ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۸ اسفند ۱۳, پنجشنبه

پشنهادهاي جمعى از محققين اقتصاد اسلامى به رئيس جمهور درباره‏ طرح هدفمندكردن يارانه‏ها

جمعى از محققين اقتصاد اسلامى در نامه اي به رئيس جمهور درباره‏ى طرح هدفمندكردن يارانه‏ها پيشنهادهايي رامطرح كردند كه در اين نامه آمده است:برخلاف نظر كسانى كه پرداخت نقدى يارانه به مردم در قالب اين طرح را «گدا پرورى» و «توهين به مردم» قلمداد كرده‏اند، ما عقيده داريم كه چنين پرداخت‏هايى در صدر اسلام وجود داشته و مورد تأييد معصومين(ع) قرار گرفته است كه از جمله‏ى آن، پرداخت ماليات‏هاى جمع شده از مردم، به قشرهاى اجتماعى در زمان رسول‏خدا(ص) مى‏باشد.

به گزارش رجانيوز، متن نامه محققين اقتصاد اسلامي به رييس جمهور به اين شرح است:

بسم‏اللَّه الرّحمن الرّحيم‏

با تقديم سلام و تحيت و آروزى توفيقات آن جناب در اجراى عدالت اقتصادى‏

اجراى طرح هدفمند كردن يارانه‏ها پس از كش و قوس‏هاى فراوان اكنون به مرحله‏ى حساسى رسيده است. در مورد اجراى اين طرح مهم، از ديدگاه شرعى و سياسى - اقتصادى ملاحظات و پيشنهادهايى به نظر رسيد كه چه بسا تذكر آن، براى شما و همكاران محترمتان مفيد افتد.

ديدگاه شرعى

برخلاف نظر كسانى كه پرداخت نقدى يارانه به مردم در قالب اين طرح را «گدا پرورى» و «توهين به مردم» قلمداد كرده‏اند، ما عقيده داريم كه چنين پرداخت‏هايى در صدر اسلام وجود داشته و مورد تأييد معصومين(ع) قرار گرفته است كه از جمله‏ى آن، پرداخت ماليات‏هاى جمع شده از مردم، به قشرهاى اجتماعى در زمان رسول‏خدا(ص) مى‏باشد، چنان كه جزيه‏هاى دريافتى را حضرت ميان مهاجرين نقسيم كرد و آن را «عطاى مهاجرين» ناميد. بعد از رسول خدا(ص)«عطاى بيت المال» كه نوعى مستمرى بود و منبع اصلى آن خمس غنايم، جزيه و خراج‏هاى گرد آمده در بيت‏المال بود، ميان مسلمانان تقسيم مى‏شد.

پرداخت يارانه نقدى به مردم در زمان كنونى، شبيه پرداختى «عطا» در صدر اسلام است، امّا در اين مورد چند نكته داراى اهميت است:

1 . در زمان رسول خدا(ص) عطاى بيت‏المال، به طور مساوى ميان مسلمانان تقسيم مى‏شد. خليفه‏ى دوم دفترهايى براى پرداخت عطا تأسيس كرد و نام مسلمانان را در آن نوشت و ميان آنان برحسب سابقه‏شان در اسلام، تفاوت نهاد. اين تفاوت‏ها در زمان خليفه‏ى بعدى به اوج رسيد و يكى از عوامل مهم ايجاد شكاف طبقاتى و از دست رفتن اتّحاد مسلمين شد و با تأثير عواملى ديگر كار به اغتشاشات اجتماعى رسيد و به قتل خليفه‏ى سوم منجر شد.

امام على(ع) پس از خلافت، اصرار داشت كه پرداخت عطا، ميان مسلمانان بايد مانند زمان رسول خدا(ص) به طور مساوى باشد.

نتيجه اين‏كه سنت و سيره رسول خدا(ص) و اميرمؤمنان (ع) رعايت تساوى در پرداخت عطاى بيت‏المال بوده‏است.

ناگفته نماند كه اگر قشر خاصى به علت فقر يا حوادث ديگر، نياز به كمك مالى داشت، اميرمؤمنان(ع) به طور جداگانه از اموال عمومى به آن‏ها پرداخت مى‏كرد، چنان كه در عهدنامه مالك اشتر به اين امر توصيه فرموده است.

بنابراين، آن‏چه اكنون با سيره پيامبر اكرم(ص) و امام على(ع) همخوانى بيش‏ترى دارد، پرداخت يارانه نقدى مساوى به مردم و رسيدگى به اقشار مستضعف از طريق تأمين اجتماعى و كمك‏هاى نقدى و غير نقدى جداگانه است.

2 . نكته ديگر اين‏كه يارانه‏ها جزو اموال عمومى است و بايد در تقسيم آن ميان مردم، دقت كرد و تنها با استناد به اطلاعات قابل اطمينان، يارانه‏هاى نقدى متفاوت را پرداخت و در شرايط فعلى، دست يابى به چنين اطلاعاتى به دليل نبود ابزار مناسب، مشكل است. استفاده از روش پرسشنامه در حالتى كه ظنّ قوى وجود دارد كه بسيارى از افراد به انگيزه‏هاى مختلف، اطلاعات نادرستى را در برگه‏ها وارد مى‏كنند، مجوز شرعى براى پرداخت كم‏تر يا بيش‏تر يارانه به آن‏ها را فراهم نمى‏آورد و هم‏چنان‏كه پرداخت خمس و زكات به مستحقان آن با اطلاعات غير واقعى جايز نيست، تفاوت گذاشتن در پرداخت يارانه‏ها هم جايز نيست. البته اصل پرداخت يارانه‏ى متفاوت به افراد، با توجه به اختيارات ولى فقيه و وجود مصلحت مى‏تواند صحيح باشد، ولى سهل‏انگارى در رساندن حقوق افراد به آن‏ها جايز نيست. پس تا ابزار لازم براى شناسايى افراد نيازمند در دست نباشد، بهتر است از پرداخت يارانه متفاوت خوددارى شود.

ديدگاه سياسى - اقتصادى

به نظر مى‏رسد دولت، دو هدف عمده را از اجراى طرح هدفمند كردن يارانه‏ها، دنبال مى‏كند:

الف . «پرداخت نقدى يارانه‏ها» كه باعث كارايى بيش‏تر اقتصاد و جلوگيرى از هدر رفتن منابع و رضايت‏مندى طبقات فقير مى‏شود.

ب . «كاستن از شكاف طبقاتى» با اختصاص سهم بيش‏ترى از يارانه‏ها به طبقات كم درآمد.

درباره‏ى دست‏يابى به اين اهداف ترديدها و ملاحظاتى وجود دارد:

يك . رسيدن به هر دو هدف فوق در وضعيت فعلى اقتصادى و سياسى كشور، مشكل است. پرداخت نقدى يارانه‏ها بدون تمهيدات و احتياطات لازم مى‏تواند عامل مهمى براى تورم باشد كه وقتى با نارضايتى اقشار ميانى و پايين جامعه از كيفيت خوشه‏بندى خانواده‏هاى مشمول طرح و محروميت بسيارى از آن‏ها همراه شود، زمينه‏ى سرخوردگى و اعتراض‏هاى مردمى فراهم مى‏شود كه در شرايط فعلى كشور به ضرر امنيت و وحدت ملى است.

دو . هدف دوم، يعنى كاهش شكاف طبقاتى از راه پرداخت يارانه‏هاى متفاوت، در صورتى قابل دسترسى است كه:

اولاً : اطلاعات گردآورى شده از مردم قابل اعتماد باشد؛

ثانياً : اين اطلاعات درست تحليل شود و معيار صحيحى براى تفاوت نهادن ميان خوشه‏هاى درآمدى و مقدار تفاوت در پرداخت‏ها به كار گرفته شود، يعنى به همه‏ى عوامل دخيل در توانايى مالى افراد وزن لازم داده شود؛

ثالثاً : ابزارهايى در اختيار باشد كه صاحبان درآمد بالا، آثار منفى طرح را كه متوجه آنان مى‏شود به گروه‏هاى كم درآمد جامعه منتقل نكنند، همچنين اجراى طرح خسارت‏هاى اجتماعى و اقتصاديى را باعث نشود كه جبران آن‏ها در نهايت به عهده مردم باشد. براى مثال اگر تورم لجام گسيخته اتفاق افتد خسارتى كه متوجه دهك‏هاى پايين جامعه مى‏شود، بسيار بيش‏تر از منافعى است كه از تفاوت يارانه‏هاى پرداختى خواهند برد.

آن چه از روش جمع‏آورى اطلاعات و سخنان مجريان طرح و شرايط اقتصادى فهميده مى‏شود اين است كه در مورد نكات فوق تضمينى، وجود ندارد.

سه . دولت نبايد به گونه‏اى وانمود كند كه همه اهداف اقتصادى‏اش در طرح هدفمند كردن يارانه‏ها خلاصه مى‏شود، زيرا مخالفان داخلى و خارجى سعى خواهند كرد كه دولت در اجراى اين طرح موفق نشود و با شكست طرح، تبليغات زيادى خواهند كرد كه دولت از جهت اقتصادى شكست خورده است. وقتى دولت اهداف بزرگ ديگرى در سازندگى كشور و تحقق عدالت اجتماعى دارد، لزومى ندارد كه بيش از حد، طرح هدفمند كردن يارانه‏ها مهم جلوه داده شود.

چهار . تجربه‏ى دولت‏هاى بعد از انقلاب نشان داده است كه فشارهاى اقتصادى، نقش ويژه‏اى در روى گردانى مردم از يك دولت و اقبال به مخالفان آن داشته است. اجراى شتابزده طرح هدفمند كردن يارانه‏ها بر طبقات متوسط و پايين جامعه بيش‏ترين تأثير منفى را خواهد گذاشت، در حالى كه دولت دهم با آراى همين قشرهاى اجتماعى برسركار آمده است، لذا دولت بايد حداكثر تدبير و احتياط را براى نگاه داشتن پشتوانه‏ى آراى عمومى خود به كار كاربرد.

پيشنهاد

به نظر مى‏رسد در شرايط كنونى بهترين گزينه اين است كه دولت طرح هدفمند كردن يارانه‏ها را دو مرحله‏اى اجرا كند:

در مرحله اول به همه كسانى كه پرسشنامه‏ها را پركرده يا تا فرصت معيّنى پر مى‏كنند، به طور مساوى يارانه نقدى پرداخت كند. اين كار گذشته از اين‏كه تبعات منفى به مراتب كم‏ترى دارد و براى شفاف شدن ابعاد و آثار طرح بسيار مفيد است و باعث كارايى بيش‏تر اقتصاد و افزايش قدرت انتخاب مردم و جلوگيرى از اسراف مى‏شود، تا حدودى هم دولت را به هدف دومش كه كاستن از شكاف در آمدى است نزديك مى‏كند، زيرا در وضعيت فعلى كه يارانه‏ها به طور غير مستقيم پرداخت مى‏شود، مثلاً اگر سه دهك بالاى جمعيت 70 درصد يارانه‏ى انرژى را به خود اختصاص مى‏دهند، سه دهك پايين بسيار كم‏تر از حق خود از يارانه انرژى بهره‏مند مى‏شوند؛ اما با پرداخت نقدى يارانه‏ها سه دهك بالا تنها 30 درصد يارانه دريافت خواهند كرد و 40 درصد اضافى به دهك‏هاى بايين اختصاص خواهد يافت، در نتيجه آن‏ها مساوى دهك‏هاى بالا يارانه خواهند گرفت و اين كار، دولت را به هدف توزيع عادلانه درآمدها نزديك‏تر مى‏كند.

افزون بر آن، بسيارى از افراد متمول معمولاً پرسش‏نامه را پر نمى‏كنند لهذا به طور قهرى سهم يارانه‏ى آنان به دهك‏هاى پايين‏تر مى‏رسد.

اگر دولت اصرار دارد كه هر دو هدف را با هم دنبال كند، پيشنهاد اين است كه به هر سه خوشه درآمدى يارانه تعلق گيرد و تفاوت بين آن‏ها بيش از 5 تا 7 درصد نباشد. در اين صورت حتى اگر مردم و كارشناسان اطمينان داشته باشند در اخذ اطلاعات از مردم اشتباه‏هايى صورت گرفته است، به دليل كم بودن تفاوت در پرداختى‏ها، قابل اغماض است و باعث سرخوردگى و اعتراض مردم نخواهد شد، هر چند بهتر است در مرحله اول يارانه‏ها مساوى پرداخت شود.

در مرحله دوم با كامل شدن اطلاعات و بررسى دقيق جوانب طرح و مشكلات اجرايى، زمينه‏آماده مى‏شود تا يارانه نقدى به نفع دهك‏هاى پايين و به صورت متفاوت پرداخت شود.

والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته

هیچ نظری موجود نیست: