ا

الَلهُمَ کُن لِوَلیِکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَنِ ، صَلَواتُکَ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِه الساَعةِ وَ فی کُل ساعةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَینًا حَتی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعًا وَتُمَتِعَّهُ فیها طَویلا

۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

با وجود توان داخلي چرا از كشورهاي حامي تحريم ايران خريداري مي‌كنيم

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري فارس، حميدرضا طيبي در همايش سراسري كانون‌هاي هماهنگي دانش و صنعت كه امروز در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، گفت: براي برنامه‌ريزي براي داشتن صنعت دانش‌بنيان بايد همه ذينفعان در اين برنامه حضور داشته باشند.
رئيس كانون هماهنگي دانش و صنعت ماشين‌ها و مبدل‌هاي الكتريكي با اشاره به برنامه و فعاليت‌هاي اين كانون گفت: در فعاليتي كه ما شروع كرديم همه ذينفعان حضور دارند و هم اكنون در حال تهيه و نقشه راه اين كانون هستيم.
وي افزود: كانون‌هاي هماهنگي دانشگاه و صنعت در آينده مي‌توانند استقلال مالي داشته باشند، اما در ابتدا بايد توسط دولت حمايت شوند تا بتوانند به اين استقلال برسند.
وي با بيان اين‌كه در كشور هنوز نظام علم و فناوري تدوين و تثبت نشده است، افزود: اميدواريم كه با تصويب نقشه جامع علمي كشور اين مهم محقق شود و مشكل اصلي ما هم اكنون تكميل نبودن نظام علم و فناوري است كه حلقه اتصال نوآوري و صنعت مفقود شده و تكميل اين حلقه را بايد به معاونت علم و فناوري رياست جمهوري بدهند.
طيبي ادامه داد: اين مسئله در دنيا ثابت شده و در بيشتر كشورها تكميل اين حلقه بر عهده سازماني نزديك به مقام اول اجرايي كشور و بالاتر از سطح وزارتخانه‌اي است.
وي با تأكيد بر اين‌كه بايد براي توسعه دانش‌بنيان صنعت داخل برنامه‌ريزي كنيم، گفت: وزارت نفت و وزارت راه در حالي كه توان داخلي براي تأمين نياز آن‌ها وجود دارد، نياز خود را از خارج از كشور تأمين مي‌كنند.
رئيس جهاد دانشگاهي تأكيد كرد: بايد از موازي كاري جلوگيري شود و ارتباط منسجم بين ستارها و كانون‌هاي هماهنگي دانش و صنعت وجود داشته باشد.
وي افزود: قطعا جامعه‌اي كه هم اكنون از محصولات داخلي استفاده نمي‌كند، در آينده كه محصولات با فناوري‌هاي پيشرفته توليد مي‌شوند، نيز استفاده نخواهند كرد، از اين رو بايد سازوكاري براي استفاده از توانمندي‌هاي داخلي بايد فراهم شود.
طيبي گفت: به نظر مي‌رسد خودباوري در مسئولين ارشد نظام وجود ندارد، زيرا كه اطلاعات درست به آن‌ها داده نمي‌شود، مسئولين بايد مشاوران فناورانه داشته باشند و مشاوران بايد خودباوري را به مسئولين منعكس كنند.
وي با اشاره به تحريم‌ها گفت: به طراحان تحريم‌ها اعلام مي‌كنيم اين اعمال ذره‌اي به اعتقادمان نسبت به انقلاب خللي وارد نمي‌كند و توانايي مقابله با تحريم ها را داريم.
رئيس جهاد دانشگاهي ادامه داد: البته مسئولان كشور چرا بايد برنامه‌ريزي‌شان اينگونه باشد كه يك كشوري كه به قطع‌نامه عليه ايران راي مثبت داده و ما نيز از آن اطلاع داريم، هيچ تأثيري در روابط اقتصادي ايران با آن كشور ندارد و مسئولان كشورمان به راحتي به آن كشور رفته و قراردادهايي را با آنها امضا مي‌كنند با عنوان مثال در صنعت ريلي كه سه چهار ساله داد مي‌زنيم كه مي‌شود در اين كشور واگن خود كشش ساخت، اما باز هم قرارداد با آن كشور مدنظر بسته مي‌شود.
وي افزود: تورم ساليانه افزايش داشته اما نرخ ارز را ثابت نگه داشته‌ايم، طبيعي است كه در اين شرايط توليد داخل گران در مي‌آيد با توجه به اينكه بحث هدفمندي يارانه‌ها مطرح است به تدريج نرخ ارز آزاد شده و از اهرم‌هاي حقوق عوارض گمركي استفاده مي‌كنيم

هیچ نظری موجود نیست: