستاوردهاي 9 ساله دولت و ملت افغانستان اساس هر گونه همگرايي و مصالحه ملي قرار گيرد.
2- حضور و افزايش نيروهاي خارجي كمكي به مسئله افغانستان نمي‌كند. بايد به مردم و دولت افغانستان اعتماد كرد و براي خروج نيروهاي خارجي جدول زماني مشخص شود.
3- از برخورد گزينشي و ابزاري با تروريسم و افراط گرايي پرهيز شود.
4- امنيت و توسعه دو عنصر تفكيك ناپذير باشند. بازسازي افغانستان و زيرساختهاي اين كشور بايد در كانون توجه جامعه جهاني قرار گيرد. جمهوري اسلامي ايران در بازسازي افغانستان فعالانه شركت كرده و در طرحهاي راهسازي، راه آهن، برق رساني، تاسيس مراكز فني و حرفه‌اي در اين كشور و اعطاي بورس و آموزش كادر وزارتخانه‌هاي افغانستان اقدام كرده و اين روند را ادامه خواهيم داد و در اين مسير دست كشورهاي دوست براي همكاري مشترك را مي‌فشاريم.
5- همكاريهاي منطقه‌اي به عنوان راهكاري مناسب مد نظر قرار گرفته و از حمايت جامعه بين‌المللي برخوردار شود. جمهوري اسلامي ايران مبتكر اجلاس‌هاي منطقه‌اي خصوصاً نشست‌هاي سه جانبه ايران، افغانستان با كشورهاي پاكستان و تاجيكستان در سطوح سران و وزراي امورخارجه بوده و اين سياست را استمرار خواهد داد. در سفر هفته گذشته وزير محترم امورخارجه افغانستان به تهران اين محور مورد تاكيد قرار گرفت. قرار است در آينده نزديك اجلاس وزاري امور خارجه شش كشور همسايه افغانستان به همراه اين كشور در تهران برگزار شود. انتظار مي‌رود كشورهاي فرامنطقه‌اي از اين روند مثبت و سازنده حمايت به عمل آورند. اعتقاد داريم گسترش همكاريهاي منطقه‌اي كمك موثري به توسعه پايدار در افغانستان مي‌كند و در اين راستا گسترش همكاريهاي اقتصادي در بخش حمل و نقل، ترانزيت و انتقال انرژي برق با محوريت افغانستان از جمله اقداماتي است كه در دستور كار قرار دارد.

* افغانستان عضو مهم منطقه است

در پايان يادآور مي‌شوم، افغانستان عضو مهم منطقه ماست كه شرايط داخلي آن تاثير عميقي بر امنيت و ثبات منطقه مي‌گذارد. با چنين نگاهي هر گام مثبت كه در جهت ثبات و توسعه اقتصادي افغانستان برداشته شود نه تنها يك پيشرفت براي دولت و مردم افغانستان محسوب مي‌شود، بلكه يك قدم در جهت صلح و امنيت منطقه و جهان است. از فرصت استفاده كرده، مجددا از دست اندركاران برگزاري اين كنفرانس تشكر مي‌كنم.
كنفرانس بين‌المللي كابل صبح امروز با سخنراني حامد كرزي و بان كي مون دبيركل سازمان ملل آغاز به كار كرد.

۱۳۸۹ تیر ۲۷, یکشنبه

چه اتفاقي مي افتد ؟! هيچ !

1- بعد از نماز جمعه تهران بود، با عجله راهي روزنامه بودم كه جواني دست روي شانه ام گذاشت، چهره اي نوراني داشت مثل همه نماز جمعه اي ها. سلامي و عليكي و مصافحه اي، مانند هميشه، اما به خداحافظي تن نداد. پرسيد آيا صحت دارد كه بازاريان تهران در اعتراض به ماليات كركره ها را پائين كشيده اند؟ گفتم؛ همه آنها نه، ولي خبر صحت دارد. گفت؛ در جايي خوانده ام مجموعه مالياتي كه از اصناف و بازاريان دريافت مي شود فقط 5 درصد كل ماليات هاي دريافتي دولت است. پاسخم مثبت بود. با تعجب پرسيد سهم مالياتي من و شما و ساير كارمندان و كارگران كه اول هر ماه از حقوقمان كسر مي شود چقدر است؟ گفتم، تا آنجا كه خبر دارم، بين 8 تا 9 درصد از كل ماليات دريافتي كشور است. پرسيد؛ عادلانه است؟ پرسيدم كداميك؟ مالياتي كه از ما حقوق بگيران دريافت مي شود يا مالياتي كه اصناف و بازاريان مي پردازند؟ گفت؛ ما كه حرفي نداريم، منظورم اصناف و بازاريان است، با آن ثروت هاي انبوه و درآمدهاي كلاني كه بسياري از آنها دارند. گفتم نه، عادلانه نيست، سهم آنها خيلي بيشتر از آن است كه مي پردازند. پرسيد؛ يعني از ما كارگران و كارمندان و اقشار مستضعف و كم درآمد ماليات مي گيرند تا براي تامين رفاه و امنيت بازاريان و ارائه خدمات به ثروتمندان هزينه كنند؟! من كه راضي نيستم. گفتم؛ همه بازاريان اينگونه نيستند، اكثر آنها افرادي مومن و متدين هستند و حلال و حرام و حق الناس سرشان مي شود. گفت؛ پس چرا در مقابل زورگويي يك اقليت ساكت نشسته اند. گفتم؛ سكوت نكرده اند، بسياري از آنها درپي حل عادلانه ماجرا هستند و البته از آنان انتظار بيشتري مي رود. به خياباني كه كنار آن ايستاده بوديم اشاره كرد و گفت؛ اين خيابان ها با پول ما ساخته مي شود ولي پولدارهايي كه ماليات نمي دهند با ماشين هاي مدل بالا و گرانقيمت خود در آن تردد مي كنند. خانه هاي ما نيازي به مراقبت پليس ندارد، كدام دزد ناشي براي سرقت از خانه هاي ما وقت تلف مي كند! ولي از كيسه ما براي تامين امنيت مالي و جاني پولداراني كه از ماليات فرار مي كنند، هزينه مي شود، برج هاي سر به فلك كشيده، خانه هاي لوكس و اشرافي، ويلاهاي فوق مدرن در خوش آب و هواترين نقاط كشور و... نفسي تازه كرد و گفت؛ مي دانم عجله داري، اما فقط يك سؤال ديگر و پرسيد؛ به نظر شما اگر بازاريان مغازه هاي خود را براي هميشه تعطيل كنند، چه حادثه تلخ و ناگواري اتفاق مي افتد؟! گفتم؛ درباره همه آنها اينگونه قضاوت مكن، گفت؛ سؤالم درباره همان يك عده اي است كه هر وقت پاي ماليات دادن به ميان مي آيد، كركره ها را پائين مي كشند و معركه مي گيرند. سؤال سختي بود، شايد به اين علت هيچوقت به آن فكر نكرده بودم. جوان پرشور به كمكم آمد و گفت؛ اكثر بازاريان فقط واسطه فروش كالا هستند. اهل توليد كه نيستند. دولت مي تواند در نقاط مختلف شهر مراكز فروش تأسيس كند، يعني همان كاري كه در ايام نوروز انجام مي دهد. با اين اقدام، علاوه بر توليد شغل براي بسياري از جوانان بيكار، قيمت ها نيز كنترل مي شود و ماليات هم با محاسبه دقيق و استفاده از سيستم «باركد» به آساني و كاملا عادلانه دريافت خواهد شد.... اندكي درنگ كردم، پاسخ سؤالش سخت نبود «اگر بازاريان مغازه هاي خود را براي هميشه تعطيل كنند چه حادثه تلخ و ناگواري اتفاق مي افتد»؟! با اطمينان جواب دادم؛ هيچ!!
2- نسبت ماليات بر توليد ناخالص داخلي- GDP- در كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته بيش از 45 درصد است، اين نسبت در كشورهاي در حال توسعه بين 15 تا 20 درصد است و اما، در ايران بين 7 تا 8 درصد. يعني در ايران اسلامي كمترين ميزان ماليات دريافت مي شود و به همين علت كشور ما در دنيا به «بهشت مالياتي» شهرت دارد. ميزان فرار مالياتي در جمهوري اسلامي ايران 50 تا 60 درصد است. كارمندان و حقوق بگيران كه چه بخواهند و چه نخواهند قبل از دريافت حقوق ماهانه، ماليات تعيين شده را پرداخت مي كنند. صاحبان صنايع و توليدكنندگان كالا اگرچه در برخي از موارد براي فرار از ماليات، حساب سازي مي كنند ولي محاسبه مالياتي آنها روال و فرمول تعريف شده اي دارد و مطابق قانون دريافت مي شود. بنابراين پرسش آن است كه چه كساني از پرداخت ماليات فرار مي كنند و رقم 50 تا 60 درصدي فرار مالياتي را پديد مي آورند؟!
وزارت امور اقتصادي و دارايي، اصناف را به سه گروه «الف»، «ب» و «ج» تقسيم كرده است. گروه «الف» شامل اصنافي است كه گردش مالي كلاني دارند و عمدتاً در كار واردات و صادرات كالا هستند. اين گروه موظف شده اند كه دفاتر روزنامه و دفاتر كل خود را نگه داري كنند و به مأموران مالياتي ارائه دهند. گروه «ب» اگرچه گردش مالي فراوان و قابل توجهي دارند ولي در رتبه پايين تري از گروه الف قرار گرفته اند. اين گروه مكلف به نگه داري دفاتر درآمد و هزينه خود هستند و گروه «ج» شامل خرده فروش ها و مغازه داران معمولي است. اين گروه كه اكثريت قريب به اتفاق بازاريان را تشكيل مي دهند، بايد خلاصه درآمد و هزينه خود را در يك فرم متحدالشكل كه سازمان امور مالياتي در اختيار آنان مي گذارد، ثبت و ضبط كرده و به مسئولان مالياتي ارائه دهند.
بيشترين ميزان فرار مالياتي به ترتيب از سوي دو گروه «الف» و «ب» صورت مي پذيرد و كساني از اين دو گروه- و نه همه آنها- علي رغم درآمدهاي نجومي و كلاني كه دارند، نه فقط حاضر به پرداخت ماليات- يعني حق مردم- نيستند بلكه هر وقت پاي حساب و كتاب مالياتي آنها به ميان كشيده مي شود با توسل به شانتاژ، دروغ پراكني، شايعه سازي و حتي تهديد بازاريان از طريق افراد اجير شده دست به اقداماتي نظير بستن مغازه ها مي زنند و مي كوشند «فرار مالياتي» خود را به «ماجراي سياسي» تبديل كنند! و در همان حال با بهره گيري از رسانه هاي بيگانه اينگونه اقدامات زشت و پلشت را كه «مال مردم خواري» مناسب ترين واژه براي آن است، به تمامي بازاريان مأمن و متعهد نسبت مي دهند!
يك خبر موثق حكايت از آن دارد كه تعداد اندك و كم شماري از تجار و فروشندگان بزرگ صنف طلا و جواهرات بيشترين فعاليت تخريبي در اينگونه موارد را برعهده دارند.
3- دولت با محاسبات و بررسي هاي انجام شده به اين نتيجه رسيده است كه درآمد اصناف نسبت به سال 87 افزايش نسبتاً قابل توجهي داشته است و نهايتاً ضمن مذاكره و رايزني با مسئولان اتحاديه ها و اصناف روي رقم 15 درصد افزايش درآمد تكيه كرده است و به همين ميزان مطالبه مالياتي دارد. اصناف گروه «ج» يعني اكثريت قريب به اتفاق بازاريان با اين رقم موافق هستند ولي افرادي از گروه «الف» و كساني از گروه «ب» ادعا مي كنند كه بازار طي دو سال گذشته با ركود روبرو بوده و اين ميزان ماليات فراتر از رقم واقعي است. اين ادعا در حالي است كه نرخ تورم طي دو سال گذشته بين 15 تا 17 درصد ثابت بوده است و در همان حال، اصناف و بازاريان مطابق سنت جاري در ميان خود، همه ساله به ميزان 15 تا 20 درصد بر قيمت ها افزوده اند. بنابراين، مطالبه مالياتي دولت نه فقط عادلانه، بلكه پايين تر از ميزان واقعي آن نيز هست و كساني كه از پرداخت ماليات خودداري مي ورزند كمترين بهانه اي براي اين اقدام خود ندارند.
همين جا بايد گفت دولت مي تواند و مطابق قانون حق دارد از عوامل اصلي اين حركت ناپسند كه مي دانيم از ثروت هاي افسانه اي برخوردارند بپرسد «از كجا آورده ايد»؟! و از بازاريان متدين و متعهد گلايه كرد كه چرا عليه توطئه اين عده معدود و اندك دست به اقدامي نمي زنيد؟ شما كه بيشترين آرزويتان برپايي هيئت هاي مذهبي، زيارت عتبات عاليات، كمك به مستمندان و امثال اينگونه اقدامات خداپسندانه است با مشتي مال مردم خوار كه از صدقه سر اين ملت مظلوم، ثروت هاي افسانه اي اندوخته اند و تابستان ها در جزاير هاوايي لم مي دهند و زمستان ها در پيست هاي اسكي سوئيس قيقاج مي روند چه نسبتي مي توانيد داشته باشيد؟
4- ماليات حق مردم است و دولت حق ندارد در مقابل كساني كه با شانتاژ و توهم پراكني و يا توسل به تهديد از طريق مشتي افراد اجير شده بازار را به تعطيلي مي كشانند، كوتاه بيايد.
طي چند روز اخير تلفن هاي كيهان از نفس نمي افتاد و بسياري از بازاريان مؤمن و متعهد يعني قاطبه و اكثريت قريب به اتفاق بازاريان از كوتاهي مسئولان در مقابله با توطئه مشتي سرمايه دار مرفه و بي درد، آنهم در شرايط حساس كنوني گلايه مي كردند. فقط به مضمون چند پيام از ميان انبوه پيام هايي كه خطاب به روزنامه ارسال شده است توجه بفرمائيد؛
«ما جوانان اين مرز و بوم فرزند 9 دي و 22 بهمن هستيم اگر مسئولان ذيربط براي برخورد با عوامل توطئه كه شناخته شده نيز هستند، ملاحظاتي دارند، ماجرا را به ما و انبوه بازاريان مؤمن و متعهد بسپارند. ما و بازاريان متعهد و مؤمن در همه فراز و نشيب ها در كنار هم بوده ايم و هنوز به اين پيوند مقدس براي مقابله با عوامل توطئه پاي بنديم...»
حسين شريعتمداري

*در عرصه بين‌الملل بايد بده و بستان كرد *تحريم اقتصادي ايران چيز جديد و تازه‌اي نيست *تمام تخم‌مرغ‌هايمان را در سبد روس‌ها نگذاشته‌ايم

دكتر علي‌اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در چهارمين گردهمايي دانشجويان فعال ايراني خارج از كشور حضور پيدا كرد و ضمن سخنراني در جمع اين دانشجويان به سوالات دانشجويان در ارتباط با موضوعات بين‌المللي و همچنين فرهنگي پاسخ گفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر ولايتي با اشاره به حركت‌ها و فعاليت‌هاي ضداستكباري ملت ايران، گفت: ملت ايران در طول دو قرن اخير تلاش‌هاي زيادي جهت احياي استقلال خود انجام داد كه اين تلاش‌ها گاهي موفق بود و گاهي موفق نبود. ولي هيچگاه مثل تلاش اخيري كه تحت عنوان انقلاب اسلامي مي‌شناسيم اين حركت‌ها موفقيت‌آميز نبود. آنچه كه در كشور ما در قالب انقلاب اسلامي رخ داد در بين كشورهاي جهان سوم اعم از اسلامي و غيراسلامي يك امر نادري بود و درواقع از نظر ابعاد و عمق نظير نداشت.
وي با اشاره به اينكه كشورهاي غربي در طي دو قرن اخير به كشورهاي زيادي تهاجم كردند و كشورهاي زيادي را به صورت مستقيم و غيرمستقيم تحت سلطه‌ي خود قرار دادند، گفت: ملت ايران در طول اين سال‌ها همواره به دنبال احياي استقلال خود بود.
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل، ادامه داد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و احياي استقلال ايران غربي‌ها خيلي تلاش كردند كه در برابر انقلاب ايران و اين استقلال بايستند؛ چرا كه آنها نه تنها ايران را از دست داده بودند بلكه ترس از اين داشتند كه انقلاب مردم ايران در منطقه تبديل به الگو شود و حتي در ديگر كشورها نيز منافع خود را از دست بدهند و به همين بابت در برابر انقلاب اسلامي كارشكني‌هاي زيادي كردند و اين كارشكني‌ها همچنان ادامه دارد.
ولايتي ادامه داد: پس از فروپاشي شوروي آنچه كه براي غربي‌ها مسئله شد مقاومت دنياي اسلام و بيداري دنياي اسلام بود و آنها از اين مسئله هراس زيادي دارند.
وي با بيان اينكه آنها از اينكه مي‌بينند يك كشور اسلامي مثل ايران در برابر آنها مقاومت مي‌كند ناراحت و عصباني مي‌شوند، گفت: آنها در ديگر كشورهاي اسلامي تلاش زيادي مي‌كنند تا بيداري به وجود آمده را از بين ببرند ولي در ايران موفق به اين امر نشده‌اند.
وي گفت: وقتي انقلاب اسلامي پيروز شد امام خميني گفت ما مي‌خواهيم خودمان باشيم و روي پاي خودمان بايستيم. اجناس مورد نيازمان را خودمان توليد كنيم و نيازي به بيگانگان نداشته باشيم. پذيرش اين امر براي غربي‌ها سخت بوده و است. ايران از لحاظ موقعيت ژئوپولتيكي و استراتژيكي در دنيا كم‌نظير و در منطقه بي‌نظير است و اكنون قدرت منطقه‌اي محسوب مي‌شود و نفوذ و اثرگذاري كه اكنون ايران در منطقه دارد هيچ كشوري در منطقه داراي اين نفوذ و اثرگذاري نيست.
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل، با بيان اينكه همانطور كه اشاره كردم از زمان پيروزي انقلاب اسلامي غربي‌ها تلاش كردند كه انقلاب را بشكنند، گفت: تحريم اقتصادي ايران چيز جديد و تازه‌اي نيست و ما از پيروزي انقلاب اسلامي زماني را شاهد نبوده‌ايم كه تحريم اقتصادي نباشيم و در طول اين 31 سال علي‌رغم تحريم اقتصادي روي پاي خود ايستاده‌ايم و به پيش رفته‌ايم و تحريم‌ها اثري نداشته است.
ولايتي به حوادث پس از انتخابات اشاره كرد و گفت: غربي‌ها وقتي ديدند به نتيجه نمي‌رسند راه جديدي را انتخاب كردند و اميدوار بودند كه اين راه موثر باشد و اين راه همان بلوايي بود كه در انتخابات و حوادث پس از آن ايجاد كردند. البته آنها اين راه را در برخي از كشورها رفته بودند و طرح آنها براي مردم دنيا شناخته شده بود. نمونه‌ي اين اقدامات را در كشوري مثل گرجستان نيز انجام داده بودند و آنها تصور مي‌كردند كه اين راه نيز در ايران جواب مي‌دهد.
وي گفت: كاري كه برنامه‌ريزي شده بود كار سنگيني بود ولي موفق نشدند. درايت مقام معظم رهبري در اين زمينه بسيار موثر بود و درايت ايشان و همراهي مردم متدين باعث شد كه آنها نتوانند به اهداف خود برسند.
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل با بيان اين كه ملاك حال اشخاص است، گفت: برخي از افراد در داخل در اين قضيه نشان داده‌اند كه اگر بتوانند خارجي‌ها را نيز به داخل دعوت مي‌كنند تا بيايند و از آنها حمايت كنند و اينكه حتي بعضا حاضرند با ضدانقلاب و بيگانه نيز كنار بيايند تا به قدرت برسند.
وي گفت: عامل اقتدار در كشور ما دو مقوله‌ي دين و مردم متدين هستند. مليت و هويت مردم اين كشور همراه با دين است. هويت ايراني از هويت اسلامي جدا نيست. هر وقت مردم ما بر اساس اعتقادشان به صحنه آمده‌اند موفق شده‌اند و هر موقع مردم متدين از صحنه كنار گذاشته شده‌اند كشور آسيب ديده است و ما نمونه‌ي اين مسئله را بارها در تاريخ‌مان ديده‌ايم.
ولايتي ادامه داد: بنابراين كساني كه برخي از حرف‌ها را امروز مي‌زنند يا جزء كساني هستند كه واقعيت موجود در كشور را ناديده گرفتند و يا اينكه تحت تاثير خارجي‌ها قرار گرفتند.
وي با اشاره به عملكرد رسانه‌هاي غربي در تخريب انقلاب اسلامي و تلاش آنها جهت تاثيرگذاري در انقلاب اسلامي ايران گفت: مي‌بينيم كه آنها چگونه سعي مي‌كنند يك مسئله وقيح را به عنوان يك مسئله صحيح و ارزش معرفي كنند و يك مسئله درست و صحيح را به عنوان يك مسئله وقيح. اكنون ابزار تبليغاتي بسيار گسترش پيدا كرده است.
وي با بيان اينكه در حوادث پس از انتخابات مردم متدين در صحنه حضور پيدا كردند و از رهبر خود حمايت و تبعيت كردند، گفت: مردم با اين حضور باشكوه خود در برابر اين اتفاقات ايستادند.
وي با بيان اينكه ما وقتي تاريخ خود را نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم يكي از مسائلي كه همواره مورد توجه ايرانيان بوده و در پي آن بوده‌اند، مسئله استقلال و جلوگيري از دخالت خارجيان در امور كشور است، گفت: متاسفانه مي‌بينيم كه در طول سلسله قاجار و پهلوي دخالت خارجي‌ها و عدم استقلال كشور در اوج خود قرار مي‌گيرد و همين عدم استقلال و دخالت خارجي‌ها يكي از علل عقب ماندگي كشورهاي جهان سوم است.
وي با بيان اينكه يكي از مهمترين بندهاي عهدنامه تركمن‌چاي اين بود كه باعث شد استقلال ايران زير سوال برود، گفت: در واقع در اين عهدنامه روس‌ها اين تضمين را داده بودند كه پادشاهي از سلسله قاجار روي كار بيايد كه از نسل عباس ميرزا باشد در واقع اين روس‌ها بودند كه در مورد پادشاهان ايران و كسي كه انتخاب مي‌شد تصميم و دخالت مي‌كردند و ما در سلسله پهلوي نيز اين موضوع را به نحو ديگر مشاهده مي‌كنيم. تا قبل از 28 مرداد هر كسي كه در اين كشور مي‌خواست بر روي كار بيايد بايد وابسته به سفارت انگليس يا روس مي‌بود و بعد از 28 مرداد آمريكا نيز اضافه شد. در اين مدت ما شاهد مبارزاتي از سوي برخي از بزرگان عليه وابستگي كشور به بيگانگان و دخالت آن‌ها در امور كشور بوديم.
وي به سير اين مبارزات تاريخي اشاره كرد و گفت: يكي از علت تبعيد امام به نجف نيز فريادي بود كه امام عليه وابستگي به غرب زد و عليه كاپيتولاسيون و وابستگي سلسله پهلوي به بيگانگان موضع‌گيري كرد.
وي گفت: ما اگر بخواهيم استقامت‌مان را ادامه بدهيم و استقلال خود را حفظ كنيم بدانيد كه فشارها نيز ادامه پيدا مي‌كند ما بايد خود را آماده نگه داريم تا زماني كه داعيه‌ي اين ملت استقلال‌خواهي و تجديد دوباره عزت اسلام و ايران است، دشمنان به ما فشار خواهند آورد. برخي فكر مي‌كنند كه مثلا اگر فلان كار را بكنيم آمريكا به ما روي خوش نشان مي‌دهد نه اين‌گونه نيست. مي‌بينيد آمريكا با آنكه در عراق حضور دارد و به اين كشور لشكركشي كرده است تاكنون حتي يكي از قطعنامه‌هايي كه در زمان صدام عليه اين كشور در شوراي امنيت به تصويب رسانده است را لغو نكرده است. بر خاك عراق مسلط است، ديگر صدام حسين نيست ولي تاكنون يكي از اين قطعنامه‌ها را لغو نكرده است. كساني كه مي‌گويند اگر با آمريكايي‌ها ملايم‌تر باشيم كار درست‌تر مي‌شود يا خود را به تجاهل مي‌زنند، يا دنيا و غربي‌ها را نمي‌شناسند.
وي با بيان اينكه امروز در دنيا يك آشفتگي وجود دارد، گفت: در غرب دو قطب شوروي و آمريكا وجود داشت و بعد از اينكه شوروي فرو پاشيد، آمريكايي‌ها تصور كردند كه مي‌توانند دنياي يك قطبي ايجاد كنند ولي اشتباه كردند، دنيا چند قطبي خواهد شد و در حال حاضر ما شاهد تحول در عرصه‌ي جهاني هستيم.
وي گفت: كشورهايي كه قدر خود را مي‌دانند و به دنبال استقلال هستند از هم‌اكنون به فكر آينده هستند و اين كار آساني نيست. جمهوري اسلامي ايران به فكر آينده‌ي خود است و اين زحمت دارد، مقاومت مي‌خواهد و ما اگر راحت بنشينيم آنها ما را راحت نمي‌گذارند. ما بايد هوشيار باشيم و شما دانشجويان بايد به ما كمك كنيد كه ما بيشتر بفهميم كه در دنيا چه خبر است.
ولايتي در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالي در مورد رابطه ايران با چين و روسيه و اينكه چرا روس‌ها و چيني‌ها با ايران صادق نيستند؟ گفت: هيچ كس با ما صادق نيست، صداقت يعني چه؟ هر كسي به دنبال منافع خود است، چه توقعي داريم كه فلان كشور براي رضاي خدا با ما رفتاري داشته باشد كه يك آدم متدين انجام مي‌دهد. هر كشوري به دنبال منافع خود است و ما بايد منافع خود را از اين مجموعه منافع مشترك‌ها، وجوه مشترك و تضادها پيدا كنيم. چه كسي گفته است ما با چين و روسيه رفتار كريمانه‌اي داشتيم و آنها رفتار ظالمانه‌اي با ما، ما به دنبال حفظ منافع جمهوري اسلامي در عرصه بين‌الملل هستيم. در عرصه بين‌المللي بايد بده و بستان كرد، البته تا جايي كه منافع ملي كشور اقتضاء مي‌كند. اگر شما از كشوري توقع داريد آنها نيز از شما توقع دارند، اينگونه نيست كه كشورهاي دنيا بدهكار ما باشند.
وي گفت: اين صحبتي كه اكنون مي‌خواهم عرض كنم دفاع از موضع‌گيري چيني‌ها نيست، گله‌مندي از روسيه و چين وجود دارد كه چرا همراه آمريكا به قطعنامه راي دادند و اين گله‌مندي سر جاي خود است، ولي تفاوت‌هايي بين چين و آمريكا است، آمريكا اجازه نمي‌دهد كمپاني‌هايش يك قطره نفت از ايران بخرند ولي چيني‌ها اين‌گونه رفتار نكردند.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران آمادگي توسعه‌ي روابط با كشورها را دارد، گفت: ولي بايد بدانيد كه همه‌ي منافع آن‌ها در رابطه با ايران خلاصه نشده است. در عرصه روابط بين‌الملل هر كشوري به دنبال منافع خودش است. ما به دنبال منافع خودمان هستيم، آن‌ها نيز به دنبال منافع خودشان.
وي در پاسخ به سوالي در مورد رابطه ايران با روسيه و اينكه ايران از روسيه تاكنون ضربه‌هاي زيادي ديده است، گفت: همان‌طور كه گفتم در عرصه‌ي بين‌المللي هر كشوري به دنبال منافع خود است و البته اين‌طور نيست كه ما تمام تخم‌مرغ‌هايمان را در سبد روس‌ها گذاشته باشيم ولي ما در طول اين سال‌ها امكاناتي از روس‌ها گرفتيم كه اين امكانات قابل مقايسه با امكاناتي كه از غرب گرفتيم،‌ نيست. آمريكا و اقمارش تا آنجا كه توانسته‌اند در برابر ايران كارشكني كردند، دشمني كرده‌اند. البته ما با روسيه و چين نيز شير نخورده‌ايم، ما با توجه به منافع خودمان عمل مي‌كنيم و همه كشورها به دنبال منافع‌شان هستند.
وي با بيان اينكه ما در طول تاريخ از روس‌ها، انگليسي‌ها و آمريكايي‌ها صدمه ديده‌ايم، گفت: ملت ايران همواره به دنبال استقلال و عدم وابستگي به بيگانگان بوده است ولي معناي استقلال به معناي عدم رابطه با كشورها نيست، ما معتقديم كه رابطه بايد بر اساس برابري و عدالت باشد، ارباب و رعيتي نباشد، ‌اين روابط بايد با حفظ حقوق طرفين باشد.
ولايتي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در ايران فقر گسترده‌اي وجود دارد و با توجه به اين فقر گسترده، چگونه شما مي‌گوييد ايران قدرت منطقه‌اي است، گفت: اين دوستمان اگر كمي انصاف بيشتري داشت اين سوال را بهتر مي‌نوشت، اين دوستمان ممكن است از وضع كشور نيز خبر نداشته باشد البته من نمي‌گويم كه مردم در رفاه مطلق هستند ولي اگر اين دوستمان مي‌دانست كه وضعيت مردم در گذشته چگونه بود و اكنون چگونه است، اينگونه نمي‌نوشت.
وي گفت: دولتي كه سر كار آمد ادعا كرد كه مي‌خواهد فاصله طبقاتي را كم كند و تلاش در اين زمينه كرد و به موفقيت‌هايي نيز رسيد ولي بايد توجه كنيم كه حل اين موضوع به صورت تدريجي است.
وي در ادامه به فعاليت‌هاي دولت نهم و دهم در روستاها، مناطق محروم و تلاش براي كم كردن فاصله طبقاتي اشاره كرد.
دكتر ولايتي در بخش ديگري از اين پرسش و پاسخ به اهميت مقوله فرهنگ اشاره كرد و گفت: جز در سايه‌ي تعالي فرهنگ، امكان‌ پيشرفت يك كشور وجود ندارد.
ولايتي در پاسخ به سوالي در رابطه با آن‌چه واگذاري سهم ايران در درياي خزر به ديگران و منافعي اين اقدام براي جمهوري اسلامي ايران عنوان شد، گفت: ما چيزي را واگذار نكرديم، يك موقعي شايعه‌اي مطرح شد در صورتي كه اين شايعه درست نبود. اتفاقي بين ما و ديگران در اين زمينه نيفتاده است. قراردادي منعقد نشده است و ما چيزي را واگذار نكرديم. بحث زيادي در مورد درياي خزر صورت گرفته ولي اتفاقي نيفتاده است