ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

اجرای موفق قانون هدفمندي یارانه‏ها وارد سومین ماه شد/ مقایسه تخمینی میزان یارانه و هزینه‏های خانوار

 

هدفمند کردن یارانه‏ها در حالی وارد سومین ماه اجرایی شدن خود می‏شود که نه هنوز خبری از تورم 70 درصدی هست و نه انقلاب شدن در ایران به خاطر اجرای آن! و این همه در حالی است که رییس‏جمهور طی گفتگوی تلویزیونی از آغاز سیر کاهشی قیمت‏ها بعد فروردین ماه سخن به میان آورده است.
 
به گزارش رجانیوز، مطرح شدن طرح هدفمند کردن یارانه‏ها در همان روزهای نخست حاشیه‏سازی‏ها و فضاسازی‏های گسترده‏ای را برانگیخت که با اطلاع‏رسانی و مدیریت صحیح دولتمردان اعتماد‏سازی مسئولین بر تزریق بی‏اعتمادی‏ها در متن جامعه غالب شد و قانون هدفمند کردن در حکم یک تصمیم کلان نظام برای علاج وضعیت اقتصادی کشور به اجرا درآمد.
 
برخی می‏گفتند آغاز اجرا با تورم 50 تا 70 درصدی همراه خواهد بود و تورم انتظاری بار سنگینی را بر دوش مردم خواهد گذاشت. اما اجرایی شدن قانون نشان داد در صورتی که به جای تزریق یأس و بی اعتمادی در جامعه به آگاه‏سازی و ارتباط‏گیری با متن مردم پرداخته شود، می‏توان تورم انتظاری را به راحتی پشت سر گذاشت.
 
پس از این بود که برخی رسانه‏ها فاز جدید فضاسازی را کلید زدند و این چنین وانمود کردند که تازه آغاز راه است و تورمی شدید طی ماه‏های آینده متوجه کشور خواهد بود. گذشت دو ماه از اجرایی شدن قانون هدفمند کرد یارانه‏ها اما این رؤیا را نیز نقش بر آب کرد.
 
کسانی که از احتمال وقوع اغتشاش و حتی انقلاب در کشور سخن می‏گفتند و همراه و همگام با سایت بالاترین مشی‏ای ناسازگار با امینت ملی پی گرفته بودند نیز دیدند که حتی حرکت ضدانقلاب در 25 بهمن نیز امکان موج سواری بر روی طرح تحول را پیدا نکرد چه برسد به وقوع انقلابی به واسطه هدفمند شدن یارانه‏ها!
 
اصلاح الگوی مصرف و عملیاتی شدن مطالبه رهبری
 
پیش از این رهبر انقلاب گاه مسائلی را مد نظر قرار می‏دادند اما مسئولین کشور بی توجه به دستورات ایشان راه خویش را می‏پیمودند. این بار اما دستور رهبر انقلاب و نامگذاری ایشان بر سال اصلاح الگوی مصرف در صدر فهرست کاری مسئولین قرار گرفت و اکنون می‏توان انقلابی واقعی را در حوزه مورد مطالبه رهبری مشاهده کرد.
 
در حالی که همواره درصدی از افزایش را در مصرف برق شاهد بودیم، بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‏ها مصرف نیز کاهش پیدا کرد بدون آنکه سطح برخورداری مردم تغییر کند. گزارش کاهش مصرف، بخشی از سخنان تلویزیونی احمدی‏نژاد را به خود اختصاص داد. او گفت:«مصرف متوسط سال گذشته بنزین در کشور حدود 65 میلیون لیتر در همین فصل بوده که با هدفمند کردن یارانه‌ها متوسط مصرف روزانه بنزین در دو ماه اخیر، به 51 میلیون لیتر رسیده است این در حالی است که هنوز سهمیه 100 تومانی و سهمیه 400 تومانی در کارت‌های سوخت مردم وجود دارد و انتظار می‌رود که در آینده بیش از این نیز کاهش داشته باشیم.»
 
دکتر احمدی‌نژاد همچنین به صرفه‌جویی در مصرف نان اشاره کرد و گفت:«یکی از مشکلات کشور هدر رفتن نان به عنوان سرمایه ملی بود که در این دو ماه مصرف گندم کشور 28 درصد کاهش پیدا کرد در حالی که هنوز به کیفیت مطلوب نان نرسیده‌ایم و با اصلاح روش‌های پخت و بالا بردن کیفیت نان میزان صرفه‌جویی بیش از این خواهد بود.»
 
بازسازی فرهنگ اقتصادی
 
از سال‏های سازندگی به بعد کم‏کم تجملات و مصرف‏گرایی به ارزش تبدیل شد و رییس جمهورِ وقت نیز مواضع خود را در همین راستا قرار داد. شکل‏گیری کارگزاران سازندگی و طبقه برخورداری جدید که فاصله‏ای جدی با متن مردم داشت به همین دوران باز می‏گردد.
 
در سال‏های بعد از انقلاب کم‏کم اسم قشر مستضعف به قشر آسیب‏پذیر تغییر پیدا کرد و مردم کم کم قابلمه به دستانی لقب گرفتند که اگر مرگِ موش هم توزیع شود، صف خواهند کشید. این ثمره همان اختلاف طبقاتی بود که از دوران کارگزاران سازندگی کلید خورد و در دوران اصلاحات نیز ادامه یافت.
 
اکنون اما مناسبات گذشته به تدریج تغییر خواهد کرد و پیش‏بینی می‏شود جامعه ایرانی از حیث ساخت اجتماعی در سال‏های آتی متفاوت از گذشته باشد. توزیع برابر فرصت‏ها و درآمدها و کشاندن مردم از حاشیه به متن و در عین حال ارزش کردن گونه‏ای جدید از مصرف، فضای فرهنگی جدیدی را ایجاد خواهد کرد. در چنین فضایی از یک سو فرصت‏ها از طبقه برخوردار گرفته خواهد شد و به متن مردم بازخواهد گشت و این یعنی تحدید ادامه حیات بالانشینان گذشته و از سوی دیگر مفاهیمی ارزش خواهد شد که پیشتر در ادبیات دینی مهجور باقی مانده بود. تاکیدات رییس جمهور بر روی کلیدواژه‏هایی نظیر برکت، صرفه‏جویی، مصرف درست و... همه و همه مبیّن یک ساخت اجتماعی جدید هستند که در آن "اقتصادِ برکت‏محور" در مقابل "اقتصادِ پول‏محور" تعریف می‏شود.
 
حرکت به سمت عدالت اقتصادی
 
در حالی که برخی از اقتصاددانان مجلس به توزیع هدفمند یارانه‏ها به نفع اقشار محروم نیز با دید تردید نگاه می‏کردند، به کارگیری روش‏های غیر قیمتی نظیر پله‏کانی کردن قبض‏های برق و گاز توزیع مناسب یارانه‏ها به سمت اقشار کم درآمد را سرعت بخشید و این در واقع حرکتی درخور توجه بود به سمت برقراری عدالت اقتصادی در کشور.
 
این در حالی است که خانواده‏های ایرانی با محاسبه میزان درآمد خود از بابت یارانه‏های واریزی و نیز محاسبه مجموع قبض‏های برق، آب، گاز و تلفن در خواهند یافت که مبلغی بیش از آنچه می‏بایست برای قبض‏های مختلف بپردازند به حساب آنها واریز شده و این در واقع به منزله چشیدن طعم یارانه‏ها و پول نفت توسط مردم نیز هست.
 
به عنوان مثال اگر مصرف متوسط برای یک خانواده را در نظر بگیریم، هزینه مصرف گاز بین 16000 تا 25000، هزینه مصرف برق بین 10000 تا 20000 و هزینه مصرف آب بین 3000 تا 10000 تومان به صورت تخمینی قابل پیش‏بینی است. در مجموع هزینه گاز، برق و آب بین 29000 تا 55000 تومان خواهد بود. هزینه بنزین نیز برای خانواده‎ای که از همان متوسط 60 لیتر سهمیه 400 تومانی استفاده می‎کند و سهمیه 100 تومانی‎اش را کامل مصرف کرده، 24000 تومان خواهد بود که با احتساب رقم مربوط به گاز و برق و آب، هزینه‏ها نهایتا بین 54000 تا 79000 تومان خواهد شد. این رقم با مبلغ یارانه پرداخت شده برای متوسط خانواده 3یا 4 نفره، فاصله‏ای چشم‏گیر دارد و مبلغ یارانه دریافتی به مراتب بیشتر از هزینه‏ها برای متوسط خانوارهاست.
 
این در حالی است که بهینه شدن مصرف در صنعت نیز مزیت‎های زیادی را فراهم خواهد آورد که تاثیر مستقیم بر روی کیفیت و قیمت کالاها خواهد گذاشت. در بلند مدت فراهم آمدن امکان رقابت برای تولیدات داخلی را نیز بیش از پیش شاهد خواهیم بود که این همه به پویایی اقتصاد ایران کمک خواهد کرد

هیچ نظری موجود نیست: