ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

ايران هجدهمين قدرت اقتصادي جهان شناخته شد

صندوق بين المللي پول اعلام كرد ايران با توليد ناخالص داخلي 830 ميليارد دلاري بر اساس قدرت خريد در سال 2010 بالاتر از هلند، عربستان، و سوئد به عنوان هجدهمين قدرت اقتصادي جهان شناخته شده است
به گزارش گروه اقتصاد بين الملل فارس بر اساس آخرين آمار صندوق بين المللي پول ايران به عنوان هجدهمين اقتصاد بزرگ جهان در سال 2010 شناخته شده است.
صندوق بين المللي پول در گزارش جديد خود موسوم به چشم انداز اقتصادي جهان ميزان توليد ناخالص داخلي ايران بر اساس شاخص قدرت خريد در اين سال را 830.715 ميليارد دلار اعلام كرده است كه بدين ترتيب اين كشور در ميان 183 كشور جايگاه هجدهم را از اين نظر به خود اختصاص داده است.
تايوان با توليد ناخالص داخلي 810 ميليارد دلاري يك پله پايين تر از ايران در جايگاه نوزدهم و لهستان با 717 ميليارد دلار در جايگاه بيستم قرار گرفته اند.
كشور صنعتي و اروپايي هلند نيز با توليد ناخالص داخلي 676 ميليارد دلاري سه پله پايين تر از ايران در جايگاه بيست و يكم قرار گرفته است. پس از اين كشور آرژانتين رتبه 22 و كشور نفتي عربستان سعودي با توليد ناخالص داخلي 619 ميليارد دلاري 5 پله پايين تر از ايران در رتبه 23 قرار گرفته است. در حالي عربستان از نظر قدرت اقتصادي در رتبه 23 جهان قرار دارد كه اين كشور در جمع كشورهاي گروه 20 پذيرفته شده است.
كشورهاي تايلند، آفريقاي جنوبي، مصر، پاكستان، كلمبيا، مالزي، بلژيك، نيجريه، سوئد، فيليپين، ونزوئلا، اتريش، سوئيس، يونان، هنگ كنگ، اوكراين، و سنگاپور نيز به ترتيب در رتبه هاي 24 تا 40 از لحاظ قدرت اقتصادي قرار گرفته اند.
بر اساس اين گزارش آمريكا با توليد ناخالص داخلي 14624 ميليارد دلاري(بر اساس قدرت خريد) همچنان بزرگترين قدرت اقتصادي جهان شناخته شده است.
چين با رقم 10084 ميليارد دلاري در جايگاه دوم و ژاپن نيز با توليد ناخالص داخلي 4308 ميليارد دلاري در جايگاه سومين قدرت اقتصادي جهان قرار گرفته اند.
كشورهاي هند، آلمان، روسيه، برزيل، انگليس، فرانسه، ايتاليا، مكزيك، كره جنوبي، اسپانيا، كانادا، اندونزي، تركيه و استراليا نيز به ترتيب رتبه هاي چهارم تا هفدهم را به خود اختصاص داده است.
كشور جزيره اي سائوم توم نيز با توليد ناخالص داخلي 311 ميليون دلاري ضعيف ترين اقتصاد جهان در سال 2010 شناخته شده است.
صندوق بين المللي پول پيش بيني كرده است ايران با توليد ناخالص داخلي 867 ميليارد دلاري در سال 2011 موقعيت خود به عنوان هجدهمين قدرت اقتصادي جهان در اين سال را حفظ كند.

۱۳۸۹ آبان ۲, یکشنبه

گروه 1+5 صلاحيت ورود درباره موضوع هسته‌اي ايران را ندارد

عوض حيدرپور عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي فارس«توانا» با اشاره به ابراز تمايل گروه 1+5 براي مذاكره با ايران گفت: آنها علاقمند هستند كه مجددا مسائل هسته اي ايران را در دستور كار قرار داده و بر مواضع قبلي خود در اين رابطه پافشاري كنند اما با توجه به دستاوردهاي نظام در يك سال گذشته مانند عبور از گردنه سخت فتنه ،دستيابي به دستاوردهاي علمي با ارزش و ايراد مواضع قدرتمندانه نظام از سوي رييس جمهور در سازمان ملل متحد اكنون جمهوري اسلامي ايران در موضع قدرت به سر برده و غربيها بايد به دنبال طرح مسائل ديگري در اين نشست باشند.

نماينده مردم شهرضا و سميرم در مجلس شوراي اسلامي به تغيير رويكرد و افكار عمومي مردم جهان نسبت به گذشته اشاره كرد و افزود:امروزه ملتها به دنبال كشف حقيقت بوده و در پي پديده اي به نام عدالت هستند و فكر مي كنم بهتر است غربيها مواضع قبلي خود در زمينه موضوع هسته اي ايران را كنار بگذارند. اين موضوعي است كه بايد از سوي تيم مذاكره كننده كشورمان به عنوان مقدمه و بحث اصلي نشست مطرح شود.

وي تصريح كرد: موضوع هسته اي ايران ديگر جايي در مذاكرات ندارد زيرا ما اهداف خود در اين زمينه را بارها مطرح كرده ايم و قصد عقب نشيني از آن را نيز نداريم و به طور طبيعي تا رفع نيازهاي صلح آميز خود آنرا پيش مي بريم.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس ارائه پيش شرط در مذاكرات را فقط حق كشورمان دانست و خاطر نشان كرد:از تيم مذاكره كننده مي خواهيم تنها در چارچوب مقررات ان پي تي پاسخگوي غربيها باشند و نه بيشتر زيرا ما به عنوان كشوري مستقل حق داريم از اين انرژي صلح آميز استفاده كنيم و غني سازي را در سه دامنه پژوهشي و تحقيقاتي،توليد برق و توليد راديو دارو و مصارف كشاورزي ادامه دهيم كه مقررات آن در آژانس جهاني انرژي اتمي مشخص شده است.

حيدر پور در همين رابطه ادامه داد: كشورهاي 1+5 صلاحيت ورود درباره موضوع هسته اي كشورمان را ندارند زيرا برخي از آنها خود داراي بمب اتم هستند در حاليكه ايران به دنبال بهره گيري صلح آميز از آن است.

نماينده مردم شهرضا و سميرم در مجلس سياست تحريم در قبال ايران را شكست خورده توصيف كرد و گفت: راهي جز مذاكره براي تعامل با ايران وجود ندارد و مطمئنا مسئولين با حفظ تمامي شئون استقلال نظام پاي ميز مذاكرات حاضر شده و بر مواضع خود پافشاري مي كنند