ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

مرگ بر برزیل؛ مرگ بر ترکیه !

بیانیه هسته‌ای تهران، سیاستمداران غربی را که هیچ، سیاستمداران ایرانی را هم شوکه کرده است. برگ جدیدی از دیپلماسی انقلابی دولت احمدی نژاد، که برای شرایط فعلی پرونده هسته ای رو شده است. احمدی نژاد درباره برنامه ریزی برای مدیریت جهان کاملا جدی است و بیانیه تهران ثمره برنامه ریزی دولتش در راستای مدیریت جهان!
شاید پذیرش این واقعیت سخت باشد ولی احمدی نژاد اولین جرقه‌های ایده حضور در مدیریت جهان را با بیانیه تهران زده است. ایده‌ای که پس از تشکیل خاورمیانه جدید آنهم با محوریت ایران، آنرا با جدیت پیگیری کرده و اینک در شرف ثمر دادن است.
امروز خاورمیانه‌ای با محوریت مصر، عربستان، اردن و فتح دیگر کاملا در حاشیه قرار گرفته است و خاورمیانه جدید با محوریت گروه مقاومت یعنی ایران، سوریه، عراق، حزب الله، حماس و در این اواخر ترکیه و قطر، فعال، و تاثیرگذار است. دیپلماسی انقلابی اما اینک و با تثبیت خاورمیانه جدید، پا را از منطقه فراتر گذاشته است و جهانی می اندیشد.
موضوع هسته ای ایران، شاید جدی ترین عرصه ای باشد که در سالیان پس از جنگ جهانی، کشورهای توسعه یافته‌ای که امروز در ادبیات احمدی نژادی از آن به کشورهای مستقل تعبیر می شود، توانسته باشند در آن به عنوان یک بازیگر جهانی نقش آفرینی کنند و به نظر می‌رسد همین امکان نقش آفرینی جهانی برای قدرت‌هایی منطقه‌ای همچون برزیل و ترکیه، عینی‌ترین ضمانتی باشد که ایران در مبادله سوخت گرفته است.
امروز ترکیه و برزیل در سر یک دو راهی انتخاب قرار دارند. انتخابی که از یک سو نتیجه‌اش تبدیل شدن به یک بلوک قدرتمند سیاسی در سطح مدیریت جهانی است و از سوی دیگر، خیانت و پذیرش سلطه و هژمونی رو به زوال امریکا بر جهان و باقی ماندن در حد یک قدرت منطقه ای. و شاید پر بیراه نباشد تعبیر بی بی سی از بیانیه تهران آنجا که بیانیه تهران را " کودتای دیپلماتیک احمدی نژاد" خوانده است. کودتایی برای گرفتن قدرت اداره جهان از امریکا و نظم نوین جهانی اش.
تا کنون برزیل و ترکیه در به چالش کشاندن هژمونی امریکا در نظام جهانی، با ایران همراهی کرده اند. اما برخی معتقدند، اعتماد به برزیل و ترکیه به سرونوشت اعتماد به روسیه مبدل خواهد شد. هر چند که اگر این چنین باشد، باز هم زیان چندانی ندیده ایم! گویی در این سال‌ها بر تعلیق اعتمادسازانه دولت خاتمی و تیم هسته ای روحانی باقی مانده ایم و امروز صرفا توانسته‌ایم غنی سازی را از سر بگیریم!
به هر حال ترکیه، برزیل، سوریه و ونزوئلا به ایران کمک کرده اند تا هژمونی امریکا را به چالش بکشد. پس شاید از منظر دوستداران ایرانیِ امریکا، مستحق این باشند که از این پس در لیست دشمنان مردم ایران قرار گیرند. آنچنان که چین و روسیه قرار گرفتند! شعار رایج دوستداران فتنه را که در ایام خیمه شب بازی هشت ماهه در برابر شعار مرگ بر امریکای یاران انقلاب که بخاطر دارید: مرگ بر روسیه؛ مرگ بر چین! و حال آنکه تلاش امریکا برای تسلط بر اراده و دخالت در حریم ایران کجا و تلاش روسیه و چین برای بازی با کارت ایران در عرصه جهانی کجا؟!
و به فرموده معمار انقلاب، آنچنان که "یك دسته شوروی را طرح می كردند تا امریكا مَنسی (فراموش) بشود" هرگز بعید نیست که همان عده تلاش کنند تا هژمونی امریکا که اینک و در چارچوب همکاری ترکیه و برزیل و کشورهایی از این دست همچون سوریه و ونزوئلا با ایران، به چالش کشیده شده است، را از گزند محفوظ بدارند. زنگ خطر نواخته شده است، پس باید با قدرت هر چه تمامتر فریاد زد: مرگ بر برزیل؛ مرگ بر ترکیه!

ایران در مسیر بی نیازی از محصولات دفاعی خارجی است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط میان بخش صنعت و نیروهای مسلح ، ایران را در مسیر بی نیازی از محصولات دفاعی خارجی خواند و گفت: خدا را شاکریم که تحریم هستیم و بیگانگان به ما چیزی نمی‌دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سرتیپ احمد وحیدی امروز پنجشنبه در پنجمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: درخواست از بیگانه نشانه درماندگی است و باید به نقطه‌ای برسیم که به هیچ محصول دفاعی خارجی نیاز نداشته باشیم.
وی راهکار خوداتکایی و مقابله با تحریم‌ها را ارتباط گسترده میان بخش صنعت و نیروهای مسلح دانست و گفت: هر چه این ارتباط عمیق‌تر شود ، استقلال‌مان بیشتر خواهد شد.

 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر توانایی داخلی در تولید محصولات دفاعی از آمادگی بخش صنایع دفاعی برای استفاده بیشتر از نیروهای متخصص نیروی زمینی ارتش خبر داد.

 
وی در بخش دیگری از سخنان خود که به موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص داشت ، گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات ، امروز عنصر مهمی است که موجب تحولات اساسی در عرصه‌های نظامی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی شده است.

 
وحیدی یکی از تفاوت های جنگ های کنونی با جنگ های گذشته را استفاده از " فناوری اطلاعات و ارتباطات" دانست و افزود: چنین پدیده‌ای با ورود به جنگ‌ها موجب تغییر ساختارها و تاکتیک‌ها شده است.

 
وی جنگ‌های سایبری را مصداقی از به کارگیری این فناوری خواند و افزود:امروز کشورهایی هستند که به صورت رسمی ، ارتش سایبری ایجاد کرده‌اند و این به این معناست که دیگر دفاع و حمله محدود به مرزهای فیزیکی نیست ، بلکه حوزه الکترونیک را نیز در بر می‌گیرد.

 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد : جنگ‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند هدایت عملیات نظامی را در جنگ مختل کند به همین علت مسئله مهم مربوط به جنگ‌افزارها ، مصون داشتن آنها در برابر چنین حملاتی است بر همین اساس ، نرم‌افزار ما باید بومی باشد .
 
وی افزود: جنگ الکترونیک هم بدون فناوری اطلاعات و ارتباطات عملی نیست و حتی در حوزه جنگ روانی هم به این فناوری نیاز است.
 
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با قدردانی از برگزاری همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی زمینی ارتش، چنین همایش هایی را عاملی برای ارتقای دانش فنی برای آمادگی در برابر تهدیدها دانست.
 
در پنجمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی زمینی ارتش که صبح امروز پنجشنبه در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد ، از تعدادی تلاش‌گر و پیشکسوت این حوزه قدردانی شد.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

فرصت سازي مهمترين نوآوري بيانيه تهران؛ امريكاي بهانه‌جو در انزوا

بيانيه تهران كه پس از محقق شدن شرايط جمهوري اسلامي در باره دريافت تضمين هاي عيني به سرانجام رسيد، باعث شگفتي غربي ها شده است. مايكل لوي از كارشناسان شوراي روابط خارجي آمريكا طي يادداشت كوتاهي با نام؛ "طرح عجولانه اورانيوم ايران" كه مشخص بود با شتاب تنظيم شده است، نوشت: بيانيه كشورهاي تركيه و برزيل ادامه وضع تحريم ها را با دشواري روبرو خواهد كرد. به‌خصوص اينكه ايران همچنان به غني سازي تا سطح 20 درصد ادامه خواهد داد.
اما مايكل لوي تنها شخص درمانده و عصباني از بيانيه تهران نبود. روزنامه يونگه ولت چاپ آلمان نيز در مقاله اي با عنوان "راه سازنده"، نوشت: سياست‌مداران غربي در برلين، لندن، واشنگتن و پاريس بعد از اطلاع يافتن از اين خبر براي چند ساعت قادر به تكلم نبودند. بي دليل نيست كه لوي با دستپاچگي در مقاله اي شتاب زده طرح ايران را شتاب زده مي خواند زيرا قادر به تحليل درست اوضاع و اتخاذ موضع گيري درست نبود. تبعات بيانيه تهران را مي توان در چند دسته، تقسيم بندي كرد. نخست اينكه فضا را به زيان آمريكايي ها قطبي مي كند. به اين معني كه آمريكايي كه همچنان بر طبل تحريم و تشديد اقدامات عليه ايران خواهد كوبيد، در وضعيت انزوا قرار گرفته و دولت هاي مستقل و افكار عمومي جهاني آن كشور را به عنوان يك "بهانه‌جو" خواهند شناخت.
در شوراي امنيت كه از قبل نيز اختلاف بين اعضا شدت يافته بود، اوضاع براي ايالات متحده بدتر از قبل خواهد شد. مواردي كه در شوراي امنيت اعضاي غيردائم نيز توانسته باشند، نقش آفريني كنند، در طي عمر 65 ساله سازمان ملل اندك است اما ديپلماسي موفق دكتر احمدي نژاد توانست اعضاي غيردائم را فعال كرده و در برابر يك‌جانبه گرايي قدرت هاي بزرگ قرار دهد. حال كه جمهوري اسلامي به طور آشكار آمادگي خود را براي همكاري با جامعه جهان نشان داده است آمريكا نمي تواند با بهانه هاي واهي بر خواسته هاي غيرمنطقي خود بي آنكه برايش بسيار هزينه‌زا باشد، اصرار كند.
هيئت برزيلي كه با گستردگي تمام در اجلاس گروه 15 شركت كرده بود، تنها يك گروه سياسي نبود بلكه بازرگانان و فعالان اقتصادي اين كشور نيز به شكل وسيعي رئيس جمهور، لولا داسيوا را همراهي مي كردند. توافقات گسترده اقتصادي بين دو كشور باعث شده كه دريچه نويني بر روي ايران براي مبادلات اقتصادي گشوده شود كه هر گونه تحريم احتمالي را نيز بيش از گذشته بي اثر نمايد، يا به عبارت بهتر برگي بر برگ هاي ايران بيافزايد.
در چنين شرايطي جمهوري اسلامي نه تنها عقب نشيني نكرد بلكه چند گام به جلو نيز برداشت. سكوت مقامات آمريكايي در برابر فرصت سازي كم نظير ايران نشان مي دهد كه خود را در برابر وضعيت جديدي يافته اند كه راهي براي مقابله با آن نيانديشيده بودند. اگرچه تجربه نشان داده است كه آمريكايي ها اهل منطق نبوده و تنها به دنبال حداكثر كردن منافع خود هستند. بنابراين انتظار مي رود پس از مدتي ادعاهاي واهي تري نسبت به گذشته مطرح نمايند و از خطر ايران براي امنيت جهاني داد سخن دهند؛ بر همين مبنا نيز هست كه پيش نويس بيانيه ضدايراني را براي اخلال در روند ديپلماتيك در سازمان ملل آماده كرده‌اند. بنابراين، انتظاري براي حل و فصل ابدي مسائل وجود ندارد و تنها اصل مهم، افزايش توان ملي در يك جهان پيچيده است.
در حال حاضر، جامعه جهاني در انتظار موضع گيري گروه وين (آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس بين المللي انرژي اتمي) است. آنها بايد به سرعت موضع خود را در برابر همكاري ايران اعلام كنند و نشان دهند كه اگر به دنبال پيروي از آمريكاي بهانه جو نيستند، آمادگي خود را براي همكاري اعلام مي كنند. علي‌رغم گسترده بودن دستاوردهاي اجلاس تهران اما مهترين نكته آن را بايد در فرصت سازي براي سياست خارجي جمهوري اسلامي دانست؛ مساله اي كه كمتر در تاريخ ايران ديده شده است