ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۹۰ خرداد ۱۱, چهارشنبه

آيت‌الله مکارم شيرازي: اين‌كه اجنه در زندگي شخصي ما دخالت داشته باشند دروغ است خداوند از آن‌هايي که اسلام را خشن معرفي کرده‌اند انتقام خواهد گرفت

آيت‌الله مكارم شيرازي در واكنش به آن‌چه كه آن را «رواج مباحث مربوط به جن‌گيري و رمالي در سطح جامعه» ‌خواند، واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مرجع تقليد در آغاز درس خارج فقه خود تصريح کرد: وجود جن و ملائکه و انسان که سه گروه داراي عقل و شعور از نظر قرآن هستند، امري مسلم است. جن وجود خارجي دارد و عاقل است. اين موجودات هم کافر دارند و هم مومن و اين مساله از نظر قرآن کريم امري مسلم است و جاي انکار در آن نيست اما اين نکته که اجنه دخالتي در زندگي خصوصي و شخصي ما داشته باشند، اشتباه و دروغ است.
وي ادامه داد: دو گروه هستند که گرفتار اين‌گونه مسائلند؛ گروه نخست گروهي هستند که گرفتار اوهام و خيالات هستند و مشکلات زندگي خود را به گردن جن و بخت و طالع سياه مي‌اندازند و ما نديده‌ايم کسي ادعايي در اين زمينه بکند و سندي بر حرف خود داشته باشد. گروه ديگر هم افراد شياد و کلاهبرداري هستند که براي اين‌که درآمدي را کسب کنند، به اين‌گونه امور متوسل مي‌شوند و يا اين‌که اغراض سياسي که اخيرا پيدا شده را دنبال مي‌کنند. اين گروه هيچ چيز ندارند، منتها مهارت‌هايي در کلاهبرداري و شيادي دارند و به افراد مي‌گويند ما جن را گرفتيم و در شيشه کرديم و تا چند روز ديگر فلان و فلان مي‌شود. اين‌ها همه‌اش شيادي و کلاهبرداري است. عوام نبايد گرفتار اين‌گونه مسائل شوند تا چه رسد به خواص و ما در طول عمرمان ديده‌ايم که اين‌گونه مسائل جز اوهام و شيادي نبوده است.
مکارم شيرازي تاكيد كرد: اين‌گونه افکار بايد از صحنه جامعه ما برچيده شود. موجودي به نام جن وجود دارد اما نه آن‌ها در زندگي ما دخالت مي‌کنند و نه ما در زندگي آن‌ها دخالت مي‌کنيم. منتها همين افکار عوامانه گاهي به بالاتر هم کشيده مي‌شود و ممکن است در افرادي نفوذ کند. اين افراد گاهي هم تلقين‌هاي قوي مي‌کنند و حتي ممکن است با حرف‌هاي خود به طور مثال بازپرس و افراد را هم به وحشت اندازند. اين‌گونه افراد از نقطه‌ضعف‌هاي اشخاص استفاده مي‌کنند و با تهديد و تخويف و ديگر مسائل، افراد ضعيف را تحت تاثير خود قرار مي‌دهند و بايد مسوولان جلوي آن‌ها را بگيرند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به حديث اخلاقي امام صادق(ع) درباره آداب معاشرت يادآور شد: «ترش‌رويي» با مردم سبب عداوت و دشمني مي‌شود و بايد با مسلمانان گشاده‌رو باشند؛ چراکه افراد بداخلاق در زندگي تنها مي‌مانند و دشمنان زيادي پيدا مي‌کنند.
مكارم شيرازي با بيان اين‌که «پايه و اساس اسلام بر محبت استوار است» اقدامات افراطي وهابيون تندرو را محکوم و تصريح کرد: وهابي‌هاي تندرو با اعمال خود آبروي خود و اسلام را مي‌برند و موجب بدنامي دين مي‌شوند و خداوند از آن‌هايي که اسلام را خشن معرفي کرده‌اند انتقام خواهد گرفت.
اين مرجع تقليد افزود: در اسلام همه‌اش صحبت از محبت و مودت و مهرباني است، نه کينه و عداوت و اسلام چيزي نيست که وهابيون معرفي مي‌کنند. اين چه مذهب و مسلکي است که اين‌ها به وجود آورده‌اند و همه جا وحشت و خشونت مي‌آفرينند؟
وي ادامه داد: اگر انقباض وجه و ترش‌رويي باعث به‌وجود آمدن عداوت و منجر به خون‌ريزي و همچنين سبب دل‌شکستگي فرد مومني شود، فراتر از کراهت شبهه حرمت به خود مي‌گيرد؛ البته گاهي هم ممکن است از باب امر به معروف و نهي از منکر ترش‌رويي و انقباض وجه واجب شود.
مکارم شيرازي با بيان اين‌که «امر به معروف و نهي از منکر سه مرحله لساني، اظهار تنفر قلبي و مرحله عملي دارد» يادآور شد: مرحله برخورد عملي مربوط به ماموران حکومت است و مردم بايد با زبان خوش، امر به معروف و نهي از منکر کنند و مرحله قلبي نيز که آثار آن در صورت ظاهر شود وظيفه همه است.
بر اساس گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفترآيت‌الله مکارم شيرازي، اين مرجع تقليد در پايان با تاکيد بر اينکه بايد عملا ثابت کنيم که اسلام دين محبت و دوستي است، نه عداوت و دشمني، خاطرنشان كرد: اهل علم و روحانيان بايد از اين دستور بيشتر استفاده و اين مسئله را بهتر مراعات کنند.

هیچ نظری موجود نیست: