ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

950 هزار بيمار ايراني از خدمات پزشكي هسته‌اي استفاده كرده‌اند

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان گفت: بخش حياتي فراهم كردن راديوداروبراي بسياري كشورهاي جهان ازجمله ايران توليد است كه عمدتا مبتني بربرنامه‌هاي تحقيق وتوسعه داخل كشوراست. به گزارش ايسنا، علي‌اكبرصالحي، در مراسم افتتاحيه "كارگاه آموزشي تصويربرداري بيماري خوني وافت قلبي براي متخصصان وكاربران پيشرفته" كه با حضوركارشناسان ومتخصصان ايراني و
12 كشورآسيايي درسازمان انرژي اتمي آغازشد، اظهاركرد: فناوري هسته‌اي كاربردهاي متعددي درزندگي روزمره بشري ازجمله در توليد برق، صنعت، كشاورزي وسلامت دارد. كاربرد فناوري هسته‌اي درسلامت، حوزه‌اي به سرعت رو به رشد ازعلم است كه به كاربردهاي مختلفي ازجمله استفاده ازتكنيك‌هاي تشعشع درپزشكي ازراه دور، پزشكي هسته‌اي وغيره منتهي مي‌شود.صالحي اظهاركرد: بنا به اعلام گزارش"موسسه‌ تحليلگر صنعت جهاني"، با شيوع بيماري‌ها، توسعه عناصر جديد تشخيص بيماري، آگاهي گسترده ميان پزشكان وبيماران وپيشرفت‌هاي مستمردرحوزه‌هاي كاربردهاي تحقيقاتي وكلينيكي فروش راديوداروها دربازارهاي آمريكا واروپا تا سال2015 به4/5 ميليارد دلار خواهد رسيد. همين مسئله براي بسياري ازديگركشورها با مقياسي مشابه رخ خواهد داد.

آيت الله مصباح : فتنه 88 از 20 سال پيش سازماندهي شده بود

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: در فتنه 88 كه به مدت 20سال توسط زيرك ترين سياستمداران داخلي و خارجي پي ريزي شده بود و آنان شكي در به ثمر رسيدن نقشه خود كه همان سقوط نظام اسلامي بود نداشتند، مردم ما با بصيرت و هوشمندانه حتي از سياستمداران سبقت گرفته و فتنه را خاموش كردند.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) روز پنجشنبه در ديدار جمعي از كاركنان سپاه پاسداران و وزارت دفاع، ضمن قدرداني از فعاليت ها وتلاش هاي نيروي مسلح به ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: ارزش كار انساني به آگاهي او نسبت به آن كار و اهدافي كه از آن كار دارد بستگي دارد.
وي با بيان اين كه گاهي ارزش كار انسان به قدري زياد مي شود كه قابل نشان دادن با عدد و رقم نيست، اظهار داشت: براي اين كه بتوانيم ارزش كارمان را بالا ببريم درك موقعيت وجودي خودمان خيلي موثر است. بايد بفهميم كجاي كاريم چه كسي هستيم چه موقعيتي داريم. سپس ببينيم از كارمان و از موقعيت مان چه قدر مي توانيم استفاده كنيم. رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: براي اين كه انسان موقعيت خود را درك كند، ابتدا بايد ببيند چه موقعيتي در هستي دارد و جايگاه او كجاست عده اي معتقدند جايگاه انسان در كنار ديگر موجودات زنده و حيوانات با اندكي تفاوت در شيوه زندگي است در حالي كه خداوند جايگاه خليفه اللهي را به انسان بخشيد كه حتي فرشتگان نيز لياقت آن را ندارند. آيت الله مصباح يزدي مرحله دوم براي آگاهي از جايگاه و موقعيت را شناخت نسبت به موقعيت تاريخي دانست و افزود: ما امت پيغمبر آخر الزمان هستيم و در بهترين عصري زندگي مي كنيم كه انسان ها در آن زندگي مي كردند؛ به لحاظ پيغمبر و پيشوايان معصومي كه خدا به ما داده، كراماتي كه به اين امت مرحمت كرده، معارفي كه در اختيارشان قرار داده و هزاران نعمتي كه به بركت وجود مقدس چهارده معصوم(صلوات الله عليهم اجمعين) به اين امت داده شده است. وي در خصوص آگاهي از موقعيت ادامه داد: اينك در برهه اي از تاريخ اسلام واقع شده ايم كه مردم آن از لحاظ بصيرت و عمق فهم بسيار بالاتر از مسلمانان صدر اسلام هستند، چرا كه در گذشته چه بسا يك قوم همراه با اسلام آوردن رئيس قبيله شان مسلمان مي شدند و با مرتد شدن رئيسسان مرتد مي شدند، يعني مقلد كوركورانه و سطحي نگر بودند در حالي كه حتي نوجوانان امروزي هم نسبت به مسائل حساس هستند و مسايل را تقليدي نمي پذيرند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با مقايسه نمونه هايي از صدر اسلام و حال حاضر به سالروز شهادت حضرت مسلم(ع) اشاره كرد و گفت: مردم كوفه ابتدا مسلم را همراهي كردند اما طولي نكشيد كه مسلم به قدري غريب شد كه كسي را نداشت كه حتي شبي وي را مهمان كند، يعني حركت مردم، آگاهانه و از روي بصيرت نبود. آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: اين در حالي است كه در فتنه 88 كه به مدت 20سال توسط زيرك ترين سياستمداران داخلي و خارجي پي ريزي شده بود و آنان شكي در به ثمر رسيدن نقشه خود كه همان سقوط نظام اسلامي بود نداشتند، مردم ما با بصيرت و هوشمندانه حتي از سياستمداران سبقت گرفته و با عمل به وظيفه خود ريشه آن را خشكاندند و در پي آن افزايش ابهت و قدرت كشور در منطقه و جهان را رقم زدند.
وي افزود: آثار بصيرت مردم در فتنه 88 در سفر مقام معظم رهبري به قم و استقبال بي نظير مردم جلوه گر شد كه اگر ابعاد اين سفر به خوبي فهميده شود، معلوم مي شود اين حركت در تاريخ بي نظير بوده است. اين استاد حوزه علميه اضافه كرد: نكته ديگر كه در آگاهي نسبت به موقعيت و جايگاه مان حائز اهميت است اين است كه توجه كنيم در جامعه اي زندگي مي كنيم كه رهبري آن را نايب امام زمان(عج) بر عهده دارد.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به شخصيت مقام معظم رهبري، سعه صدر، شجاعت، صلابت، مديريت، مهرباني و نورانيت را از اوصاف ايشان ذكر و خاطرنشان كرد: در دنيايي كه هر روز طبل رسوايي يكي از رهبران كشورهاي جهان در زمينه هاي مالي و اخلاقي به صدا درمي آيد، خداوند نعمت عظيم رهبري را به ما عطا كرده است كه در طول زندگيش نمي توان يك نقطه سياه يافت. وي تصريح كرد: بنده حقيقتاً عرض مي كنم اكنون كه قريب به هشتاد سال از عمرم مي گذرد و در طول عمر خويش بزرگان زيادي را درك كرده ام، مجموع محاسن و ويژگي هايي كه در شخص رهبري ، اين فرزند پاك پيغمبر مي بينم، در احدي به طور يكجا مشاهده نكرده ام.
اين استاد حوزه علميه تأكيد كرد: شناخت اين موقعيت هاي چهارگانه ارزش كار ما در اين نظام را مشخص مي كند و راهي براي ما باقي نمي گذارد جز اينكه در پيشگاه عظمت الهي سر بر خاك نهيم و به عجز خود در مقابل شكرگزاري اين نعمت هاي عظيم الهي اعتراف كنيم. آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: وقتي آدمي اين نعمت هاي عظيم الهي را مي نگرد نسبت به كمبودها بي توجه مي شود چرا كه كمبودها در مقابل اين نعمات عظيم الهي چيزي نيستند. وي خاطرنشان كرد: اعتراف به عجز از شكر، بهترين شكر است و وقتي انسان معترف به عجز خود مي شود كه عظمت اين نعمت ها را درك كند و وقتي عظمت اين نعمت ها را درك مي كند كه درباره آن بينديشد و با امثال و نظاير آن مقايسه كند.

۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

بسيج يك حقيقت عظيم، غيرقابل انكار و بي‌نظير است

به گزارش خبرنگار گروه امنيتي دفاعي خبرگزاري فارس، حضرت‌آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح امروز پنج‌شنبه در تجمع 110 هزار نفري بسيجيان در قالب اردوي فرهنگي رزمي "فدائيان ولايت " فرمودند: سكولارترين حكومت دنيا هم عليرغم‌ آن چه كه ادعا مي‌كنند چه بدانند، چه ندانند دنيا و آخرت مردم را در دست گرفته‌اند. اين دستگاه‌هاي عظيم فرهنگي كه امروز نسل جوان بشر را در چهار گوشه دنيا به سمت بداخلاقي و فساد و تباهي حركت مي‌دهند و سوق مي‌دهند.

ايشان در بخش ديگري از سخنان خود فرمودند: دستگاه‌هاي قدرت هم كه به خاطر منافع خودشان، به خاطر حاكميت‌هاي ظالمانه خودشان، به خاطر رسيدن به اهداف گوناگون سياسي خودشان مردم را مي‌كشانند و دنيا مردم هم دست‌ آن‌هاست و آخرت مردم نيز دست‌آنهاست، جسم و جان مردم در اختيار آن‌هاست، اين كه ادعا بشود در مسيحيت، كليسا به آخرت مي‌پردازد، حكومت به دنيا مي‌پردازد، اين يك مغالطه است. آن‌جايي كه قدرت دست انسان‌هاي بيگانه از دين و اخلاق باشد كليسا هم در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد. معنويت هم در پنجه اقتدار آن‌ها خرد مي‌شود و از بين مي‌رود.جسم و جان انسان‌ها زير تاثير عوامل قدرت آن‌ها است. اين مسئله هميشه بشر است.

ولي امر مسلمين جهان تصريح كردند: يك جامعه يا زير سرپرستي امام عادل است كه من الله است،‌ هادي به خيرات است، هادي به حق است يا در اختيار انسان‌هايي است كه از حق بيگانه‌اند، با حق ناآشنايند و در موارد بسياري با حق عناد مي‌ورزند، چون حق با منافع مادي آن‌‌ها سرسازش ندارد، باهم عناد مي‌ورزنديكي از اين دو حال است؛از اين دو حال خارج نيست.اسلام با تشكيل حكومت درمدينه و تشكيل جامعه مدني نبوي نشان داد و ثابت كرد كه اسلام فقط نصيحت كردن، موعظه كردن و دعوت كردن به زبان نيست. اسلام مي‌خواهد حقايق احكام الهي در جامعه تحقق پيدا كند و اين جز با ايجاد قدرت الهي امكان پذير نيست. بعد هم در پايان عمر مبارك پيغمبر اكرم(ص) به دستور الهي به الهام الهي نفر بعد خود را معين كرد.البته مسير تاريخ اسلام به مسير ديگري رفت آن‌چه كه پيغمبر مي‌خواست، آن‌چه كه اسلام مي‌خواست اين بود؛ اين يك طرحي شد و در تاريخ ماند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: نبايد تصور كرد كه انديشه پيغمبر شكست خورد،‌ نه شكست نخورد،‌ در‌آن برهه تحقق پيدا نكرد. اما اين خط شاخص در جامعه اسلامي، تاريخ اسلامي باقي ماند. امروز شما در گوشه از دنياي اسلام نتايج آن را مي‌بينيد و به فضل الهي و حول قوه الهي اين خط واضح در دنياي اسلام روز به روز همه‌گيرتر خواهد شد.اين مضموم غدير است. بنابراين مسئله غدير فقط مسئله شيعه نيست، مسئله مسلمانان بلكه مسئله همه انسان‌هاست، آن‌هايي كه بيانديشند مي‌دانند كه اين خط روشن خطي است كه متعلق به همه انسان‌هاست . جز اين راهي وجود ندارد. اگر قدرت در اجتماع انساني و اجتماعات انساني دست شيطان‌صفتان باشد دنيا به همان راهي مي‌رود كه شما امروز مظاهر آن را در دنياي مدرن مشاهده مي‌كنيد. هرچه دنيا مدرن‌تر بشود، خطر آن‌گونه حكومت‌ها بيشتر مي‌شود. البته هرچه دنيا از لحاظ علم و معرفت پيش‌تر برود، امكان و احتمال بروز خط هدايت بيشتر مي‌شود. اين‌جور نيست كه ما با پيشرفت علم احساس كنيم كه خط هدايت عقب افتاد،‌ نه جلو مي‌رود.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نقش بسيج در جامعه امروزي فرمودند: امروز مجموعه بسيج عظيم مردمي، بسيج مستضعفان در كشور ما يك حقيقت روشن و آشكار است. شما يك مجموعه‌اي هستيد از بوستان عظيم بسيج در كشور، اين بوستان را امام بزرگوار به وجود آورد و با كلمات خود و منش خود آن‌ را آبياري كرد و اين نهال‌ها بحمدالله روز به روز بالنده‌تر و مثمرتر شده است.
امروز بسيج در كشور ما يك حقيقت عظيم و غيرقابل انكار و بي‌نظيري است. درست است كه تبليغات دشمنان و به تبع آن‌ها مناديان طرفدار آن‌ها در داخل كشور بسيج را سعي مي‌كنند كوچك كنند، تحقير كنند يا اهانتي به بسيج بكنند؛ به خود كلام خدا هم اهانت كردند. به خود پيامبر هم اهانت كردند، چيزي كه در باطن داراي عظمت و درخشندگي است با اهانت اهانت‌كنندگان و تهمت‌ تهمت زنندگان نه كوچك مي‌شود و نه از درخشندگي آن كاسته مي‌شود.بسيج امروز در كشور ما يك حقيقت عظيم و درخشنده است و نمونه‌اي ديگر هم ندارد.

حضرت‌آيت‌الله خامنه‌اي تصريح كردند: شما نگاه كنيد، جنسيت‌هاي مختلف، زن و مرد، سنين مختلف نوجوان، جوان ، ميانسال و پير و كهنسال،‌اصناف مختلف از دانشجو، طلبه ، استاد دانشگاه و معلم مدرسه ، دانش‌آموز و اصناف گوناگون مومن در سراسر كشور،‌ كارگر، كشاورز و بازاري و بقيه اصناف در بسيج عضويت دارند. شركت دارند، يعني هيچ مرزي از جهت صنفي وجود ندارد. يعني هيچ مرز جنسيتي وجود ندارد، يعني هيچ مرز قومي و زباني وجود ندارد. الان در همين جمع ترك و لر و فارس و بلوچ و بقيه اقوام ايراني حضور دارند. در سراسر كشور هم همين‌طور است. بسيج يك مجموعه منتظم سازمان‌يافته داراي هدف است. با اين گسترش و با اين تنوع و با اين كميت عظيم و با اين كيفيت ايماني كه در مجموعه‌هاي گوناگون نظير آن را انسان مشاهده نمي‌كند.

ايشان افزودند:‌ شما دلتان متعلق به بسيج است. در دنيا احزاب وجود دارند. ممكن است احزاب پرشماري هم باشند البته با اين شماره در هيچ حزبي در دنيا نظير ندارد.به اين شمارگان و كميت مجموعه و عظمت ميليوني كه در بسيج وجود دارد باشد. اما همان كميت‌هايي كه در احزاب هستند جسم آن‌ها،‌ زبان آن‌ها ،‌ توانايي‌هاي مادي آن‌ها متعلق به حزب است، معلوم نيست دلهاي آن‌ها متعلق به حزب باشد . ايمان‌هاي آن‌ها متعلق به آن حزب يا به آن مجموعه باشد. بسيج، بسيج دلهاست. بسيج جان‌هاست. بسيج عواطف، اعتقادات و ايمان‌هاست و همين است كه به كار يك ملت در روز سخت مي‌آيد. آن‌روزي كه ملت‌ها دچار مشكلات بشوند، آن‌جا جسم‌ ها فايده‌اي ندارد،‌ دل‌ها بايد در ميدان باشند، خط شكن باشند،‌آن‌هايي كه خط شكني كردند لزوما جسم‌هاي نيرومندي نداشتند، دل‌ها و ايمان‌هاي محكمي داشتند كه توانستند كوه‌ها را بشكافند.راه‌هاي دشوار را طي كنند، لغزش‌گاه‌ها را پشت‌سر بگذارند و خود را به منزل برسانند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي تاكيد كردند: بسيج يك چنين حقيقتي است و اين را بايد قدر بدانيم. اول خود بسيجي بايد قدر بداند. همان‌طور كه الان شنيديد در اين ميثاق‌نامه اين جوانان عزيز از زبان بسيجيان به زبان آوردند خدا را حمد كردند و سپاس گذاشتند براي اين‌كه در بسيج عضو هستند، حقيقتا همين است بايد خدا را شكرگذاري كرد كه توفيق بدهد انسان در چنين مجموعه‌اي وارد بشود.

ولي امر مسلمين جهان خاطر نشان كردند: اهميت ديگر بسيج اين است كه بسيج داراي يك جهت و يك بعد و متوجه يك منظور نيست. بسيج با اين‌كه هنر نظامي دارد و در ميدان نبرد در خطوط مقدم هرجا كه لازم بوده است قرار گرفته و سخت‌ترين به عهده گرفته و انجام داده است، همه كاره است. يعني همه ميدان‌ها بسيج وقتي حضور داشته باشد، پيش‌رو است، پيشتاز است. امروز جوانان بسيجي ما در ميدان علم هم پيش‌رو و پيشتازند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اساتيد بسيجي ما هم در كار علمي جزو موفق‌ترين‌ها هستند. هنرمندان بسيجي ما هم آن‌كساني كه وارد ميدان هنر شده‌اند با روح بسيج وارد شدند، موفقيت‌هاي بيشتر و بهتري پيدا كردند و مخاطبان بيشتري را توانستند جذب كنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطر نشان كردند: در هر ميداني با روحيه بسيجي ، اخلاص بسيجي ، ايمان بسيجي ، با شجاعت و شهامت بسيجي و قدرت و ابتكار بسيجي وقتي وارد بشوند مي‌توانند كارهاي بزرگي را انجام بدهند اين حقيقت بسيج است. عزيزان بسيجي اين را قدر بدانند، اركان بسيجي بودن را در خودشان تقويت كنند. اركاني دارد. اين اركان را روز به روز همه بايد در خود تقويت كنيم.

ايشان فرمودند: جوانان عزيز، بارها گفته‌ايم در درجه اول روحيه اخلاص است؛ روحيه اخلاص را روحيه بصيرت است. اين اخلاص و بصيرت روي هم اثر مي‌گذارند هرچه بصيرت شما بيشتر باشد شما را به اخلاص عمل نزديك‌تر مي‌كند. هرچه مخلصانه‌تر عمل كنيد خداي متعال بصيرت شما را بيشتر مي‌كند. خداوند ولي شماست هرچه به خدا نزديكتر باشيد،‌ بصيرت شما بيشتر خواهد شد، حقايق را بيشتر مي‌بينيد، نور كه بود انسان حقايق و واقعيات را مي‌تواند مشاهده كند. وقتي نور نباشد انسان واقعيات را هم نمي‌تواند ببيند.

حضرت‌آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: وقتي هواهاي نفس كه طاغوت حقيقي‌اند و بدتر از فرعون‌اند در وجود ما،‌ جلوي چشم ما را بگيرند،‌ وقتي جاه‌طلبي‌ها، حسادت‌ها ، دنياطلبي‌ها،‌هواپرستي‌ها، شهوت‌راني‌ها جلوي چشم ما را بگيرند واقعيات را هم نمي‌توانيم مشاهده كنيم. ديديد بعضي‌ها واقعيات جلوي چشم را نتوانستند ببينند، نتوانستند تشخيص دهند، در فتنه طراحي شده پيچيده سال 88 حقايقي جلوي چشم مردم بود، يك عده‌اي نگذاشتند اين حقايق را ببينند، بفهمند، نديدند ، نفهميدند. وقتي در يك كشور فتنه‌گراني پيدا مي‌شوند كه براي جاه‌طلبي خودشان، براي دست‌يافتن به قدرت ، براي رسيدن به اهدافي كه به صورت آرزو در وجود خودشان متراكم و انباشته كردند حاضر مي‌شوند به مصلحت يك كشور و حقانيت يك راه پشت كنند و لگد بزنند. كاري مي‌كنند كه سردمداران غربي و دشمنان درجه يك ملت ايران به هيجان مي‌آيند و سرشوق مي‌آيند. از آن‌ها حمايت مي‌كنند. خب اين حقيقت روشني است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي تاكيد كردند: اين چيزي نيست كه وقتي نور هست، انسان آن را نبيند اما بعضي‌ها نديدند، بعضي نمي‌بينند، بعضي درك نمي‌كنند، بعضي به خاطر ظلمت دل حتي درك هم مي‌كنند اما حاضر نيستند به اين فهم ترتيب اثر بدهند اين‌ها همه عوارض هواي نفس است. اين ها همه نتيجه امر و نهي همان فرعون دروني ما است. همان فيل مست هواست. هوا و هوس است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از بيانات خود، بسيجيان را جواناني باصفا و نوراني توصيف كرده و خطاب به آنان فرمودند: بايد سعي كنيد بسيجي بمانيد چرا كه ايستادگي در اين راه مهم است و بسيجي ماندن منوط به اين است كه دائم خود را مراقبت كنيد تا از اين مسير خارج نشويد.

ايشان فرمودند: كار بزرگ ملت ايران اين بود كه به دنيايي كه چهار اسبه و با سرعت به سمت جهنم حركت مي‌كرد، نهيب زد و توانست بخشي از آن را جدا كند.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: امروز جمعيت عظيمي از ملت‌هاي دنيا چشم به ملت ايران دوخته‌اند چراكه مردم ما پيشرو ايجاد تغيير در جهان شدند و مردم دنيا امروز اين حقيقت را فهميده‌اند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه مسير جوامع انساني بايد به سمت خدا و حقيقت باشد، خاطر نشان كردند: وقتي ملت ايران چنين كار بزرگي را كرد بايد بدانيم كه دنياي باطل ساكت نمي‌نشيند و كساني كه دنيايشان وابسته به ظلم و ناحق و لگد زدن بر سر ملت‌هاي جهان است، آرام نمي‌نشينند تا ملت ايران با فرياد عدالت و حقيقت، ملت‌هاي دنيا را بيدار كند.

ايشان فرمودند: اگر در اين معارضه، ما به ايستادگي ادامه دهيم، آينده روشني در انتظارمان خواهد بود و خدا بدون ترديد نصرت را نصيب كساني مي‌كند كه در راه حق حركت كرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به ايستادگي ملت ايران در طول 30 سال در براي توطئه‌هاي دشمن، تصريح كردند: در طول اين سال‌ها ملت ايران قوي‌تر و دشمنان ما ضعيف‌تر شدند و قدرت ايستادگي ملت ايران با 20 سال يا 30 سال قبل قابل مقايسه نيست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با بيان اينكه بايد بسيجيان خود را براي درگيري‌ها و چالش هاي آينده آماده كنند، تاكيد كردند: براي حفظ اين آمادگي بايد بصيرت، اخلاص و روحيه بسيجي بودن را به روز نگه داريد چرا كه اين رمز پيروزي ملت ايران است.

ايشان در پايان افزودند: به ياري خدا شما روزي را خواهيد ديد كه ملت ايران بر قله‌هاي افتخار بايستند و مردم دنيا نظاره‌گر اين پيشرفت و افتخار باشند

۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

واشنگتن پست: سخنان ثمره هاشمي نشانگر مواضع ايران در مذاكرات آتي است

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا اين روزنامه آمريكايي با اشاره به گذشت بيش از يك سال از دور قبلي مذاكرات ايران و گروه 1+5 و متعاقب آن، تحريم هاي فزاينده غرب،خاطرنشان كرد: درحالي كه ايران خود را آماده شركت در دور جديد مذاكرات مي كند مشاور ارشد احمدي نژاد مي گويد اقداماتي كه با هدف فشار بر ايران بكار بسته مي شوند،بي فايده بوده و وقت آن رسيده كه آمريكا و ديگر كشورهاي غربي از فريب دادن يكديگر درباره موثر بودن تحريم ها دست بردارند.
اين گزارش افزود: مجتبي ثمره هاشمي،از كارشناسان سياست خارجي ايران و يكي از معتمدان قديمي احمدي نژاد گفته است كه اقداماتي مانند جلوگيري از ورود ايران به بنادر اروپايي و محدوديت هاي مالي فزاينده ' تاثير محسوسي' نداشته است.وي در اظهارات كاملا متناقض با ديدگاه هاي آمريكا خاطرنشان كرد كه شكست تحريم ها غرب را به از سرگيري مذاكرات واداشت.
واشنگتن پست به نقل از هاشمي ثمره نوشت: تاخير در مذاكرات فرصت خوبي براي طرف مقابل براي درك تاثيرات تصميم گيريهاي سياسي اش بوده است و ما اميدواريم كشورهاي غربي از اين فرصت كمال استفاده را بكنند.
به نوشته اين روزنامه،اين اظهارات ابعاد مواضع احتمالي ايران در ديدار با مقامات آمريكايي، چيني، فرانسوي، انگليسي و آلماني را روشن مي كند كه قرار است ماه آينده براي اولين بار از اكتبر ( آبان) 2009 به اين سو، با يكديگر مذاكره كنند.
واشنگتن پست افزود: تهران نشان داده كه خواستار گسترش دامنه مذاكرات به خارج از برنامه هسته اي اين كشور است و از شش كشور طرف مذاكره درخواست كرده مواضع خود را در قبال برخورداري اسرائيل از تسليحات هسته اي و تعهد در قبال خلع تسليحات هسته اي آشكار كنند.
اين روزنامه آمريكايي خاطرنشان كرد ثمره هاشمي درباره اين خواسته ايران گفت كه عدم پاسخگويي به درخواست هاي ايران در اين زمينه نشان مي دهد كه آنها مسير دوستانه را انتخاب نكرده اند. همچنين خودداري طرف هاي مذاكره كننده از رفع چنين ابهاماتي بدان معنا خواهد بود كه آنها هنوز هيچ تصميمي در زمينه خلع تسليحات هسته اي نگرفته اند و به حمايت خود از برخورداري رژيم صهيونيستي از تسليحات هسته اي ادامه مي دهند.
بر اساس اين گزارش،ارزيابي تاثير تحريم ها به دليل بحران اقتصادي جهان و سياست هاي اقتصادي دولت ايران امري دشوار بوده است. اما آنچه روشن است اينكه كمپين آمريكا كه با هدف ترغيب كشورها و شركت هاي چند مليتي براي توقف همكاري تجاري با ايران انجام شد، تغييري رسمي در موضع ايران در رابطه با برنامه هسته اي اش پديد نياورده است.
واشنگتن پست در پايان به نقل از مشاور ارشد رئيس جمهوري درباره تمايل ايران براي توليد سوخت با وجود چالش هاي فني مربوط به آن،نوشت:'تهيه يك محصول از خارج به معناي آن نيست كه نبايد آن را در داخل توليد كرد.

۱۳۸۹ آذر ۱, دوشنبه

تجلیل از قهرمان شخص پرستی نیست، نشان دادن قله است این زنان با ایمان مایه افتخار جامعه ایرانی هستند

گروه ورزشي ـ تب و تاب مسابقات آسیایی گوانگجو و درخشش تیم اعزامی کشورمان در این مسباقات این روزها موضوع بحث بسیاری خانواده ها و محافل مردمی است. اما در این میان درخشش دختران و زنان ورزشکار ایرانی این تیم و این دوره از مسابقات را نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت کرده است. به همین مناسبت و با توجه به داغ شدن بحث‌های مختلف پیرامون ورزش قهرمانی زنان و ترویج ورزش قهرمانی در جامعه اسلامی، رجانیوز اقدام به بازخوانی نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون ترویج ورزش قهرمانی از یک سو و ورزش قهرمانی زنان از سوی دیگر کرده است.
رهبر معظم انقلاب 5 سال پیش در این ایام و همزمان با بازگشت تیم‌های کوهنوری مردان و زنان ایران از صعود به قله اورست، در دیداری به کوهنوردان قهرمان زن و مرد مطالب مهمی را پیرامون ورزش قهرمان و ورزش قهرمانی زنان مطرح کردند. ایشان در این دیدار با تجلیل ویژه از زنان کوهنور و صعود کننده به اورست این اقدام آنها را که همراه با ترویج فرهنگ اسلامی و برافراشتن پرچم «يا فاطمةالزهراء» بر فراز قله اورست بوده است افتخارآمپز و نمایشی از مکنونات ملت ایران برشمرده بودند.
رهبر معظم انقلاب در ادامه نیز با اشاره به اهمیت دادن به ورزش قهرمانی و قهرمانان ورزشی، این امر را متفاوت با شخص پرستی دانسته و آنرا نمایش قله ها برای تشویق افراد متوسط به حضور در دامنه‌های این قله‌ها قلمداد کرده بودند.
به نظر می رسد بازخوانی این سخنان مهم و روشن بینانه که در تاریخ  30/8/1384 و در دیدار با فاتحان قله اورست بیان شده است، مبنای مناسبی برای بسیاری تصمیم گیری مدیران فرهنگی و ورزشی جامعه باشد.



بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحيم‏
خيلى خوشحالم كه يك بار ديگر با شما كوهنوردان عزيز ملاقات مى‏كنم. اهميت فوق‏العاده‏يى كه ديدار اين دفعه دارد، اين است كه در جمع شما ورزشكاران سرافراز، خانم‏هاى فاتح قله اورست هم حضور دارند. واقعاً انسان احساس افتخار مى‏كند از اين‏كه زنان جوانِ باايمان ما يك چنين حركت عظيم و ارزشمندى را مى‏توانند به وجود بياورند و مايه‏ى افتخار براى جامعه‏ى ايرانى بشوند.
من خبر را كه شنيدم، لذت بردم؛ وقتى هم كه عكس‏هاى صعود خانم‏ها را ديدم كه در ارتفاع ظاهراً هشت هزار و هشتصد و خرده‏يى ايستاده بودند و پرچم «يا فاطمةالزهراء» را دست‏شان گرفته بودند، واقعاً بيشتر احساس افتخار كردم. حقاً عظمت اين كار خيلى زياد است. مطمئناً بسيارى از مستمعان و بينندگان اين برنامه‏ها نمى‏توانند حس كنند كه چقدر اراده و نشاط جسمى و روحى لازم است تا يك انسان را در آن هواى نامساعد، در آن فشار شديد، با آن همه موانع و بدون هيچ تماشاچى، به آن‏جا برساند. در ميدان فوتبال يا واليبال يا بسكتبال يا ورزش‏هايى كه جلوى چشم مردم انجام مى‏گيرد، اين همه تماشاچى ايستاده‏اند، كف مى‏زنند، تشويق مى‏كنند، نگاه مى‏كنند؛ اما در غربت كوهستان، آن هم در آن نقطه‏ى دور از دسترس، آن هم بين اين دره‏ها و برج‏هاى يخ و آن هواى نامساعد، زن شجاع و بااراده‏يى حركت مى‏كند و قصدش اين است كه اين قدرت و نيروى پنهان در جسم و وجود و روح خودش را استخراج كند و به معرض بروز و ظهور برساند؛ خيلى عظمت دارد؛ خيلى كار بزرگى است. من تجليل از شماها را وظيفه‏ى خودم مى‏دانم و حقاً و انصافاً بايد عظمت اين كار به مردم نشان داده بشود. اين كار از دو، سه نظر اهميت دارد:
يكى، همين بُعدى است كه فرمودند؛ بُعد تبليغى و نمايشى عظيم اين كار در سطح جهان. اين، يك نمايش عظيمى است. نمايش فقط به معناى بازى كردن نيست؛ نمايش يعنى مكنونات يك ملت را، انسان جلوى چشم مردم دنيا قرار بدهد تا آن را به چشم ببينند. با حرف، با زبان، خيلى ادعاها مى‏شود كرد. اگر يك ملتى بتواند آنچه را كه مى‏گويد - اگر مى‏گويد شجاعم، اگر مى‏گويد به فرهنگ خود مطمئن و دلگرمم، اگر مى‏گويد قدرت تربيت انسان‏هاى بزرگ را دارم، اگر مى‏گويد در من عزم و اراده موج مى‏زند؛ اينها را همه‏ى ملت‏ها مى‏توانند بگويند - در يك ميدانى نشان بدهد و جلوى چشم مردم دنيا بگيرد، ارزش اين كار از ده‏ها كتابى كه در فضيلت اين ملت نوشته بشود، بيشتر است.
 الا اينکه ما بگوييم بانوى مسلمان ايرانى چنين و چنان است؛ اين حرف است؛ مى‏تواند مخاطب ما را قانع بكند، مى‏تواند قانع نكند؛ اما وقتى بانوى مسلمان ما در يك چنين ميدانى يا در ميدان‏هاى بزرگ مشابه‏اش - همان‏طور كه ذكر كردند، در ميدان نبرد، در ميدان حماسه و ايثار، در ميدان سياست، در ميدان مديريت‏هاى كلان كشور يا در ميدان علم - خودش را نشان داد، اين كار از ده‏ها كتاب، از صدها ورق، از هزارها سطر نوشته ارزشش بيشتر است. اين، تجسم واقعيت است؛ اين، تبلور آن چيزى است كه وجود دارد؛ چشم‏شان را كه نمى‏توانند منكر بشوند. كارى كه مى‏توانند بكنند، اين است كه در تبليغات آن را منعكس نكنند؛ كما اين‏كه نمى‏كنند و نكرده‏اند؛ اما ما خودمان بايد در تبليغات‏مان اين را منعكس كنيم. شما آقايان مسؤولان اين فدراسيون و مسؤولان سازمان تربيت بدنى تلاش كنيد كه صدا و سيما حق اين قضيه را بدرستى ادا كند؛ همچنانى كه در مورد برخى از ورزش‏هاى ديگر حق آن ورزش بدرستى ادا مى‏شود.
يك بُعد ديگر اين كار، جنبه‏ى معنوى و روانى قضيه است. همچنان كه عروج و صعود به قله‏هاى بزرگ از سوى نخبگان، افراد متوسط را به دامنه‏ها مى‏كشاند - من بارها اين را گفته‏ام - و لذا احترام به قهرمان، شخص‏پرستى نيست، تشويق انسان‏هاست براى حركت به اين سمت - كه فوايدى براى كشور دارد - در زمينه‏هاى معنوى هم همين‏طور است؛ يعنى وقتى ما اراده و عزم يك جوان مسلمان يا يك بانوى مسلمان را تجسم مى‏دهيم و نشان مى‏دهيم كه چه عزم راسخى او را به اين عرصه كشانده، اين، تقويت اراده را در سطوح متوسط جامعه زمينه‏سازى مى‏كند. البته در اين كار، فضايل اخلاقى ديگرى هم وجود دارد: كار دسته‏جمعى، توكل، اعتماد به نفس؛ همه‏ى اينها خصوصياتى است كه آميخته‏يى از همه‏ى اين خصوصيات در وجود يك ورزشكار كه چنين كارهاى بزرگى را انجام مى‏دهد، نشان داده مى‏شود؛ يعنى در واقع يك مجموعه‏ى در هم تنيده‏يى از احساسات درست، از خُلقيات والا در يك ورزشكارى كه به يك چنين ورزش بزرگى و كار بزرگى دست مى‏زند، هست.
بُعد سوم قضيه، جنبه‏ى ورزشى است. كوهنوردى يعنى عروج به قله‏هايى كه در كشور ما به طور فراوان وجود دارد. كوهنوردى ورزشى است در اختيار همه؛ بايد مردم بروند ورزش كنند؛ بايد مردم به اين ارتفاعات شمال تهران يا به ارتفاعات فراوانى كه در اغلب نقاط كشور وجود دارد، بروند و از اين هواى پاك، از اين كوهستانِ خداداده، استفاده كنند. بنابراين، براى تشويق مردم، بهترين كار نشان دادن همين كارى است كه اين خانم‏ها و اين آقايان انجام دادند. اين بُعد سوم، در واقع تشويق به ورزش عمومى است. يك كشور و يك ملت، بايد سلامت جسمانى خودش را تأمين كند و ورزش در تحقق اين مسأله خيلى مهم است.
اشاره كردند به جنبه‏ى فرهنگى ورزش. البته جنبه‏ى فرهنگى حتماً در ورزش هست و لازم است و بايد دنبال شود؛ اما آن هسته‏ى اصلى در ورزش، تربيت و پيشرفت جسمانى است. آدم‏هاى مريض، آدم‏هاى بى‏حوصله، آدم‏هايى كه توانايى‏ها و قدرت‏هايى را كه خدا در جسم يك انسان گذاشته، اصلاً نمى‏شناسند؛ چه برسد به اين‏كه بخواهند آن را در ميدان‏هاى عمل بروز بدهند، خيلى ازشان اميد كارى نمى‏شود داشت. اين جسم كوچك - همين جسمِ با اين حجم و با اين عرض و طول مختصرى كه بنده و شما داريم - توانايى‏هايش خيلى بيش از اينهايى است كه ما داريم از آن استفاده مى‏كنيم؛ اين را در آينده بشر كشف خواهد كرد. در همه‏ى رشته‏هاى ورزشى اين مسأله وجود دارد كه گوشه‏هايى از توانايى‏هاى جسمانى بشر بروز مى‏كند.
ما در حال عادى، اين پا را براى اين مى‏خواهيم كه از اين‏جا بلند شويم و به محل كارمان در يك كيلومترى يا دو كيلومترى، يا كمتر يا بيشتر، برويم يا همين‏قدر را برگرديم؛ يا خم شويم و چيزى را از اين‏جا برداريم و در آن‏جا بگذاريم - استفاده‏ى ما از اين جسم، همين اندازه است - اما توانايى‏هاى جسم همين است؟! نه. وقتى شما مى‏بينيد كه يك انسان مثلاً صد و بيست، سى كيلوگرمى، وزنه‏يى سه برابرِ وزن خودش را بالاى سرش مى‏برد؛ يا يك خانم جوانى، هشت هزار و هشتصد و چهل و چند متر از كوه بالا مى‏رود، معلوم مى‏شود كه حد توانايى ما، فقط بالا رفتن از اين پله‏ها نيست. ببينيد چقدر فاصله است بين بالا رفتن از طبقه‏ى اول به طبقه‏ى دوم، تا رفتن به ارتفاع پنج هزار و چند صد مترى و شصت و چند روز در آن‏جا زندگى كردن! اين، به زبان آسان مى‏آيد؛ ولى خيلى چيز فوق‏العاده‏يى است. اين، گوشه‏يى از توانايى‏هاى جسمى انسان را نشان مى‏دهد؛ اين است توانايى جسمى بشر.
انسان از همه‏ى موجودات عالم، قوى‏تر است و خداى متعال ذره ذره‏ى بافت‏هاى در هم تنيده‏ى اين جسم را از مغز بگيريد - آن‏طور كه صاحبان اين فن براى ما مى‏گويند، هنوز علم بشر عمده‏ترين كاركرد حجم مغز را نشناخته و اصلاً نمى‏شناسد كه اين بخش مغز براى چيست - تا بقيه‏ى اعضاى بدن انسان، طورى خلق كرده كه ما هنوز بدن خودمان را نمى‏شناسيم. يكى از مهمترين كارهاى ورزش اين است كه دايم ميدان‏هاى تازه و افق‏هاى تازه‏يى را باز مى‏كند و قابليت‏هاى جسم انسان و قدرت پروردگار را در به وجود آوردن اين جسم، در خلق اين شيى‏ء بديع كه نامش انسان است، نشان مى‏دهد. اين جسمِ با اين همه داراى تحرك، با يك عامل معنوى همراه است و آن عامل، خرد و اراده‏ى انسان است، كه انسان مى‏تواند اين دو را به كار بگيرد و جسم را هدايت كند و در جهت‏هاى گوناگون آن را حركت بدهد. آن اراده هم خودش يك چيز فوق‏العاده‏يى است.
گاهى انسان مى‏خواهد - همان‏طور كه گفتم - از طبقه‏ى اول به طبقه‏ى دوم برود؛ حوصله ندارد، حال ندارد؛ اراده‏ى او اين‏قدر نيست كه يك چيز سنگينى را از اين‏جا بردارد و آن‏جا بگذارد؛ اما همين اراده اين‏قدر توانايى دارد كه برود روى بام دنيا؛ روى قله‏ى اورست. ببينيد چقدر فاصله است! دكترها به ده دقيقه ورزش صبحگاهى قانعند و مى‏گويند صبح‏ها فقط براى ده دقيقه دست‏ها و پا و سر را تكان بدهيد؛ اما اراده‏ى انسان كم مى‏آورد و مى‏گويد نمى‏توانم. هر چه هم مى‏گوييم چرا ورزش نمى‏كنى، مى‏گويد نمى‏توانم. «نمى‏توانم»؛ يعنى ظرف من خالى است و در اين حد، اصلاً اين ظرف توانايى ندارد؛ اما وقتى با همين ظرف بنا مى‏كنيم كار كردن، مى‏بينيم رفت تا قله‏ى اورست! چطور اين ظرف خالى بود؟ براى اين‏كه آن را به كار نگرفته بوديم.
شما خانم‏ها خيلى كار بزرگى كرديد؛ دست‏تان درد نكند، پاتان درد نكند؛ همچنين شما جوان‏هاى عزيز كه رفتيد؛ همچنين مسؤولان محترمى كه اين كارها را برنامه‏ريزى كردند. از اين‏كه بحمداللَّه اين توفيق را به دست آورديد، خيلى خوشحال شديم.
شما با فرهنگ خودتان به قله اورست رفتيد. «يا فاطمةالزهراء»؛ اين فرهنگ شماست؛ اين مال شماست؛ و نشان‏دهنده‏ى همين كشور سرافراز امروز است كه در ورزش اين كار را مى‏كند؛ در بخش علمى آن‏طور پيشرفت مى‏كند؛ در بخش‏هاى تجربى و عملى و فنى هم آن‏طور پيشرفت مى‏كند؛ آن انرژى هسته‏يى‏اش است، آن بخش سلول‏هاى بنيادى‏اش است و در بخش‏هاى سياسى و كارهاى فراوان گوناگون ديگر هم همين‏طور است. اين ملت مثل جسمى كه نبض آن مى‏زند و از همه طرف در حال رشد است، دارد كار مى‏كند. اين، نشان‏دهنده‏ى يك ملت زنده است. اين ملت زنده، شعارش همين چيزهايى است كه شما در آن‏جا مطرح كرديد: نام خدا را آورديد، نام اولياى خدا را آورديد، نام مقدس فاطمه‏ى زهرا (سلام‏اللَّه) را آورديد.
ما از همه‏تان متشكر هستيم و اميدواريم كه همين اشكالاتى هم كه گفتند، همت كنيد تا برطرف شود و كارى كنيد كه اين رشته‏ى ورزشىِ كاربرددار هر چه بيشتر رشد كند. بعضى از رشته‏هاى ورزشى اصلاً كاربرد ندارند؛ مثلاً شمشيربازى. وقتى يك نفر قهرمان شمشير بازى مى‏شود، كاربردش چيست؟ يا از اين قبيل چيزها، كه حالا اگر من از رشته‏هاى ورزشى بى‏فايده اسم نياورم، بهتر است؛ اما اين ورزش مثل خيلى از ورزش‏هاى ديگر، كاربرد دارد؛ اين ورزش، مستقيم با زندگى مردم تماس دارد و از توليد به مصرف است و همه مى‏توانند آن را مصرف كنند. اين ورزش را رشد بدهيد و آن را تشويق كنيد.
بنده گاهى اوقات كه بر همان تنبلىِ مورد بحث و بر ضعف‏هاى مربوط به سن و پيرى فايق مى‏آيم، چند قدمى از كوهستان‏هاى اطراف تهران مى‏روم بالا و مى‏بينم هيچ‏كس نيست! غصه مى‏خورم. در كوهستان، جاهايى هست كه ساختمان‏ها در زير پا پيداست؛ اين همه آدم در اتاق‏ها خوابيده‏اند كه در بين آنها جوان هست، در بين آنها كسانى هستند كه ظاهر جسم‏شان اقلاً ده برابر ما توان و قدرت دارد؛ اما از اين اتاق‏ها بيرون نمى‏آيند، ولى ما از اين گوشه‏ى شهر با سنِ نزديك به هفتاد سال، مى‏رويم آن‏جا. دل انسان خيلى غصه‏دار مى‏شود كه چرا آنها در آن‏جا چهار قدم بالا نمى‏آيند و از اين امكان استفاده نمى‏كنند. شما امكانات و اتوبوس بگذاريد كه اگر كسى خواست از پايين شهر و از راه‏هاى دور به اين ارتفاعات بيايد، بتواند. ارتفاعات بعضى از شهرها يك خرده با شهر فاصله دارد، بنابراين، وسايلى فراهم كنيد كه اگر كسى خواست، بتواند بيايد - حالا اگر كسى همت نكرد و اراده نكرد، آن، بحث ديگرى است - و تشويق بشوند؛ نگويند وسيله نداشتيم و نيامديم.
 ان‏شاءاللَّه موفق باشيد